וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

52% מלקוחות הלוויין מנויים על ערוצי הפורנו

הארץ

15.7.2001 / 10:23

לחברות הכבלים כדאי להצטרף לחגיגה במקום להתנגד לה

מאת יובל דרור

המאבק שהתחולל בשבוע שעבר בוועדת הכלכלה סביב שאלת שידורי ערוצי הפורנוגרפיה על ידי חברות הכבלים והלוויין, היה יותר מעוד ויכוח על הדרך שבה תעוצב תרבותה של החברה הישראלית; בוויכוח הזה נמצאים כל המרכיבים ליצירתה של דרמה מרתקת: יצרים, כסף גדול, פוליטיקה וסקס.

חברת הלוויין Yes משדרת ערוצי פורנו מהיום שבו החלה לפעול, לפני כשנה; למעשה, ערוצי הפורנו של הלוויין היו אחד המאפיינים היחידים שבידלו את שידוריה מהכבלים. למרות זאת דאגה Yes שלא לדרוך על יותר מדי יבלות: היא מעולם לא הזכירה את ערוצי הסקס בפרסומות שלה בערוץ 2, וגם בשידוריה דאגה לא להציג קדימונים לערוצי הסקס בערוצים הכלליים.

"מעבר לרגולציה שמבחוץ, הפעלנו רגולציה מבפנים. עשינו הכל כדי לא להרגיז אף אחד", הסביר בכיר בחברה. וההצלחה היתה כמעט מלאה; יותר ממחצית מנויי הלוויין (כ-90 אלף) ביקשו את ערוצי הפורנו.

עם זאת, כבר בתחילת שידורי הלוויין הגישו הח"כים זבולון אורלב ושולמית אלוני עתירה לבג"ץ, בשל שידורי ערוצי הפורנו. למרבה הפלא, אף גורם חרדי לא הצטרף ליוזמה. למעשה, החרדים ברחו ממנה כמו מאש.

בג"ץ דחה את העתירה, השידורים יצאו לדרכם, והחרדים חיכו לסיבוב הבא, שהגיע בימים האחרונים, כאשר הדיונים בוועדת הכלכלה של הכנסת בנוגע לתיקונים הנדרשים בחוק הבזק נכנסו להילוך גבוה. תיקונים אלה, שלא ניתן לכנותם אלא בשם רפורמה בשוק התקשורת, מנסים להסדיר את השוק, לפתוח אותו לתחרות ואף לבצע שינויים מבניים באחזקות על חברות התקשורת (דוגמת בעלויות צולבות).

שינויים אלה כה נדרשים, עד שבמסדרונות הכוח נוצרה קואליציה נדירה של רצון טוב: חברות הכבלים רוצות בשינויים, שכן התיקונים יאפשרו להן לעבור משיטת זיכיונות לשיטת רישיונות; חברת הלוויין רוצה בשינויים, כי אלו יסגרו את חלון "הסכם הכבילה" הנותן לכבלים חמישה ימים לשכנע את המנויים שלא לעזוב אותם ולעבור ללוויין; משרד התקשורת רוצה בשינויים, שכן הם יאפשרו לו לפתוח את השוק לתחרות; האוצר רוצה בהם מכיוון שהם יכניסו כסף לקופת המדינה, וגם חברי ועדת הכלכלה רוצים בהם, הואיל וכולם יגמרו הלל על עבודתם המוצלחת.

אבל גם קואליציית אינטרסים זו נתקלה בהתנגדות; קבוצת חברי כנסת, בראשותם של יגאל ביבי (מפד"ל), יצחק וקנין ויצחק גאגולה (ש"ס), וכן נחמה רונן (המרכז), הגישו הסתייגות לחוק הבזק, לפיה ייאסר על החברות לשדר את ערוצי הפורנו. לטענת הקבוצה, יש בידה הכוח לגייס מספיק חברי כנסת כדי להפיל את החוק במליאה - אם לא ימולאו בקשותיהם כבר בוועדה.

אלא שהמכירים את הנפשות הפועלות יודעים לספר כי חברי הכנסת הדתיים והחרדים מקבלים מנציגי חברות הכבלים בוועדת הכלכלה "רוח גבית", התומכת במאבקם; חברות הכבלים מכחישות את הדבר בכל תוקף.

על פניו, נראה כי הדבר אינו הגיוני. בשבועות האחרונים החלו חברות הכבלים לשדר שלושה ערוצי פורנו, למנויים בעלי ממיר דיגיטלי. מנתוני חברת תבל דיגיטל עולה, כי 70% מתוך 60 אלף המנויים בעלי ממיר דיגיטלי מנויים על חבילת הסקס שמוכרת החברה. כלומר, כ-15% מכלל מנויי הכבלים. יותר מכך, בחמשת הימים הראשונים שתבל פירסמה את האפשרות לערוצי פורנו, קרסה מרכזיית החברה בשל הדרישה העצומה לממירים דיגטליים וחבילת הסקס.

שטרום וההגבלים העסקיים

אם כן, מדוע שחברות הכבלים, המכחישות כי הן מעודדות את ההסתייגות לחוק, יירו לעצמן ברגל? אולי מכיוון שהן יודעת שבלי זה, חברת הלוויין המתחרה בה תיפול לגמרי.

לחברת הלוויין כ-175 אלף מנויים; כ-52% מהם מנויים על חבילת הסקס והם משלמים עבורה בין 20 ל-29 שקל מדי חודש (תלוי במסלול) - בנוסף על חבילת הבסיס. גם אם 90 אלף המנויים שנרשמו לחבילה זו משלמים בנוסף רק 20 שקל לחודש, מדובר בהכנסה נוספת של 1.8 מיליון שקל בחודש.

אבל זה לא רק הכסף: "שידורי הסקס אינם מכניסים כסף כמו שהם מביאים מנויים חדשים", מסבירים ב-Yes. הם אינם מסתירים את העובדה שמרבית המנויים הללו, הם מנויים של הכבלים שהחליטו לעבור ללוויין.

ייתכן שחברות הכבלים, המכירות בעובדה זו, מעדיפות לוותר על הסקס לגמרי; הן מעריכות שבעוד שהפגיעה בהן תהיה קשה, הפגיעה בלוויין תהיה אנושה. אלא שלצערן, הן נלחמות בחזית נוספת, זו של הממונה על ההגבלים העסקיים, דרור שטרום.

בימים האחרונים מתלבט שטרום אם לאשר את המיזוג של חברות הכבלים - הן בתחום התשתית והן בתחום התוכן. הוא היה מוכן לשקול בחיוב את בקשת חברות הכבלים, אם רק היה יודע שיש להן מתחרה חזק ויציב, שישאיר את החברה הממוזגת עירנית וחדה. בפועל, הוא רואה מולו חברת לוויין מתנדנדת, עם הפסדים ובעיות, שאינה מצליחה להתמודד עם חברות הכבלים האגרסיוויות.

שטרום ניצב בפני דילמה קשה: אם יאשר את המיזוג וחברת הלוויין תתמוטט, הרי שבחתימת ידו אישר מונופול כלל ארצי (סיוט של כל ממונה על ההגבלים). אם לא יאשר, יטענו חברות הכבלים שאין בידן הכסף לשדרג את התשתית שלהן ולהציע שירותי טלפוניה ואינטרנט מהיר, ובכך יחזק את המונופול של בזק . דילמה זו הביאה את אנשי הממונה לדרוש מסמכים המעידים על חוסנה הכלכלי של חברת הלוויין, בניסיון כמעט נואש למצוא את הוו עליו יוכלו להיתלות.

אם נציגי הכבלים היו יודעים עד כמה תלוי אישור מיזוגן ביציבותה של חברת הלוויין, הם היו שוקלים להוציא כסף מכיסם כדי לתמוך בה, ואולי היו מפסיקים לטפוח על שכמם של המתנגדים לשידורי הפורנוגרפיה.

הקרב בוועדה

בינתיים נמשכת הלחימה בוועדה; יו"ר הוועדה, ח"כ אברהם פורז, הסביר כי ההסתייגויות הן בגדר עניין חדש שיש להעבירו את כל שלבי החקיקה. דבריו נתקלו בהתנגדות קשה. כשראה שלא הולך בטוב, איים כי יקפיא את דיוני הוועדה כך שלא תאשר את התיקונים בשבועיים הקרובים, וכתוצאה מכך אישור החקיקה עשוי להידחות בכמה חודשים.

שר התקשורת, ראובן ריבלין, איים בתגובה כי יפנה לוועדת הכנסת בדרישה להדיח את פורז. הלחץ גבר משעה לשעה ורק כעבור יומיים של ויכוחים צץ המחיר האמיתי להסתייגות: המפד"ל וש"ס ביקשו להכשיר את ערוצי הקודש של הרב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully