וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שטרום: החלפת מידע בנקאי על לקוחות - הסדר כובל

הארץ

15.7.2001 / 8:23

לדבריו, העברת מידע פרטי באופן גורף עשויה לפגוע קשה באזרח ופגיעה כזו רשאי לאשר רק בית הדין להגבלים עסקיים בדרך של בקשה לאישור הסדר כובל

מאת עמית שרביט

הממונה על ההגבלים העסקיים, דרור שטרום דרש מהבנקים הגדולים להפסיק את החלפת המידע ביניהם בתוך שלושה חודשים; במכתב שנשלח לבנקים - הפועלים , לאומי , דיסקונט והמזרחי - הוא קבע כי לכאורה ההסדר בין הבנקים להחלפת מידע על מצבם הפיננסי של הלקוחות הוא הסדר הפוגע בתחרות ובלקוחות באופן קשה.

לדברי שטרום, העברת מידע פרטי באופן גורף עשויה לפגוע קשה באזרח ופגיעה כזו רשאי לאשר רק בית הדין להגבלים עסקיים בדרך של בקשה לאישור הסדר כובל.

הממונה אמר כי הבנקים רשאים לפנות לבית הדין להגבלים עסקיים ולבקש לאשר להם מנגנון של החלפת מידע בין מתחרים. עם זאת, צעד כזה יוביל לכך שבית הדין ידרוש מהבנקים לתת גישה שווה לכל המתחרים שישנם בענף האשראי ולאלה העתידיים.

להחלטת שטרום יש השלכות על ההצבעה שתיערך בשבועות הקרובים על חוק נתוני האשראי, ובעיקר על נושא הקמת מאגרי מידע שיאפשרו איסוף של מידע חיובי על הלקוח. החוק אמור להסדיר את אופן העברת מידע שלילי כמו למשל, על פושטי רגל ובעלי חשבונות מוגבלים. החוק אף אמור להתיר הקמת מאגרי מידע שיאספו מידע חיובי על כושר החזר הלוואות של לקוחות. מידע זה יאפשר לחברות פרטיות לדרג ולתמחר את הלקוחות בצורה יעילה יותר על פי פרופיל סיכון אמיתי.

שני המתנגדים לחוק הם הבנקים הגדולים - הפועלים ולאומי - שמחזיקים נתח של כ-80% משוק משקי הבית. לדברי מצדדי החוק, הבנקים מתנגדים להעברת מידע חיובי מאחר ורובו נמצא כיום ברשותם. זו הפעם הראשונה שהממונה נוקט בעמדה ציבורית ברורה בעד החוק ונגד שני הבנקים הגדולים בעניין איסוף המידע החיובי.

מקור המקורב לממונה אמר כי לאומי והפועלים ניהלו מערכה נגד החוק, תוך שהם מגייסים לטובתם חברי כנסת חרדים בנימוק של הגנת פרטיות האזרחים. ואולם לדברי המקור, לאומי והפועלים מחליפים ביניהם מידע על שביעות רצונם מלקוחותיהם.

לדבריו, כך נוצר מצב שבאותו זמן שהבנקים מחליפים מידע על מצבם הפיננסי של לקוחותיהם, נחסמת הגישה למידע כזה בפני חברות אשראי גדולות בנימוק של החשש לפגיעה בפרטיות.

השבוע אף הודיע הממונה לבנקים הגדולים, כי כללי שיתוף הפעולה ביניהם מבוטלים. מדובר בהסכמים שנחתמו בין הבנקים במסגרת המסמך לכללי ההתנהגות שנחתם באמצע שנות ה-80.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully