וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כתום, כחול לבן

גיא הדס

3.7.2001 / 13:27

אפילו בפרטנר לא קיוו לקבלת פנים כל כך חמימה ביום הראשון למסחר בתל אביב; האם מדובר בתופעה בת חלוף והמניה תשוב לסורה במהרה?

כשהודיעה פרטנר על הרשמתה לבורסה בתל אביב רק לפני חמישה ימים, היה דן אלדר, סמנכ"ל קשרי משקיעים בחברה, צנוע בציפיותיו. אלדר אמר כי הסיבה לרישום הכפול נעוצה בכך שהוא מוסיף יום מסחר למניה, יום ראשון, ושעות המסחר בכל יום גדלות בשל הבדלי השעות בין תל אביב לניו יורק.

אלדר הוסיף כי המהלך נועד להקל על המשקיעים הישראלים במסחר במניה, ויחסוך מהם את תשלום המס אותו נדרשו לשלם כשסחרו במניה בנאסד"ק. "חשוב לפרטנר להיסחר במדינה בה היא פועלת ולהקל ככל שניתן על המשקיע הישראלי", אמר אז אלדר.

עד כאן הכל טוב ויפה, אבל מה עם הרצון להגדיל את נפח המסחר ואולי אף, רחמנא ליצלן, להעלות את מחיר המניה? "אין לנו מדד להצלחה בעניין מבחינת הגדלת נפח המסחר או מבחינת מחיר היעד", אמר אלדר.

הגיבה כבר ביום חמישי

למרות שלא אמר זאת באופן רשמי, סביר להניח שאלדר קיווה שהמניה תגיב בחיוב על המהלך, אבל על קבלת פנים נעימה כזאת הוא בטח לא חלם. נכון לאמצע יום המסחר הראשון של המניה בתל אביב היא רושמת עלייה

של כ-12% במחזור גדול מאוד של 3.2 מיליון שקל.

למעשה, המניה החלה להגיב בחיוב על ההחלטה להיסחר בתל אביב כבר ביום חמישי הקודם עם פרסום ההחלטה, שלפניה נסחרה החברה בנאסד"ק לפי שווי של 721 מיליון דולר. לפני פתיחת המסחר היום שווי השוק של החברה הגיע כבר ל-907 מיליון דולר. המסחר היום יביא אותה ככל הנראה קרוב מאוד לשווי של מיליארד דולר.

בינואר 2000 נסחרה מניית פרטנר במחיר שיא של 26 דולר, ומאז, בעקבות המשבר בשוק הטלקום בכלל ובמגזר הסלולר בפרט, הידרדרה המניה לשווי של 3.5 דולרים בלבד.

עדיף להיות גדול

כיצד קרה שדווקא ההחלטה להיסחר בבורסה התל אביבית הקטנה גורמת לתגובה כל כך חיובית במניה, במיוחד לנוכח העובדה שרובן המוחלט של החברות שהחליטו להירשם גם בתל אביב כמעט שלא הושפעו מהמהלך.

לשאלה זו יש לסטיבן לוי, אנליסט התקשורת של בנק ההשקעות UBS ורבורג, תשובה. אם כבר להיסחר גם בתל אביב, אומר לוי, אז עדיף להיות חברה גדולה וישראלית אמיתית. לפרטנר, מסתבר, יש את 2 התכונות האלה.

שווי השוק של פרטנר יכניס אותה לקראת סוף החודש למקום ה-14 המכובד ברשימת מניות ת"א 25. אגב, בעקבות העליות האחרונות במחיר המניה סביר להניח שהיא משפרת ממש ברגעים אלה את מיקומה היחסי. פרטנר תחזיק בכ-3% משווי השוק המצרפי של כלל מניות ת"א 25.

לחץ קנייה על המניה

מדד ת"א 25 נסחר כנכס בסיס על ידי משקיעים מוסדיים רבים, ומסחר זה נאמד במיליארד עד 2 מיליארד דולר. כדי לשמור על תיק מאוזן יזדקקו אותם גופים מוסדיים לרכוש מניות פרטנר, ועל פי חישובים זהירים, הם יקפצו על 15% מסך המניות הסחירות של החברה. בחישובים פחות זהירים, הקפיצה על המניה תהיה אף גדולה הרבה יותר.

המשמעות היא שיווצר לחץ גדול על המניה - דבר המביא לעליות במחירה. האם זהו רק שינוי טכני שייעצר לאחר הרכישות של המוסדיים? ככל הנראה לא תיעצר תנופת המניה כל כך מהר.

פרטנר היא חברה ישראלית אמיתית, שלא כמו רוב החברות (12 סה"כ) שכבר נרשמו למסחר בתל אביב במסגרת הרישום הכפול. השוק שלה הוא בישראל ולא בחו"ל, כמו לדוגמה נייס או בריזקום , ומשרדיה הראשיים הם בראש העין ולא בניו יורק או בסנטה קלרה.

לכן, גם המשקיע הפרטי ומנהל התיקים הישראלי, ששואף לשקיפות ולחשיפה תקשורתית, יאהב את המניה יותר מאשר את המניות הדואליות האחרות. זאת ועוד, פרטנר היא מפעילת הסלולר הטהורה היחידה בישראל שנסחרת בתל אביב - דבר שיוסיף לאטרקטיוויות שלה במקרה שהשוק הזה יזכה לעדנה מתישהו.

ההערכה שמניית פרטנר תמשיך לעלות טובה ויפה כל עוד החברה תגלה סימני כוח, ובתנאי שהנפילה בשוק הסלולר העולמי תיעצר. אם דברים אלה לא יתרחשו - גם המסחר בתל אביב לא יעזור למניית פרטנר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully