וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד האוצר דחה בקשת האחים ספרא להתמודד על רכישת השליטה בלאומי

הארץ

9.7.2001 / 7:26

בכיר במערכת הבנקאית: ביקשו להתמודד במסגרת קבוצת גורמים עסקיים שלא תאמה את דרישות ועדת גל. אם היו מבקשים להתמודד במסגרת קבוצתם הבנקאית הנוכחית, התמונה היתה משתנה

מאת עמית שרביט

האחים ג'וזף ומואיז ספרא פנו למשרד האוצר ולחברת מריל לינץ', שמנהלת את הפרטת בנק לאומי עבור האוצר, וביקשו להשתתף בתהליך מכירת השליטה בבנק. האוצר דחה את פניית האחים ספרא, מאחר שהם לא עמדו בקריטריונים שהוגדרו על ידו להפרטת לאומי.

בכיר במערכת הבנקאית אמר כי האחים ספרא ביקשו להתמודד על רכישת השליטה בבנק במסגרת קבוצה של גורמים עסקיים שלא תאמה את הדרישות של ועדת גל, שבחנה את החלופות להפרטת לאומי; ועדת גל דרשה גוף בנקאי בינלאומי גדול, שעומד בדרישות הפיקוח על הבנקים במדינות המערביות. להערכת הבכיר, אם האחים ספרא היו מבקשים להתמודד במסגרת הקבוצה הבנקאית הנוכחית שלהם, התמונה היתה משתנה. ייתכן כי האחים ספרא ביקשו להתמודד על רכישת השליטה באמצעות אחת החברות בקבוצה.

האחים ספרא הם בעלי השליטה בבנק הבינלאומי , באמצעות חברת פיבי אחזקות . כמו כן הם מחזיקים בבעלותם כמה בנקים אחרים, ובהם בנק ספרא נשיונל ובנקו ספרא בברזיל, ובנקים בארה"ב, בשווייץ ובלוקסמבורג. בנוסף, ברשותם החזקות בתחום הטלקומוניקציה - בסלקום ובברזיל, וכן חברה לייצור נייר.

אם יבקשו האחים ספרא להתמודד על רכישת הבנק הבינלאומי, הם ייאלצו למכור את אחזקותיהם בבינלאומי, מאחר שבנק ישראל אינו מתיר בעלות צולבת על בנקים בישראל.

משפחת ספרא ניסתה להתמודד על רכישת השליטה בלאומי בעבר. ב-1995 ניהל אדמונד ספרא - שמת בדצמבר 1999 - מגעים לרכישת בנק לאומי. בבנק ישראל התנו אז את רכישת לאומי במכירת הבנק הבינלאומי. שלמה פיוטרקובסקי, שמשמש נציג המשפחה בבינלאומי ובסלקום, טען כי בנק ישראל לא רצה שמשפחה אחת תשתלט על מערכת הבנקאות בישראל. בבנק ישראל טענו כי עסקי המשפחה מתנהלים במשותף על ידי שלושת האחים.

מהבנק הבינלאומי נמסר כי בעת האחרונה הועלו כמה השערות בתקשורת לגבי האפשרויות השונות להרחבת פעילותם של משפחת ספרא ושל הבנק הבינלאומי במערכת הבנקאות בישראל, וכי "המשפחה והבנק אינם נוהגים להתייחס לאפשרויות היפותטיות אלו". משרד האוצר סירב להתייחס לידיעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully