וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרווח הנקי של נס ירד ב-30% ל-15.4 מיליון דולר

שירלי יום-טוב

16.3.2006 / 14:12

נס טכנולוגיות רשמה בשנה שעברה רווח נקי של 21.7 מיליון דולר אך עלות האופציות עמדה על 8.2 מיליון דולר


עונת הדו"חות לרבעון הרביעי הסתיימה לא מכבר, מה שאומר שאפשר להתחיל לחטט בקרביים של החברות בעזרת הדו"חות השנתיים המורחבים, המוגשים לרשות לניירות ערך בארה"ב. אחד הנתונים המעניינים ביותר הוא השפעת עלות האופציות שמחולקות לעובדים על רווחיה הנקיים של החברה. החל מ-2006 נושא זה הופך להיות לאקוטי: מהשנה הוצאות אלו אינן נחבאות יותר בפינה אפילה של הביאורים לדו"חות המורחבים, אלא הן חלק בלתי נפרד מדו"ח הרווח וההפסד. המשמעות היא שהחל מהשנה ההוצאה בגין אופציות פוגעת היישר בנקודה הכואבת של שורת הרווח הנקי, בכל דו"ח רבעוני שהחברה מפרסמת.

חברת נס טכנולוגיות (NSTC), המתמחה בשירותי IT ומיקור חוץ, רשמה ב-2005 רווח נקי של 21.7 מיליון דולר, 61 סנט למניה. אך מהדו"ח השנתי המורחב עולה, שאם החברה היתה רושמת הוצאה מלאה בגין האופציות שהוענקו למנהליה ולעובדיה, היה הרווח הנקי קטן ל-15.4 מיליון דולר, 42 סנט למניה.

מנכ"לים בוול סטריט אוהבים לומר שהעלות של אופציות אינה בגדר הוצאה אמיתית. ברור שהם היו שמחים להמשיך לפרט לגביהן רק בביאור צדדי של הדו"חות פעם בשנה, אבל אם נחשוב על זה - אופציות הן הוצאה לכל דבר. רבות נכתב על תעלולי אופציות בוול סטריט, ולכן נחזור בקצרה על כך שהענקת אופציה לעובד היא חלק מתנאי התגמול שלו. בעצם, אפשר לעשות שימוש בכלי התגמול של אופציות על חשבון אמצעי תגמול אחרים כמו שכר שוטף או בונוסים. עד כאן טוב ויפה, אבל ברור שלכל דבר יש מחיר, ובמקרה של אופציות מי שמשלם אותו הוא בעל המניות.

מימוש האופציות על ידי העובדים מגדיל את מספר המניות של החברה. אם רווחי החברה אינם צומחים באותו היחס, נגרמת פגיעה ברווח למניה אותו רושמת החברה. לכך יש, כמובן, השלכות על השווי בו נסחרת החברה בשוק, בין היתר בשל מכפילי הרווח לפיהם מוערך שוויה של חברה ציבורית. שווי החברה קשור בהכרח למחיר המניה, שעשוי להישחק בשל כל מה שתואר עד כה.

הרבעון הראשון של 2006 יסתיים בסוף החודש, והחל מאפריל הקרוב אפשר יהיה להתחיל לקבל נתונים ממשיים לגבי מידת הפגיעה של האופציות ברווחי החברות. בנקודה זו מעניין לבצע השוואה לשנים קודמות כדי לנסות לאתר מגמות. אצל נס, למשל, המגמה אינה מעודדת כי היא מעידה על גידול יחסי בעלות האופציות לעומת הרווחים. ב-2005 היתה ההוצאה כ-37% מהרווח הנקי בעוד שב-2004 היא היתה 25% בלבד. ב-2004 היה הרווח הנקי 13 מיליון דולר אך אופציות בשווי של כ-3 מיליון דולר היו מקטינות את הרווח ל-10.3 מיליון דולר.

נתון מעניין נוסף שעולה מהדו"חות הוא שכר בכירי החברה. רביב צולר, 42, הנשיא והמנכ"ל זכה בימים האחרונים לעדכון שכר, ושכרו הבסיסי עומד כעת על 25 אלף דולר לחודש (118 אלף שקלים לחודש), במקום 21 אלף דולר לחודש עד כה. אם כך, עלות שכרו השנתית עומדת על 300 אלף דולר (לפני בונוסים), 1.4% מהרווח הנקי עליו דיווחה החברה בשנה שעברה. על פי הדיווח האחרון, מחזיק צולר כחצי מיליון מניות ואופציות, כ-1.4% מהחברה.

נס מעסיקה 5,945 עובדים, רובם המוחלט אנשי IT. החברה הונפקה בספטמבר 2004 לפי מחיר של 12 דולר למניה ונסחרת כיום במחיר של כ-11.2 דולר למניה. שווי השוק של החברה בבורסת הנאסד"ק מסתכם ב-390 מיליון דולר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully