וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אקסנט: העובדים מתבקשים לשחק

הארץ

11.7.2001 / 9:08

חברת אקסנט פיתחה יישום להסבת משחקי מחשב ותוכנות שימושיות ממוצרי מדף למוצרי רשת, ההופך את הפיראטיות וגניבות התוכנה לטרחה לא כדאית

מאת מיכל פלטי

עובדי מחלקת הפיתוח בחברת אקסנט מגיעים בבוקר למשרד ומתחילים לשחק. מו"לים בעולם שולחים לאקסנט את המשחקים שסיימו לפתח, ובמטה החברה בקרית מטלון שבפתח תקוה בודקים אותם לפרטיהם. לאחר מכן הופכים העובדים כל אחד מהם ל"לוקיישן" - משחק הנמצא ברשת בלבד, וניתן להיכנס אליו באמצעות תשלום דמי מנוי לפורטלים של משחקים.

באקסנט מצביעים על כמה יתרונות של משחק הנמצא ברשת. ראשית, אפשר לשחק בו כמה שרוצים לאחר ההתחברות, וכשנמאס להיפרד ממנו. כך נחסכים ייסורי המצפון על הסכום ששולם בחנות, המתלווים לנטישת משחק קופסה. שנית, תיקון באגים. כמה פעמים לאחר שרכשתם משחק מחשב התברר כי ההבטחה לא ממש מתקיימת - ההתאמה לחלונות 98 חורקת, המהירות אטית או העברית הפוכה? בחברה עורכים למשחק בדיקות כדי להבטיח שיירד מהרשת ללא תקלות.

סיפורה של אקסנט - השם מורכב מסיומת קובצי ההפעלה exe ומהמלה net - זהה לזה של חברות היי-טק רבות. החברה הוקמה ב-92' בשם ארמת ועסקה בפיתוח מערכות אבטחה, טכנולוגיות לתחום הרפואה ומולטימדיה לפי דרישה ברשת. ואולם השאיפה לשילוב קדמה וכסף התחלפה בצורך הדוחק ברווחים. טל שגיא, מנהל מוצר באקסנט, אומר שלאחר כמה שנים התברר למייסדים כי כדי שהחברה תשרוד עליה להתאים את פעילותה לדרישות השוק.

הכיוון שנבחר הוא פיתוח יישום להסבת משחקי מחשב ותוכנות שימושיות אחרות ממוצרי מדף למוצרי רשת. ההחלטה התקבלה בעקבות סקרי שוק שערכה החברה, בהם נמצא כי שחקן ממוצע בארה"ב, למשל, רוכש 8-5 משחקים בשנה. ארי לסט, מנהל שיווק אזור אירופה בחברה: "שחקן המוציא בשנה 400-300 דולר למשחקי קופסה, יעדיף לחסוך בהוצאות ולשלם דמי מנוי נמוכים בהרבה לפורטל בו ימצא משחקים רבים".

ב-99' גייסה החברה 5 מיליון דולר מקרנות הון סיכון, ובראשן קונקורד. בסבב ההשקעה השני שנערך ב-2000 גויסו 23.5 מיליון דולר מקרנות הון סיכון האמריקאיות בהן Atlantic Partners General)GAP) ו-Comcast, ומחברת בזק הישראלית. כמו כן הצטרפו לחברה משקיעים אסטרטגיים, בהם ספקית האינטרנט הגדולה בארה"ב AOL.

כיום מונה אקסנט 85 עובדים, מתוכם כ-70 בישראל והשאר במרכזי שיווק ומכירות במרילנד שבארה"ב ובהונג קונג. לחברה יש מרכזי שיווק גם בשוודיה באמצעות חברת התקשורת Telia, בקוריאה ובסינגפור. הסכם נוסף לשיתוף פעולה נחתם באחרונה עם פורטל המשחקים המרכזי MGON משוודיה, המשווק משחקים בפס רחב לכל אירופה. כמו כן חתמה החברה על חוזה לאספקת שירות מסחרי בבריטניה, באמצעות בריטיש טלקום.

המודל העסקי מתבסס על הכנסות מדמי מנוי חודשיים של לקוחות המחוברים לפורטלים, בארצות שבהן הפס הרחב כבר פועל. "אנחנו מקבלים נתח מכל 10 דולרים שהפורטל גובה תמורת המשחקים", מסביר שגיא.

כמו כן מתכוונים באקסנט לספק מידע עסקי בתשלום. הסבת המשחקים מציבה את החברה בצומת מרכזי של תעשייה זו. בין השאר היא מקיימת קשר יום-יומי עם 15 מו"לים מרכזיים, בהם אלקטרוניק ארטס, דיסני, מידאס ו-Eidos. שגיא ולסט מעריכים כי המידע המדויק יחסית המצוי בידי אקסנט באשר לביקוש ולרייטינג של המשחקים, יהיה בעל ערך לחברות תוכן רבות.

מקור נוסף לרווחים צפויים הוא מסך המתנה שפותח באקסנט. משתמשים שיקליקו על משחק, ימתינו במשך כדקה בעת שהמשחק יירד למחשב האישי. בכוונת החברה למכור את זמן ההמתנה הזה לחברות פרסום.

"בפגישות עם מו"לים בעולם אנחנו מסבירים כי אמנם אקסנט מחליפה את רכישת המשחקים במנוי חודשי, אך מונעת פיראטיות", אומר לסט. "מערכת האבטחה שלנו כפולה - אנחנו לא מאפשרים משחקים אוף-ליין וגם הופכים את הפיראטיות לטרחה לא כדאית".

המשחקים הפיראטיים, הנפוצים במיוחד בישראל, בסין ובארצות מזרח אירופה, הם איום של ממש על המו"לים. שוק התוכנות הפיראטיות, בהן משחקים, מוערך בעולם במחזור של יותר מ-10 מיליארד דולר בשנה. האפשרות לכרסם בו, ולו במעט, קוסמת למו"לים קטנים וגדולים. "כשהם מחשבים כמה הם מוכרים וכמה נוגסת בהם הפיראטיות", אומר לסט, "מתבררת להם הכדאיות באימוץ הפתרון שלנו".

אנשי אקסנט נוהגים לשוחח עם המו"לים גם על הקטנת מפגני הראווה במשחקי המחשב. "המו"לים עדיין סבורים כי יש לייצר משחקי מחשב עתירי פעלולים, אך כדי שמשחק יפעל היטב עליו להיות קל, נקי וזורם", אומר שגיא. "על כמה מהפעלולים אפשר לוותר, אם כי אנחנו משתדלים להימנע מקיצוץ דרסטי כדי לא לפגום בהנאה".

בחברה מבהירים כי אינם מתערבים בתוכני המשחקים - גם אם המשחק אלים במיוחד או שמסריו בוטים. "אין לזה גבול, ואת הדעות שלנו אנחנו שומרים לעצמנו", מציינת ענת אורון, אשת השיווק והתקשורת בחברה. "עם זאת ברור שמשחקים מתקבלים באופן שונה במדינות שונות. משחקי לארה קרופט, למשל, נחשבים לאלימים מדי בסינגפור, בהם משתמשים בפורטלים של המשחקים גם ללימוד מרחוק ולהורדת תוכנות שימושיות".

ומהם המשחקים הפופולריים בעולם? "אין ספק שהביקוש הגבוה ביותר הוא למשחקי מירוץ", אומר שגיא. גם סימסיטי וסימס זוכים לפופולריות גבוהה. "משחק מחשב שנמכר היטב ארבעה חודשים נחשב למוצלח", הוא מסביר, "וסדרת סימס נמכרת היטב כבר כמה שנים".

בחדר הישיבות האפלולי של אקסנט מודגם פורטל משחקים על מסך הגדול. על המסך מקפצים כלבים דלמטיים, דיאבלו, תוכנת תכנון גינות ותוכנה של מסלולי כבישים באירופה - כולם בפס רחב. בישראל ייאלצו אקסנט וחובבי המשחקים להמתין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully