וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התאחדות המלאכה והתעשייה דורשת לבטל את מנגנון הגידור במבנה תעריף החשמל

שרון קדמי

28.2.2006 / 16:50

לדברי מנכ"ל ההתאחדות, ניר קלינגר, התוצאה של המצב העכשווי היא העברת השינויים בשער החליפין אל צרכני החשמל; ההצעה - להגדיל את גיוסי ההון של חברת החשמל בשוק הישראלי



התאחדות המלאכה והתעשייה דורשת לבטל את מנגנון הגידור במבנה תעריף החשמל. לדברי ניר קלינגר, מנכ"ל התאחדות המלאכה והתעשייה, החשיפה המטבעית של חברת החשמל מגודרת באמצעות המחיר המוכר בתעריף החשמל. "פועל יוצא של מדיניות זו הוא נשיאה בעלויות ההגנה והעברת הסיכון של שינוי בשער החליפין אל צרכני החשמל".



לדברי קלינגר, "מציאות זו הינה תולדה של גורמים רבים, כגון: כשלונו של שוק ההון הישראלי לתת מענה לצרכיה השוטפים של חברת החשמל בתחום גיוסי ההון; מגבלות רגולטוריות הנוגעות לתחומי הקצאת אשראי והשקעות של גופים מוסדיים בארץ; המשקל היחסי הגבוה של התחייבויות חברת חשמל במט"ח ופגיעה אפשרית ביציבות הפיננסית של חברת חשמל כתוצאה מכך; חוסר נכונות המדינה לספק פיתרון לסוגיית הגידור".



הצורך בשינוי מנגנון הגידור הכלול בתעריף החשמל, לדברי מנכ"ל ההתאחדות, נובע ממספר סיבות: שיפור מהותי במצבו הכלכלי ובעמידות הפיננסית של המשק; פיתוח מואץ של שוק הנגזרים שקל-מט"ח מבחינת היקפי המסחר; מספר המשתתפים וגיוונם ופיתוח מכשירים המיועדים לשחקנים שונים ולצרכים שונים; ירידה בחלק היחסי של התחייבויות החברה במט"ח.



החלופה האפשרית, אותה מציעה התאחדות המלאכה והתעשייה, הינה הגדלת גיוסי ההון על ידי חברת החשמל בשוק הישראלי. לדברי קלינגר, "קיומו של עולם כלכלי פתוח וחסר גבולות מקשה מאוד על היכולת לאמוד ולחזות את היקפם, עוצמתם ועיתויים של זרמי הון גלובליים. היעדר חסמים משמעותיים לגבי תנועתן, יוצרת בהכרח שבריריות פיננסית, העלולה להוביל בתנאים של תנודות חריפות ומהירות בשערי החליפין בעולם, ולפגיעה ביציבותן של מדינות רבות".



לפיכך, אומר קלינגר, "מעבר המשק לניהול משטר שער חליפין גמיש, הוא אסטרטגיה הולמת להתמודדות עם בעיה זו, כאשר המגזר העסקי חייב להימנע מנטילת הלוואות קצרות מועד שמקורן בחו"ל, בהיקף שיש בו בכדי לגרור את כל המשק למשבר. לפיכך ברמת הפירמה הבודדת, צמצום הסדרי הצמדה ותשלומים דולריים הם צעדים מתבקשים העולים בקנה אחד עם האינטרס הכלל משקי כיום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully