וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיזוג נוסף באי.די.בי - בין אלביט לאלרון

הארץ

16.7.2001 / 9:05

מאת רותם שטרקמן

המיזוג שיהיה ביום שלישי בין כלל תעשיות לכלל אלקטרוניקה הוא כנראה הסנונית ראשונה באסטרטגיית המיזוגים החדשה בקבוצת אי.די.בי. החברות אלביט בע"מ ואלרון, הנסחרות בתל אביב ונאסד"ק, הודיעו אתמול על הצעה של אלרון לאלביט לפתוח בהליכי מיזוג בדרך של החלפת מניות כדי לצמצם מטות ולייעל את המערכות הניהוליות.

הכוונה של אלרון, המחזיקה בכ-44.5% ממניות אלביט, היא להפוך את אלביט לחברה בת בבעלות מלאה ולהעניק לבעלי המניות של אלביט מניות של אלרון לפי יחס חליפין שייקבע במו"מ. שתי החברות יפנו עתה לבנקי השקעות

חיצוניים לצורך הערכת שווי ועזרה בקיום מו"מ כדי לקבוע את דרכי המיזוג ואת יחס ההמרה בין המניות. בנוסף, יהיה על אלרון להוציא תשקיף בארה"ב בגלל הקצאת המניות לבעלי מניות אלביט.

הבעיה העיקרית במיזוג בין החברות הוא ניגוד העניינים האסטרטגי בין בעלי המניות של אלביט לבעלי המניות של אלרון בדיון על יחס ההמרה. בעלי מניות אלרון הם חזקים יותר והאינטרס של אי.די.בי הוא לרכוש את אלביט במחיר הנמוך ביותר. בין בעלי המניות באלביט נמצאות קופות הגמל וקרנות הנאמנות של בנק הפועלים ובנק לאומי.

נשיא אלביט, יגאל ברוכי, אמר אתמול כי מוקדם עדיין להעריך מי ינהל את אלרון הממוזגת. לדברי ברוכי, תהליך המיזוג יימשך כחמישה חודשים, מכיוון שיש לקבל הערכות שווי לשתי החברות ולקיים מו"מ שבו כל צד רוצה את טובת בעלי המניות שלו. ברוכי הוסיף כי על אסיפות בעלי המניות לאשר את פרטי המו"מ ואת יחס ההמרה. לפי הערכות בשוק ההון, נראה שברוכי ייאלץ ללכת הביתה.

חברת דיסקונט השקעות מחזיקה ב-42% ממניות אלרון, שמחזיקה כאמור ב-44.5% מניות אלביט. כל השלוש הן חברות אחזקה, שנראה כי אין הצדקה לקיומן בצורה הנוכחית. להערכות אנליסטים בשוק ההון, תהליכי הארגון מחדש בקבוצת אי.די.בי בכלל ובאלרון בפרט יביאו לצמצום הדיסקאונט השלילי שבו נסחרות החברות, ולהצפת ערך לחברות המוחזקות. לפי הערכות אלה, תמוזג בסופו של תהליך גם אלרון לתוך דיסקונט השקעות.

שווי השוק של אלרון הוא 291 מיליון דולר, הנמוך בכ-%50 מהשווי הנכסי של החברה. סמנכ"ל אלרון, דורון בירגר, אמר אתמול כי תהליך המיזוג החל לפני כמה חודשים, והוא מקווה לסיום מוצלח בתוך כחמישה חודשים לטובת בעלי המניות. גם לדבריו, עדיין מוקדם לדבר על האיש שינהל את החברה הממוזגת. לטענתו, המיזוג מתבצע עקב סינרגטיות בין פעילויות החברות, וכן הצורך להציף את ערך החברות המוחזקות ולייעל את השימוש במשאבי הניהול והמשאבים הכספיים.

עיקר אחזקותיה של אלרון בנוסף לאלביט הוא אלביט מערכות, העוסקת בהשבחת פלטפורמות צבאיות ופיתוח טכנולוגיות לתחום הצבאי. אלביט מערכות השלימה בעצמה ב-2000 תהליך מיזוג עם חברת האופטיקה הצבאית אל-אופ.

אלביט מערכות מחזיקה גם ב-11% ממניות אראל נט (הנסחרת בנאסד"ק) ובנטמנג'. בתחום האינטרנט מחזיקה אלרון ב-50% מנטוויז'ן. כן מחזיקה החברה בשורת חברות טכנולוגיה, כגון אלרון טלסופט, מדיה גייט ואלרון סופטוור. המימושים המוצלחים של אלרון עד עתה הם צורן ואורבוטק.

החברה היחידה שאנליסטים צופים כי תונפק בקרוב היא גיוון אימג'ינג, המפתחת מצלמת וידיאו בתוך גלולה לבליעה לצורך בדיקת דרכי העיכול. אלרון סבלה מהמשבר בענף הטכנולוגיה ובשוקי ההון, והפסידה ברבעון הראשון של 2001 כ-9 מיליון דולר.

שווי השוק של אלביט הוא 120 מיליון דולר, והוא נמוך מהשווי הנכסי של החברה בכ-50%. נראה כי המשקיעים רואים את הניהול של אלביט וההוצאות המסתכמות בכ-8 מיליון דולר בשנה כמשפיעות באופן שלילי על שווי החברות המוחזקות. השקעותיה של אלביט הן בעיקר בתחום התקשורת הסלולרית, כשאחזקתה העיקרית היא ב-12.5% ממניות חברת הסלולר פרטנר .

בנוסף, מחזיקה אלביט בכמה חברות צעירות הנותנות שירותי ערך מוסף לשימוש בטלפונים הסלולריים. אחת החברות היא סלניום (50%), שיצאה לפני שבוע עם שירות של גביית תשלום בתחנות דלק באמצעות הטלפונים של סלקום.

בעבר היו לאלביט כמה השקעות שיצרו לה רווחי הון גדולים כמו פיצ' נטוורקס שנמכרה למיקרוסופט והיינקס שנמכרה לסיסקו. אלביט הנהנית מקופת מזומנים של כ-70 מיליון דולר, רכשה לפני כחודש את חברת הסטרט-אפ V-FLASH תמורת כ-6 מיליון דולר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully