וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחיר הנפט הגולמי ממשיך לעלות

מיכל רמתי

20.2.2006 / 11:11

החוזים על הנפט הגולמי מסוג ברנט נסחרים בלונדון במחיר 60.8 דולר לחבית. הרקע: מתיחויות בניגריה, ונצואלה ואיראן

מחיר הנפט הגולמי ממשיך לעלות על רקע התגברות האלימות בניגריה, שהביאה לירידת התפוקה במדינה. בבורסת הסחורות של ניו יורק (NYMEX) לא מתקיים היום מסחר לרגל יום הנשיאים בארה"ב. החוזים על הנפט מסוג Light Crude למסירה במארס נסגרו במחיר 59.88 דולר לחבית ביום שישי. החוזים על הנפט הגולמי מסוג ברנט למסירה באפריל נסחרים בעלייה של 1.5% בלונדון למחיר 60.8 דולר לחבית. מחיר הברנט עלה בשנה האחרונה ב-31%.

פעולות המחאה של "התנועה לשחרור הדלתא של הניז'ר" (MEND) נגד חברות נפט זרות בניגריה, בדרישה להעניק לתושבים מקומיים שליטה רבה יותר במשאבי הנפט של המדינה, הולכות ומתרחבות.

MEND תקפה בסוף השבוע מסוף יצוא נפט ימי של ענקית הנפט הבריטית-הולנדית רויאל דאץ'-של. במהלך התקיפה נחטפו תשעה עובדים - בהם אזרחים אמריקאים ובריטיים, ופוצצו שני צינורות נפט. התקיפה גרמה להשבתת המסוף, דרכו מיוצאות 380 אלף חביות נפט ליום - כ-16% מיצוא הנפט של ניגריה, העומד על כ-2.4 מיליון חביות ליום.

נשיא ונצואלה, הוגו צ'אווס, איים להשעות את יצוא הנפט לארה"ב במידה שהממשל האמריקאי ימשיך לפעול לערעור יציבות ממשלתו. הודעת צ'אווס באה יום לאחר שמזכירת המדינה של ארה"ב, קונדליסה רייס, אמרה כי ממשלת ונצואלה מהווה את "אחת הבעיות הגדולות ביותר" של אמריקה הלטינית וכי קשריה עם קובה "מסוכנים במיוחד" לדמוקרטיה באזור.

ונצואלה, יצואנית הנפט החמישית בגודלה בעולם, היא המדינה היחידה באמריקה הלטינית החברה בארגון אופ"ק ואחד ממקורות יבוא הנפט העיקריים של ארה"ב - כ-1.5 מיליון חביות נפט מדי יום, כמעט כמו סעודיה, שהיא יצואנית הנפט הגדולה בעולם.

באיראן נמשך משבר הגרעין. בכירי ממשל איראניים נסעו אתמול למוסקווה על מנת לדון בהצעת פשרה רוסית לגבי תוכנית הגרעין האיראנית. הרוסים מציעים לבצע העשרת אורניום עבור איראן כך שהאיראנים יוכלו לנצל אנרגיה גרעינית אך לא יהיו בידיהם הכלים ליצירת נשק גרעיני. איראן איימה כי היא עשויה, על רקע מחלוקת הגרעין, להפסיק או לצמצם את יצוא הנפט. איראן היא יצואנית הנפט השניה בגודלה בקרטל אופ"ק.

מחירי הנפט שולשו מאז 2001 והגיעו לשיא של 70.85 דולר לחבית באוגוסט, עם פגיעת ההוריקן קתרינה בחופי ארה"ב. העלייה במחירי הנפט בשנים האחרונות מגיעה על רקע הגידול בביקוש מסין ומארה"ב, ללא עלייה מתאימה בייצור. הצטמצמות המלאים בעולם וההערכה כי חלק מהמדינות נמצאות קרוב לתפוקה המירבית שלהן מגבירים את החששות כי משברים נוספים עשויים להביא למחסור בנפט. בחודש האחרון ירד מחיר הנפט ב-13% על רקע עליות במלאי הנפט בארה"ב, אך כל משבר פוליטי או דיפלומטי של יצואניות הנפט הגדולות גורם לעליית מחירים נוספת.

מחירי החוזים על הנפט הגולמי מסוג Light Crude למסירה במארס עלו ביום שישי ב-2.4% למחיר 59.88 דולר לחבית. אך החוזים העתידיים לנפט מסוג זה למסירה בחודשים מאוחרים יותר - עד דצמבר 2012 - נסחרים מעל לרמה של 60 דולר לחבית. החוזים למסירה ביוני 2007 הם הגבוהים ביותר, דבר המעיד על הערכות בשוק כי מחיר הנפט ימשיך לעלות. המחירים הגבוהים של החוזים העתידיים מגבילים את גידור הסיכונים של צרכניות נפט ודלק גדולות - כמו חברות התעופה לדוגמה - באמצעות רכישת חוזים עתידיים מראש והתחייבות למחיר נמוך יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully