וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיטב: רגישות הבורסה לשינויים פוליטיים - לא גדולה

29.3.2006 / 15:04

מנכ"ל בית ההשקעות: יש חשש שהתקציב יפרץ וכן שיהיו השלכות שליליות על המשקיעים הזרים

צבי סטפק, מנכ"ל בית ההשקעות מיטב, מתייחס ב"יום שאחרי" להשפעת תוצאות הבחירות בישראל על שוק ההון: "המפה הפוליטית שנוצרת בעקבות תוצאות הבחירות היא הרבה פחות טובה ממה שהיה מתקבל לו הסקרים של השבועיים האחרונים היו מתאמתים"

בבית ההשקעות רואים ארבע בעיות עיקריות במפה שנוצרת: "האחת - העובדה שאף מפלגה לא קיבלה מנדט חזק מאוד להרכיב ממשלה יציבה, כלומר אף מפלגה לא קיבלה כ-35 מנדטים, תקשה על הרכבת הממשלה. השנייה - כתוצאה מכך, כח המיקוח של המפלגות מול קדימה יגדל מאוד".

"בעיה נוספות היא שלא מדובר בסתם כוח מיקוח, אלא מדובר במפלגות ששמות דגש גדול על ההיבטים החברתיים: מפלגת העבודה, הגימלאים וש"ס. כל אלה, עלולים להביא להגדלת התקציב. היום החוק מאפשר הגדלה של 1% לשנה בתקציב, אך יש חשש שהמסגרת תיפרץ, ולכך עשויות להיות השלכות שליליות גם בראייה של המשקיעים הזרים. בעיה רביעית - כושר המיקוח של מפלגת העבודה לגבי איוש משרד האוצר גדל בגלל ההפרש הקטן מול קדימה, ושוק ההון (לאו דווקא אנחנו) חושש ממדיניות כלכלית שתונהג, אולי, על ידי עמיר פרץ".

לאור בעיות אלו, אומר סטפק כי "מה שיהיה חשוב לעקוב בימים הקרובים, הוא על ההרכב הקואליציוני המתגבש ועל עלות הוויתורים שתצטרך קדימה לעשות למפלגות הקואליציה. אם למשל, הממשלה תקצץ בתקציב הביטחון מצד אחד ותגדיל את התקציבים החברתיים מצד שני, אין לזה בהכרח משמעות שלילית. אלא, שהלובי הבטחוני בישראל הוא חזק ונוכח הסיכונים של איראן, חיזבאללה וכדומה, לא ברור אם המהלך הזה יתאפשר".

"הרכב הקואליציה המתגבש: קדימה-28, עבודה-20, גמלאים-7, מרצ-4. כל זה נותן קואליציה של 59 ח"כ בלבד, כך שצריך עוד מפלגה נוספת, ככל הנראה, ש"ס-13 ויהדות התורה-6". לדעתו של סטפק, "הרכב כזה הוא מקור ללחצים ניכרים על התקציב, ובפרט בשלב רגיש זה שבו יש עודפי תקציב. החשש העיקרי הוא מפני ש"ס ויהדות התורה. מפלגת העבודה, כמפלגת שלטון מרכזית תגלה, להערכתנו, את האחריות הראויה. לכן, החששות מפני פריצה תקציבית של ממש נראים כרגע מוגזמים".

למרות ניתוח זה, במיטב מרגיעים וטוענים כי "יש להביא בחשבון שהרגישות של השוק לשינויים פוליטיים, כפי שהתברר בחצי השנה האחרונה, איננה גדולה כל זמן שהשוק איננו סבור שהדבר כרוך בהשלכות כלכליות שליליות מרחיקות לכת".

עדות לכך אפשר למצוא באירועים שהתרחשו חצי השנה האחרונה: התפטרות נתניהו, פרישת שרון מהליכוד, הקמת קדימה, בחירת פרץ ליו"ר מפלגת העבודה, אשפוז ראשון של שרון, אשפוז שני של שרון - כל אלה השפיעו לטווחים קצרים מאוד שאחריהם חזר השוק למסלול העלייה שלו.

בבית ההשקעות מציינים גורמים נוספים שיש להם השפעה על המשק:

א. המשקיעים הזרים - יש להניח שבימים הקרובים יצאו הערכות של בתי השקעות זרים. לדעת בית ההשקעות מיטב, הם ידגישו שני אלמנטים: האחד, חיובי - הוא הצד המדיני, דהיינו ציפיות שהממשלה שתקום תפעל לתהליך מדיני חיובי (ממשלת מרכז שמאל), והשני, שלילי - בתי ההשקעות הזרים יביעו חשש ממדיניות התקציב של הממשלה החדשה, כלומר, מההיבט הכלכלי.

ב. בלי קשר לכל אלה, יש גם גורמים חיצוניים שמשפיעים. בעקבות העלאת הריבית בארה"ב, ויותר מכך, בעקבות נוסח ההודעה של הפד, גובר החשש להעלאת ריבית גדולה יותר בארה"ב עד ל-5.25% דבר זה יכול ליצור לחץ על הריבית של בנק ישראל. בנוסף, הירידות בשוק האג"ח האמריקאי אתמול והעלייה במחיר הנפט והירידות בשווקים המתעוררים, דוגמת טורקיה, גם הן נקודות שיש לשים לב אליהם, ולהשפעתם על השוק בישראל.

ג. השווקים שיושפעו הם לא רק שוק המניות המקומי (במקרה של התפתחויות שליליות - בעיקר מניות הבנקים, הביטוח והנדל"ן), אלא גם שוק האג"ח הארוכות (במיוחד) שחשוף לסכנה חדשה (הגדלת תקציב, החזרת אג"ח מיועדות), כמו גם לירידות בשוקי האג"ח האמריקאי (והאירופאי), וגם, כמובן, שוק המט"ח, שהוא הצד השני של המשוואה.

לסיכום אומר סטפק כי "המסקנה הכוללת היא, שרמת אי הוודאות גדלה הן בישראל והן בחו"ל, ועם זאת, אין סיבה להיחפז בנטילת פוזיציות חדשות או בחיסולן של קיימות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully