וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העלאת הריבית האחרונה של אלן גרינספאן צפויה מחר

דפנה מאור

30.1.2006 / 9:57

השאלה הגדולה בשוק: האם מחליפו של גרינספאן, ברננקי, יעצור את הריבית ברמה זו או ימשיך להעלותה

הבנק הפדרלי צפוי להעלות את הריבית ב-0.25% בפגישתו הקרובה ביום שלישי. תהיה זו העלאת הריבית האחרונה של הבנק תחת הנהגתו של הנגיד הוותיק אלן גרינספאן, שיפרוש בסוף החודש לאחר כהונה שנמשכה 18 שנה. אם אכן תתבצע ההעלאה, תגיע הריבית בארה"ב לרמה של 4.5%, הגבוהה ביותר מאז 15 במאי 2001. עם הפרידה מגרינספאן, נותרת בשוק שאלה מרכזית - כיצד ינהג מחליפו המיועד, בן ברננקי, והאם הריבית תיבלם ברמה האמורה.

מסחר בחוזים על הריבית הפדרלית (fed funds rate) מצביע על סיכוי של 98% להעלאת ריבית של רבע אחוז, ו-2% סיכוי לאי שינוי הריבית. העלאת הריבית תתבצע, ככל הנראה, למרות שנתוני הצמיחה ברבעון הרביעי של 2005 היו מאכזבים, עם גידול של 1.1% בתוצר המקומי הגולמי מהשנה הקודמת. הבנק הפדרלי, כפי שמצטייר ממדיניותו ומהאיתותים שחבריו משגרים לשוק, חש ביטחון רב בבריאותה של הכלכלה האמריקאית. נתוני האינפלציה, אומרים כלכלנים, עשויים להניע את הבנק להעלות את הריבית לפחות פעם אחת נוספת אחרי ינואר לפני סיום מחזור הידוק החגורה.

בהודעה הקודמת של הבנק הפדרלי לגבי מדיניות הריבית, נאמר כי "יש סבירות כי יידרש הידוק מדוד נוסף של המדיניות" - ניסוח נפתל, שמשמעותו היא שחברי הבנק מאמינים כי תידרש עוד העלאת ריבית מתונה. בסקר שערכה סוכנות רויטרס בשבוע שעבר אמרו 16 מ-18 אנליסטים כי הבנק הפדרלי ישנה את הנוסח "ייתכן כי יידרש".

העיסוק הנמרץ בפענוח הודעות הבנק הפדרלי, הפך לספורט כלכלי לאומי בתקופתו של גרינספאן, שאהב לסבך את השוק עם ניסוחים מעורפלים, ונרתע מלספק תשובות ברורות לשוק. עם זאת, במחזור העלאת הריבית האחרון, שהחל ב-30 ביוני 2004, הצליח גרינספאן להבהיר לאן מועדות פניו של הבנק הפדרלי, והבטיח כי שורה ארוכה של העלאות ריבית - לא תבהיל את שוק ההון.

מחליפו המיועד של גרינספאן, בן ברננקי, עשוי להידרש להעלאות ריבית נוספות במקרה שהאינפלציה תחייב זאת. מדד המחירים לצרכן PCE (מבוסס על נתוני צריכה פרטית), שאינו כולל את סעיפי האנרגיה והמזון, עלה ב-2.2% בינואר - יותר מטווח 2%-1% הרצוי לפי דעתם של כמה מחברי הבנק, כולל ברננקי. בשל כך, 17 מתוך 21 אנליסטים שנשאלו על ידי רויטרס, מצפים כי ברננקי יעלה את הריבית בפגישתו הבאה של הבנק, ב-28 במארס. הסיכוי להעלאה זו, לפי המסחר בחוזים על הריבית הפדרלית בבורסת החוזים של שיקגו, הוא 78%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully