וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה עושה את ההבדל בין חברה מצליחה לחברה נכשלת

הארץ

11.7.2001 / 8:58

מנהלי החברות הנכשלות מסבירים את הכישלון בעיקר בכך שלא הצליחו לגייס הון, בחולשת השוק או בקשיים בהתאמת הרעיון למסגרת השוק

מאת עודד חרמוני

מה הם הגורמים שהופכים חברה אחת למוצלחת וחברה אחרת לנכשלת? איך שומרים על הצלחה ומונעים התרסקות? יערות גשם באמזונס שהשתרעו על פני מאות אלפי דונמים, נכרתו כדי לייצר נייר למחקרים הרבים שנעשו על כך, ועדיין נראה כי לאיש אין תשובה לשאלת 64 מיליון הדולר.

מחקר חדש שביצעה בחודשים האחרונים חברת רואי החשבון הבינלאומית דלויט-טוש מעמק הסיליקון, מנסה להשיב לשאלה זו, אך מציג מתודולוגיה קצת שונה. עורכי המחקר, בשיתוף אוניברסיטת אוטווה בקנדה, ביצעו סקר מקיף שכלל יותר מ-620 מנהלים בכירים, מרביתם בתפקידי נשיא או מנכ"ל, בחברות היי-טק ובחברות ייצור מארה"ב ומבריטניה. המשותף לכל החברות הוא שהכנסותיהן לא מגיעות ליותר מ-50 מיליון דולר, ומרביתן מעסיקות עד 300 עובדים.

העניין הרב בסקר נובע מהמועד שבו התקיים: בחודשים הראשונים של השנה, חודשי השיא במשבר ההיי-טק הפוקד את התעשייה האמריקאית. בפני הבכירים הוצגו 24 שאלות זהות במטרה להבין מה מבדיל חברות מצליחות (בעלות שיעור צמיחה של 20% ויותר) מחברות נכשלות.

התופעה הבולטת העולה מהסקר היא שאבחנות סוציולוגיות ופסיכולוגיות עדיין תופסות מקום חשוב בבדיקות כלכליות. עורכי הסקר גילו כי תירוץ "הרצפה העקומה" קיים גם בחברות היי-טק במקרה של הצלחה או כישלון. מנהלי החברות הנכשלות מסבירים את הכישלון בעיקר בכך שלא הצליחו לגייס הון, בחולשת השוק או בקשיים בהתאמת הרעיון למסגרת השוק. לעומתם, מנהלי החברות המצליחות לא הדגישו כלל את המימון כמרכיב בהצלחה, אלא את ההשקעה בעובדים ואת המחויבות לאסטרטגיה שעליה החליטה החברה.

חברות מצליחות, נטען בסקר, ממוקדות הרבה יותר בצורכי הלקוחות ומחפשות נישות מתאימות לפעילותן העסקית. עורכי הסקר ערים לכך שאין בתוצאה זו הפתעה, ולכן מציינים כי רק שילובם של כל הפקטורים יחדיו תורם להצלחת החברות.

הפער הגדול ביותר בין התשובות של מנהלי החברות המצליחות לאלה של מנהלי החברות הנכשלות בא לידי ביטוי בתשובה לשאלה כיצד הם רואים את תרגום התפישה האסטרטגית של החברה לצעדים ממשיים שיכולים להימדד - 75% ממנהלי החברות המצליחות הבליטו נתון זה, ופחות מ-%40 ממנהלי החברות הנכשלות התייחסו אליו כנתון "חשוב מאוד".

פער דומה נמצא גם בהתייחסות לחשיבות המשאב האנושי - כ-70% ממנהלי החברות המצליחות ראו במשאב האנושי נתון חשוב, וכ-40% בלבד ממנהלי החברות הנכשלות ייחסו לנתון זה אותה החשיבות. למרות הפערים, הושגה גם תמימות דעים - שתי קבוצות המנהלים הסכימו, בין היתר, כי הכשרת כוח אדם תורמת לגידול החברה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully