וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביהמ"ש: יש לחייב כונסי נכסים לדאוג גם לאינטרס של החייבים כדי שלא יספגו הפסדים שאינם הכרחיים

אמיר הלמר

10.7.2001 / 18:10

השופטת ורדה אלשיך ביטלה מכירה חפוזה של נכס מקרקעין ע"י כונס הנכסים של בנק דיסקונט; הבנק מכר ב-76 אלף דולר נכס שנרכש ב-195 אלף דולר

בית המשפט המחוזי בתל אביב קיבל אתמול את ערעורה של חברת א. מדינה מגרסות נייר, החייבת בתיק הוצאה לפועל, וביטל את החלטת ראש ההוצאה לפועל לאשר מכירת נכס מקרקעין, במסגרת הליכי מימוש משכנתא.

חברת א. מדינה, שיוצגה בידי עו"ד יובל יוסיף-אור, נטלה בשנת 1997 מבנק דיסקונט למשכנתאות הלוואה לרכישת נכס תמורת 195 אלף דולר. לאחר שהחברה פיגרה בתשלומים פתח הבנק בהליכי הוצאה לפועל למימוש המשכנתא על הנכס, ומונה כונס נכסים מטעמו.

השופטת ורדה אלשיך קובעת בפסק הדין כי נמצאו פגמים מהותיים בהליך המכירה. פגמים אלו הביאו למכירת הנכס באמצעות כונס הנכסים במחיר הנמוך בכ-30% מהערכת השמאי. יתרה מכך, הערכת השמאי אף היא היתה נמוכה ב-40% מהמחיר שבו נקנה הנכס 3 שנים קודם לכן. לבסוף נמכר הנכס ב-76 אלף דולר בלבד.

"יוצא כי על פניו נגרמו לחייב נזקים עצומים וזאת בשל חוב שערכו 60 אלף שקל בלבד", קובעת השופטת ומוסיפה, "לא מן הנמנע כי ערך הנזק עולה על ערך החוב עצמו".

השופטת מותחת ביקורת חריפה על כונס הנכסים שמונה לצורך מכירת הנכס מטעמו של הבנק. "במקרה זה עסקינן בכונס נכסים, פקיד בית משפט, אשר פעל בצורה תמוהה ובלתי תקינה תוך התעלמות מזכויות החייב ומתקנות ההוצאה לפועל", קובעת השופטת.

לדברי השופטת, "חזיון נפרץ הוא המקרה בו מתמנה כונס נכסים מטעם נושה מובטח, השם בפניו אך ורק את עניינו של הזוכה למכור את הנכס במהירות כדי להיפרע את מלוא חובו. במקרה כזה, מכירה חפוזה עשויה לגרום לחייב, או לנושים אחרים שלו, נזקים כבדים ובלתי הפיכים. במקרים כאלו מן הצדק להחיל את העיקרון המאלץ את כונס הנכסים לשים לנגד עיניו לא רק את אינטרס הזוכה אלא גם (ובאופן סביר) את האינטרס הלגיטימי של החייב שלא לספוג הפסדים שאינם הכרחיים מעצם תשלום החוב".

השופטת גם מותחת ביקורת על ראש ההוצאה לפועל וקובעת כי "כל טענותיה של המבקשת לא זכו לשום התייחסות עניינית, וזאת בעוד זכויותיה מופרות בגלוי ובאופן בוטה". החלטת ראש ההוצאה לפועל בוטלה, אף על פי שהמכירה כבר קיבלה אישור ראש הוצאה לפועל, והרוכש שילם את מלוא התמורה וקיבל את הנכס לחזקתו. (בר"ע 244/00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully