וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רבע מחשבונות הבנק פועלים ללא מסגרת אשראי

שלומי גולובינסקי

26.2.2006 / 11:23

בתחילת יולי תיאסר חריגת חשבונות ממסגרת אשראי. נכון לסוף ינואר, רק ב-53% מחשבונות הבנקים הוסדרה מסגרת אשראי

המפקח על הבנקים, יואב להמן, פירסם היום נתונים ראשונים על הסדרת מסגרות האשראי בחשבונות עובר ושב וחח"ד במערכת הבנקאית, הנכונים לסוף ינואר 2006 . הנתונים המתפרסמים היום מצביעים על כך שגם בסוף ינואר עדיין לא נרשמה התקדמות מספקת בתהליך ההסתגלות וההטמעה.

על פי הנתונים, מתוך 3.3 מיליון חשבונות העו"ש והחח"ד בחמשת הבנקים הגדולים, בהם נדרשת מסגרת אשראי (חשבונות שבהם הלקוחות עשויים לגלוש ליתרות חובה), רק ב-53% הוסדרה מסגרת אשראי עם הלקוחות. ב-20% מהחשבונות הועמדה על ידי הבנקים מסגרת חד צדדית, כך ש-27% מהחשבונות עדיין פעלו בסוף ינואר 2006 ללא כל מסגרת.

בבנק ישראל מציינים, כי קיימת שונות רבה בין הבנקים מבחינת קצב ההערכות וההטמעה של ההוראה החדשה. שיעור החשבונות שבהם טרם הוסדרה מסגרת האשראי נע בין 8% ל-70% בבנקים השונים.

המפקח על הבנקים קרא ללקוחות למהר ולהסדיר את מסגרת האשראי בחשבונם: "התנאים אותם יקבלו לקוחות הנתונים בלחץ של זמן עלולים להיות נחותים מאלו אשר יהיה באפשרותם לקבל במידה ויערכו מראש וצורה מושכלת".

בינואר 2006 נכנסה לתוקפה הוראת ניהול בנקאי תקין 325, שעניינה ניהול מסגרות אשראי בחשבונות עו"ש. בהוראה נדרשים הבנקים לתאם ולקבוע בהסכם, עם כל אחד מלקוחותיהם, מסגרת אשראי שתתאים לצרכים, לכושר ההחזר ולביטחונותיו של הלקוח. ההסכם שייחתם בין הלקוח לבנק יבהיר את המחויבות של שני הצדדים לפעול בתוך המסגרת המאושרת בלבד, בלא חריגה ממנה.

בסוף דצמבר, לאור העובדה שחשבונות רבים עדיין לא הוסדרו ואפילו לא הועמדה להם מסגרת חד צדדית, ניתנה אורכה בת שישה חודשים במהלכה רשאים הבנקים עדיין לאפשר חריגות מהמסגרת.

הפיקוח על הבנקים רואה חשיבות רבה בהיערכות המערכת הבנקאית ליישום ההוראה, ועוקב אחר התקדמותה, על מנת שב-1 ביולי 2006, עם תום ההארכה שניתנה, לא יפעלו עוד חשבונות בחריגה, אלא אם מדובר בחשבון בעייתי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully