וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחנות הדלק הזעירות יוצאות לדרך

שרון קדמי

19.2.2006 / 14:03

המועצה הארצית לתכנון ובנייה קיבלה המלצה לאשר השינוי בתוכנית המתאר הארצית לתחנות תדלוק. המועצה צפוייה לאשר ההמלצה

תחנות הדלק הזעירות יוצאות לדרך: ועדת המשנה לנושאים תכנוניים עקרוניים של המועצה הארצית (ולנת"ע), בראשות מנהל מינהל התכנון, אדריכל שמאי אסיף, החליטה בשבוע שעבר להמליץ למועצה הארצית לתכנון ובנייה על אישור השינוי לתוכנית המתאר הארצית לתחנות תדלוק (תמ"א 18). ההחלטה הסופית היא של המועצה הארצית, אך על פי רוב היא מאמצת את המלצות הוולנת"ע.

השינוי בתוכנית המתאר בא להסדיר ולעדכן את תהליכי הקמתן של תחנות תדלוק לסוגיהן, לאור לקחים שהופקו מאז אישורה של תמ"א 18 בשנות השמונים. השינוי הבולט ביותר הוא הוספה לתמ"א דרגה חדשה של תחנת תדלוק - "תחנת תדלוק זעירה" - אשר המאפיין העיקרי שלה הוא שאין בה בינוי נלווה מעבר לעמדות תדלוק, גגון לעמדות התדלוק ומכלי הדלק של תחנת התדלוק.

תחנה זעירה היא תחנה שעלות ההשקעה בה נמוכה בהרבה מתחנת דלק ציבורית רגילה והיא נאמדת בכ- 250-150 אלף דולר, לעומת 5-1 מיליון דולר לתחנות גדולות הכוללות שירותים נוספים. היתרון בתחנה הזעירה הוא באפשרות להקימה על שטח מצומצם במיוחד, והיא כוללת עד שתי משאבות וארבע עמדות תדלוק בלבד. אין בה מבנים, למעט גג למשאבות. יתרונותיה מאפשרים הקמת תחנות בטוחות מאוד מבחינה סביבתית, ותהליכי רישוי מהירים בהרבה מתהליכי הרישוי הקיימים לגבי תחנות דלק ציבוריות. בשל יתרונותיהן, התחנות אמורות לקום באזורים עירוניים, תעשייתיים ומסחריים צפופים, וכן באתרים מתאימים נוספים. תחנות אלו אמורות להפחית במידה ניכרת את הסכנה לזיהומים סביבתיים, גם עקב הסטנדרטים הגבוהים בתחום הבטיחות והסביבה שיאפיינו את הקמתן וגם עקב שטחן המצומצם. תחנות מסוג זה יענו על הביקוש הגובר של תחנות דלק בתוך המרכזים העירוניים, התעשייתיים והמסחריים, ויאפשרו הגברת התחרות לטובת הצרכנים.

החברה הראשונה שנכנסה לתחום התחנות הזעירות היא חברת "סונול-קט", בה שותפות חברת סונול מקבוצת גרנית הכרמל; קבוצת מאיר, שבשליטת יעקב שחר וישראל קז; ואיש העסקים, אפרים גרינברג. סונול מחזיקה 75% בחברה המשותפת שתקים את התחנות ותפעילן, מאיר מחזיקה ב-17% וגרינברג מחזיקה ב-8%.

מנכ"ל חברת סונול-קט, דוד חיון, מסר בתגובה להחלטה כי "ההחלטה של ועדת המשנה של המועצה הארצית, זורעת למעשה את זרעי המהפכה האמיתית הצפויה בשנים הקרובות במשק הדלק; לא עוד תחנות בהיקפי ענק בתוך מרכזי הערים, אלא תחנות קטנות במיוחד בעלות עיצוב סביבתי יוצא דופן והגנות בטיחותיות מכסימליות; לא עוד מחירים אחידים בתחנות בתוך הערים, אלא הוזלה דרסטית במחירים בעקבות התחרות שתיווצר. אני צופה הקמתן של יותר מ-100 תחנות דלק זעירות בטווח של 10 השנים הקרובות, כפי שקרה במדינות מתקדמות בעולם שנכנסו לתחום התחנות הזעירות". לדברי חיון, בחודשים הראשונים לפעילותה, איתרה החברה עשרות אתרים מתאימים ברחבי הארץ להקמת תחנות זעירות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully