וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאומי למשכנתאות עשוי להגדיל ההפרשות לחומ"ס

שלומי גולובינסקי

6.2.2006 / 11:56

זאת עקב חוזר בנק ישראל מינואר. ההגדלה בהיקף של כ-63.2 מיליון שקל עשויה להוביל לירידה חדה ברווחי הבנק

חוזר ששיגר בנק ישראל לבנקים בתחילת ינואר צפוי להסב לבנק לאומי למשכנתאות הוצאות בהיקף של כ-63.2 מיליון שקל ברבעון הראשון של השנה, כך עולה מהדו"חות הכספיים של לאומי שפורסמו אתמול. ההוצאה מיוחסת להגדלת ההפרשה לחובות מסופקים. ייתכן כי גם בנקים אחרים ייאלצו לבצע הגדלות הפרשות לחובות מסופקים, במהלך שיוביל לעלייה חדה בהוצאותיהם ולירידה חדה ברווחיהם.

לשם השוואה, לאומי למשכנתאות סיים את 2005 עם רווח נקי של כ-126 מיליון שקל, כך שההפרשות החדשות מהוות כמחצית מהרווח השנתי שלו. בכל השנה, הפריש לאומי למשכנתאות כ-106 מיליון שקל לחובות מסופקים.

במה דברים אמורים: החוזר שהפיץ הבנק המרכזי עוסק בכל הקשור לאופן חישוב ההפרשה לחובות מסופקים לענף הדיור (הלוואות בהיקף של עד 650 אלף שקל). בחוזר נאמר, בין היתר, כי בנק שבחר לחשב הפרשות בגין הלוואות לפי שיטת עומק הפיגור, גם אם לא נדרש לעשות כך לפי ההוראות, אינו רשאי להקטין את ההפרשות באמצעות החלטה על ביצוע הפרשות ספציפיות. בנוסף, ניתנו הבהרות לאופן חישוב עומק הפיגור, הנחיות לאופן חישוב ההפרשה בגין הסדרים וארגונים מחדש של הלוואות, וכן לאופן חישוב ההפרשה בגין הלוואות בהן הקרן מסולקת בתשלום אחד.

בלאומי למשכנתאות מציינים, כי השפעת החוזר, אשר יחול ברבעון הראשון לשנת 2006 על ההפרשה לחובות מסופקים על פי נתוני סוף דצמבר, הינה תוספת להפרשות בהיקף של 63.2 מיליון שקל. הפער הזה נובע בעיקר מהקטנת הפרשות בגין נכסים שמומשו ותמורתם התקבלה לאחר תאריך המאזן, סילוקי הלוואות בפיגור, נכסים שמימושם צפוי בטווח הקרוב, וכן תקבולים צפויים בגין שיפוי ביטוחי. ייתכן כי בבנק יפנו לפיקוח על הבנקים בדרישה לפרוס את ההפרשות על פני כל השנה.

נכון להיום, היתרה המצטברת של ההפרשה לחובות מסופקים הסתכמה בסוף 2005 על כ-567 מיליון שקל בהשוואה ל-494 מיליון שקל בסוף 2004 - גידול של 14.8%.

לאומי למשכנתאות דיווח אתמול על רווח נקי של 126 מיליון שקל ב-2005, גידול מתון של 3% ביחס לרווחיו בשנה הקודמת. התשואה על ההון של הבנק עומדת על כ-7.6% בשנה החולפת, בהשוואה ל-7.7% אשתקד.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully