וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנגיד הפדרלי אופטימי לגבי חוסנה של כלכלת ארה"ב

עפרה שלו

21.3.2006 / 11:45

בנאום האחרון לקראת החלטת הריבית, אמר בן ברננקי כי התשואות הנמוכות של האג"ח לטווח הארוך אינן מעידות על האטה כלכלית

נגיד הבנק הפדרלי, בן ברננקי אמר כי אינו מאמין שהתשואות הנמוכות של האג"ח לטווח הארוך מעידות על האטה כלכלית, אולם לא סיפק רמזים לגבי מדיניות הבנק בנוגע לריבית. הנאום שנשא ברננקי אתמול היווה את הופעתו הציבורית המתוכננת האחרונה לפני החלטת הריבית הקרובה של הבנק הפדרלי - ב-28 במארס.

ברננקי אמר כי אינו מפרש את צמצום הפער בעקום התשואות בין התשואות לטווח הארוך והתשואות לטווח הקצר כסימן להאטה כלכלית קרבה. לדבריו, הדבר עשוי להצביע דווקא על אמון המשקיעים בכלכלה.

לצמצום הפער בעקום התשואות יכולים להיות הסברים שונים, לדברי ברננקי. ההסבר הראשון הוא עודף חיסכון בעולם ורמה נמוכה של השקעות. במקרה כזה, ריבית לטווח קצר שהיא נייטרלית - כלומר, אינה מעוררת את הכלכלה או מרסנת אותה - היא ריבית נמוכה מהרגיל.

אולם, קיימים גם הסברים אחרים לתשואות הנמוכות של האג"ח לטווח הארוך, בהם מחסור באג"ח לטווח ארוך או ביקוש חזק לאג"ח לטווח ארוך מצד קרנות פנסיה. במקרה כזה, הריבית לטווח הקצר צריכה להיות גבוהה מהרגיל. ברננקי סיכם ואמר כי המדיניות המוניטרית בה יש לנקוט בהתאם להתנהגות התשואות לטווח הארוך אינה ברורה, וכי אין לפעול רק בהתאם לעקום התשואות.

מאז יוני 2004, העלה הבנק הפדרלי את הריבית 14 פעמים ברציפות, מרמה של 1% - שפל של 40 שנה - ועד ל-4.5% כיום. מרבית הכלכלנים חושבים כי בפגישה הבאה יעלה הבנק הפדרלי את הריבית בפעם ה-15, ל-4.75%. באותה פגישה צפוי הבנק הפדרלי לאותת על נטייה להעלאות נוספות, אם כי ברמה פחותה של ודאות ביחס לאיתותים קודמים.

התשואה של 4.66% על האג"ח הממשלתי ל-10 שנים כמעט לא השתנתה מאז החל הבנק הפדרלי בסדרת העלאות הריבית הארוכה ביותר זה יותר מ-25 שנים. במצב כזה, הפער בין התשואה לטווח הארוך והקצר מצטמצם. בעבר הרחוק, צמצום הפער בעקום התשואות היה סימן למיתון.

בתשובות לשאלות בסוף הנאום, נשמע ברננקי אופטימי לגבי מצב הכלכלה. הוא אמר כי אף שהצרכנים האמריקאים יגדילו את חסכונותיהם בשנים הקרובות על רקע ההאטה במחירי הבתים, הדבר לא יפגע באפשרות של התרחבות כלכלית ממושכת. העליות הקודמות במחירי הבתים ימשיכו להוביל לעליות בצריכה הפרטית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully