וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אולמרט: ישראל והעולם יתעלמו מממשלה בראשות חמאס ויהפכו אותה ללא רלוונטית

אלוף בן

26.1.2006 / 23:32

בליכוד האשימו את ההתנתקות בתוצאות הבחירות; בשמאל גוברות הקריאות למהלכים חד צדדיים; נתניהו: מדינת חמאסטאן קמה בטווח נגיעה מתל אביב וירושלים; פרץ: לא נסכים לקיפאון מדיני - נפעל חד צדדית



מאת אלוף בן, לילך ויסמן, יואב שטרן ושירות "הארץ"



ניצחון החמאס בבחירות לפרלמנט הפלשתיני עורר תגובות סוערות במערכת הפוליטית בישראל, לקראת הבחירות הקרבות. בימין תוקפים את מפלגת קדימה ומאשימים אותה בתוצאה, ואילו בעבודה ובמרצ גוברים הקולות הקוראים למהלכים חד צדדיים.



ממלא מקום ראש הממשלה, אהוד אולמרט, אמר הערב כי הרשות הפלשתינית בהנהגת חמאס "אינה פרטנר". לדבריו, "אם תקום ממשלה בהנהגת חמאס או בהשתתפותו תהפוך הרשות הפלשתינית לרשות תומכת טרור, העולם וישראל יתעלמו ממנה ויהפכו אותה ללא רלוונטית". אולמרט הנחה שלא להיחפז בתגובה הישראלית, לנהוג בקור רוח ולהמתין להתפתחויות בצד הפלשתיני, תוך עמידה על כל התביעות הישראליות מהרשות והמשך המלחמה בטרור.



אולמרט אמר את הדברים בהתייעצות ביטחונית שכינס בהשתתפות ראשי מערכת הביטחון, שר הביטחון, שאול מופז ושרת החוץ, ציפי לבני. הערכת המודיעין שהוצגה בישיבה היתה שחמאס ישמור בטווח הקרוב על רגיעה, אך גורמי הביטחון הביעו חשש כי פלגים של פתח המאוכזבים מתוצאות הבחירות יוציאו את תסכולם בפיגועים.



איילון: אסור שישראל תהיה תלויה בגורם פלשתיני



יו"ר מפלגת העבודה, ח"כ עמיר פרץ, אמר כי ניצחון חמאס עשוי לחייב את ישראל לנקוט מהלכים חד צדדיים. פרץ אמר בנאומו בכנסת, כי לא ינהל משא ומתן עם חמאס. "לא ננהל מו"מ עם גורם שלא מכיר בזכות הקיום של ישראל", אמר פרץ, "אם נצטרך, ננקוט במהלכים חד צדדיים. לא נסכים לקיפאון מדיני. לא ייתכן שהשינויים ברשות הפלשתינית יהפכו אותנו לבני ערובה". מצע מפלגת העבודה שפורסם לאחרונה קובע כי יש להעדיף משא ומתן, אך אינו שולל מהלך חד צדדי.



לדברי פרץ, ישראל לא תסכים למו"מ עם חמאס, שהוא ארגון טרור, ולא תיענה לשום ניסיון "לכפות עלינו הכרה בארגון שמכריז שהוא רוצה להשמיד את ישראל". לדבריו, "החמאס הוא לא כתובת, על פי דרכו ואמנתו הוא מערער את היציבות במזרח התיכון".



גם עמי איילון, מבכירי העבודה, אמר כי "אסור שמדינת ישראל תהיה תלויה בגורם פלשתיני בדרך למציאות של שתי מדינות לשני עמים. יש כאן אמירה ברורה לפלשתינאים. לנו יש יעדים, יש דרך ולא נחכה, לא להקצנה ולא לחולשה". לדבריו, על הפלשתינאים "לקחת בחשבון שהם לא בהכרח יאהבו את המציאות שניצור, משום שזה ישפיע על הגדר ועל אופן הלחימה בשטח. אנו פתוחים למו"מ, אבל הוא לא יהיה מחוץ למתווה מפת הדרכים". ח"כ בנימין בן אליעזר (עבודה) אמר ש"אין לנו מה לדבר עם החמאס", ואולם לדבריו "אם חמאס יכיר בזכותנו להתקיים, נקיים הערכת מצב, אבל החמאס, כפי שהוא היום, אינו מוכן לשנות אף לא מלה ממצעו".



איתם: א-זהאר צריך לשלוח פרחים לאולמרט



בימין תקפו את ממשלת קדימה בעקבות תוצאות הבחירות ברשות. יו"ר הליכוד, בנימין נתניהו, אמר על ניצחון החמאס, כי "לנגד עינינו קמה מדינת חמאסטאן, גרורה של איראן, בת דמותו של הטליבאן. היא קמה בטווח נגיעה מירושלים, תל אביב ונמל התעופה בן גוריון. לנו זה צריך להיות יום של חשבון נפש, משום שהכתובת היתה על הקיר. מדיניות נסיגות החינם היא שנתנה פרס לטרור החמאס".



יו"ר סיעת הליכוד, גדעון סער, אמר כי "מדהים לגלות שכל מנהיגי העולם מתיחסים לתוצאות הבחירות ברשות הפלשתינית, ורק ממשלת ישראל בהלם וממשיכה לשמור על זכות השתיקה". הליכוד מסר כי ניצחון החמאס הוא תוצאה ישירה של ההתנתקות ותובנת הפלשתינאים ממנה, כי הפעלת טרור ואלימות היא הדרך להשגת הישגים מדינים מול ישראל. "תוכנית קדימה והעבודה לנסיגה נוספת ללא תמורה משטחי יו"ש מלמדות על עיוורון מוחלט בראיית המציאות. אולמרט וקדימה מקימים מדינת טרור חמאסית שתהיה שלוחה איראנית, מרחק קילומטרים ספורים ממרכזי האוכלוסייה של ישראל", נמסר מהליכוד.



ח"כ אפי איתם (האיחוד הלאומי) אמר כי מחמוד א-זהאר צריך לשלוח זר פרחים גדול לאהוד אולמרט שהעדיף להרים ידיים במלחמה מול הטרור. יו"ר סיעת המפד"ל בכנסת, ח"כ שאול יהלום אמר כי תוצאות הבחירות ברשות מוכחיות את הטעויות המדיניות הנוראיות של ממשלת קדימה. ח"כ גדעון סער (ליכוד) אמר כי "היום כבר ברור שכשיראל בורחת, החמאס עולה. המשך מדיניות נסיגות החינם של אולמרט וקדימה תפגע בביטחון האישי של כל אחד מאיתנו".



יו"ר ועדת חוץ וביטחון של הכנסת, ח"כ יובל שטייניץ (ליכוד), אמר כי ישראל היתה יכולה למנוע את הישג החמאס בבחירות ברשות הפלשתינית, אם היתה מונעת את קיום הבחירות ברשות. לדבריו, הממשלה טעתה "טעות חמורה" כשאיפשרה את קיום הבחירות, ובכך נכשלה "כישלון טראגי במלחמתה בחמאס". לטענתו, ניתן היה למנוע את קיום הבחירות, גם במחיר של עימות עם ארה"ב. "אולמרט הביא את החמאס לירושלים. בכניעתו ללחצים הבינלאומיים, הוביל אולמרט את ישראל לנקודת שפל היסטורית. אם ימשיך, יאיימו זרועות הטרור של איראן גם על ירושלים על גוש דן ועל נתב"ג", אמר.



מרצ שוקלת לשנות את מצעה: קטן הסיכוי להסכם



סיעת מרצ-יחד התכנסה היום בצהריים לדיון בעקבות ניצחון חמאס. בתום הישיבה החליטו חברי הסיעה כי בימים הקרובים תתבצע היערכות מחודשת במפלגה בנוגע לשאלת הפרטנר. בסיעה טוענים כי שימוש במסר ש"אין פרטנר" משמש את הימין. גורמים בסיעת מרצ אמרו כי "הדברים צריכים להיבחן על ציר הזמן. אם החמאס ישתנה וידבר בטונים אחרים, נבחן את האופציה להידברות". לדבריהם, "לא צריך להינעל על עמדה מסויימת". בסיעה העריכו שניצחון חמאס יוביל לקריסת הרשות או להתפתחות מלחמת אזרחים.



יו"ר מרצ-יחד, יוסי ביילין אמר כי ניצחון חמאס הוא "סטירת לחי למי שמאמין בהסדר משני הצדדים". ח"כ חיים אורון אמר במהלך הישיבה כי "חמאס במתכונתו הנוכחית הוא לא פרטנר להסכם". עד כה לא שללו בסיעה אפשרות לנסיגה חד צדדית אולם תנו העדפה להסדר. כעת, אומרים בסיעה, לא ברור אם הסדר הוא אופציה רלוונטית וייתכן שיאלצו לשנות את המצע שלהם בהתאם.



בפגישה שקיים עם שליח הקוורטט, ג'יימס וולפזון, ביקש ביילין שעולם יתמקד בתביעה מהחמאס להכיר בישראל ויתנער מהטרור כתנאי להמשך הסיוע הכלכלי לר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully