וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכירה במקורות: להפעיל מיידית תקנות לשעת חירום במשק המים

הארץ

15.7.2001 / 7:36

שרה חקלאי, מנהלת משאבי מים בחברת מקורות, טוענת כי ב-2001 יחסרו במשק מים 518 מיליון מ"ק למימוש תוכנית אספקת המים המינימלית למגזרים השונים

מאת עמירם כהן

מנהלת משאבי מים בחברת מקורות, שרה חקלאי, קראה לממשלה להפעיל באופן מיידי תקנות לשעת חירום במשק המים, כדי למנוע מצב אפשרי שבו מקורות לא תוכל לספק מי שתייה לציבור "כבר בעתיד הקרוב".

במאמר שפירסמה חקלאי בביטאון עובדי המים "מים והשקיה", כתבה שהפעלת תקנות החירום תאפשר ביצוע מזורז של ההחלטות שהתקבלו לחיסכון ופיתוח מקורות מים חדשים. "לא ניתן להמשיך בנוהלי העבודה המקובלים, המתארכים לאורך שנים", כתבה חקלאי; מהנתונים שחשפה במאמר עולה כי ב-2001 יחסרו במשק המים 518 מיליון מ"ק למימוש תוכנית אספקת המים (המינימלית) למגזרים השונים.

הנתונים מראים כי ב-2001 תסתכם כמות המים הזמינים (זרימת מים לכנרת פחות האיוד) לשאיבה מהכנרת ב-87 מיליון מ"ק בלבד, לעומת 450 מיליון מ"ק בממוצע רב שנתי. באקוויפר ההר תסתכם הכמות הזמינה ב-170 מיליון מ"ק, לעומת 325 מיליון מ"ק בממוצע רב שנתי, ובאקוויפר החוף היא תסתכם ב-250 מיליון מ"ק (ממוצע).

המשמעות היא, שלעומת פוטנציאל שאיבה בהיקף של 1.025 מיליארד מ"ק בממוצע רב שנתי, הכמויות לשאיבה בפועל יגיעו ל-507 מיליון מ"ק.

את המים החסרים אפשר, כותבת חקלאי, לקבל משאיבת יתר, או מחיסכון ופיתוח מקורות מים חדשים (התפלה, קולחין, מליחים ושיטפונות). מכיוון שלא ניתן, בזמן כה קצר, לפתח מקורות נוספים, כיסוי הגירעון חייב לבוא מחיסכון במגזר הביתי והתעשייתי, ומצמצום נוסף בצריכת מים לחקלאות. זאת, בנוסף לקיצוץ של 50% מהצריכה שכבר נקבע לחקלאות.

חקלאי מזהירה כי אם לא יינקטו צעדי חיסכון מיידיים, עלול מפלס המים בכנרת לרדת באוקטובר 2001 ל-215.22- מטר, ומפלסי אקוויפר ההר ל-1.8-1.5 מטרים מתחת לקווים האדומים. זאת, לעומת המפלסים המינימליים שאושרו בוועדת התפעול של נציבות המים, מהם אין לרדת: בכנרת עד 213.30- מטר, תוך הגברת מערך ניטור איכות המים כדי להיערך בעוד מועד לכל שינוי לרעה באיכות המים; ובאקוויפר ההר 0.5 מטר מתחת לקווים האדומים, לזמן מוגבל בלבד.

ועדת התפעול הזהירה כי באקוויפר ההר יש רגישות רבה במפלסים נמוכים. לדעת הוועדה, ירידה נוספת של המפלסים מתחת לקווים המינימליים שאושרו, עלולה לגרום להמלחת האקוויפר והוצאת מאות מיליוני מ"ק מים שפירים ממאזן המים של ישראל.

בראשית השבוע פורסם כי למרות ההרעה במאזן המים, לא בוצעה הבטחת מרכז השלטון המקומי כי ב-2001 יחסכו הרשויות 100 מיליון מ"ק. נציב המים, שמעון טל, חשף כי עד כה לא נחסך מ"ק אחד, וחלק ניכר מהרשויות המקומיות הגדילו את צריכתן בינואר-יוני 2001 ביותר מ-10%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully