וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיריית תל אביב תגייס עד 250 מיליון שקל באג"ח

עומר שרביט

3.4.2006 / 15:01

מנכ"ל מעלות: "הפרמטרים הפיננסים של תל אביב טובים - 73% מההכנסות מגיעים מעסקים. העיר מחזיקה בנכסים ריאליים רבים"

עיריית תל אביב מצטרפת לאופנת ההנפקות המוניציפליות. העירייה תגייס עד 250 מיליון שקל באיגרות חוב שדורגו ברמה של AAA על ידי מעלות. החוב הוא מסוג General Obligation ובדומה לחוב שגייסה עיריית רעננה, הוא מקביל לאג"ח קונצרני. המשמעות היא איגו"ח סך ההכנסות של החברה, בשונה מתזרים מזומנים מפרויקט ספציפי כמו תאגיד המים והביוב של פתח תקווה.

מעלות מסבירה את הדירוג הגבוה יחסית באטרקטיוויות של העיר לעסקים ולמגורים לאור תוכניות הפיתוח לשנים הקרובות. דורית סלינג'ר, מנכ"לית מעלות, אומרת כי "הפרמטרים הפיננסיים של תל אביב טובים והכנסותיה העצמיות גבוהות יחסית. 73% מהכנסות הארנונה של העיר מגיעים מעסקים ולא מממגורים - זהו שיעור חסר תקדים בישראל. בניגוד לתושבים שגרים בעיר, העסקים רווחייים יותר כיוון שהם לא צורכים שירותי רווחה או חינוך - ההשקעה בהם קטנה יותר והתעריף גבוה יותר".

סלינג'ר הוסיפה, כי "תל אביב מחזיקה בבעלותה נכסים ריאליים שלא משועבדים כמו מרכז הירידים, מחצית מחברת אתרים או מחצית ממתחם קריית העתידים, בקצה הצפוני של רחוב ראול ולנברג. כמו כן, לתל אביב יש עתודות קרקע בהיקפים גבוהים שהועברו אליה ישירות מהמנדט ולא נמסרו למינהל מקרקעי ישראל". פוטנציאל ההשבחה של קרקעות אלה גבוה לאור הזמינות הנמוכה של הקרקע בעיר. תל אביב צפויה לקבל רבע מהתמורה עבור השוק הסיטונאי ותיהנה מפיתוח הקרקעות בקצה הצפוני, עד מתחם הקאנטרי.

סלינג'ר מעריכה, כי הסיכון של החזר החוב נמוך מאוד, לאור העובדה ש"בשנים הקרובות לא צפוייה הגירה שלילית מהעיר ומרכזיותה העיר היא עובדה מוגמרת, שרק תגבר יחד עם ההשקעה בתשתיות. בשלוש השנים האחרונות נוספו שלוש תחנות רכבת בעיר, והשלמת פרויקט הרכבת הקלה בתחילת העשור הבא יגביר את הנגישות לעיר. סיבה נוספת לסיכון הנמוך היא הניהול המאוזן של העיר תוך התחייבות לשמירה על חוב נמוך - חולדאי הטמיע דפוסי ניהול מקצועיים בשנים האחרונות וחוק העיריות החדש מבטיח שהם יישמרו גם בעתיד".

הדירוג הגבוה משקף את הסיכון הפיננסי הנמוך והנזילות הגבוהה של תל אביב. למרות גידול של 20.5% בתקציב השנתי של העירייה בשנה החולפת לרמה של 3.46 מיליארד שקל, החריגה מהתקציב המקורי היתה נמוכה מאוד. הודות לירידה בהוצאות השכר במהלך 2005, תל אביב אף עברה מגרעון שוטף של 40 מיליון שקל לעודף של 12 מיליון שקל.

העירייה סיימה את 2005 עם גירעון של 838 מיליון שקל שהיוו 24.2% מהתקציב, אולם מעלות מעריכה כי הגירעון אינו נטל תזרימי כיוון שמולו רשומים במאזן יתרות פיתוח בסכום של למעלה ממיליארד שקל. שיעור ההכנסות העצמיות של העירייה צמח ב-2005 ב-14% לרמה של 2.86 מיליארד שקל.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully