וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוכנות האנרגיה הבינ"ל: הביקוש לנפט בעולם יירד ברבעון השלישי כתוצאה מההאטה הגלובלית

דפנה מאור

16.7.2001 / 8:59

ירידת מחירי הנפט עשויה למנוע את ביצוע תוכנית האנרגיה של בוש שפוגעת באיכות הסביבה

סוכנות האנרגיה הבינ"ל (IEA) צופה כי הביקוש לנפט בעולם ירשום ירידה במהלך הרבעון השלישי. אולם התחזית איננה מעודדת, שכן הירידה בביקוש היא סימפטום להאטה הגלובלית. התאוששות בביקוש לנפט תחול בתנאי שהכלכלה תתאושש, נאמר בדו"ח החודשי של הסוכנות. במקביל, ירידה במחירי הנפט והדלק בארה"ב עלולה לפגוע בתמיכה הנרחבת בתוכנית האנרגיה שמקדם ממשל בוש.

הדו"ח החודשי של ה-IEA צופה כי הגידול בביקוש לנפט השנה יהיה 460 אלף חביות ליום - לעומת תחזיות קודמות של 1.9 מיליון חביות ליום. עבור הרבעון השלישי חוזה ה-IEA ביקוש של 75.9 מיליון חביות ליום, לעומת ביקוש ל-76.1 מיליון חביות ליום ברבעון השלישי של 2000.

הירידה בביקוש לנפט היא חלק ממכלול מורכב של גורמים כלכליים. מצד אחד מתפרשת הירידה כתוצאה מהאטה כלכלית חדה בעולם, המשפיעה לרעה על התפוקה התעשייתית ועל הצריכה הפרטית. מצד שני טוענים כלכלנים מסוימים כי ההאטה היא במגזר התעשייתי בלבד, ולא בצמיחה הכוללת.

הביקוש לנפט היה אחד הגורמים שהובילו להאטה הכלכלית - מכיוון שהוא גרם לעלייה חדה במחירי הנפט ולעלייה במחירי התשומות בייצור. כך, טוענים כלכלנים, לפי דיווח של "וול סטריט ג'ורנל", ירתה לעצמה אופ"ק ברגל - היא הקטינה את התפוקה כדי להעלות את הביקוש והמחירים, אבל לאחר שאלו פגעו בכלכלה העולמית, נפל הביקוש לנפט ועימו המחיר.

בנוסף, נפילת מחירי הדלק בארה"ב, מ-1.71 דולרים לגלון באמצע מאי ל-1.47 דולרים לגלון (כשקל וחצי לליטר) בשבוע האחרון, עלולה לפגוע בתמיכה בתוכנית של ממשל בוש לקידוח נפט באזורים מוגנים, ולהסיר את המגבלות החוקיות על הפקת אנרגיה. נפילת מחירי האנרגיה נרשמה לרוחב המגזר - בקליפורניה נפלו מחיר החשמל הסיטוניים לרמות הנמוכות מזה שנה.

תוכניתו של בוש נתקלה בהתנגדות ציבורית: מסקרים שנערכו בארה"ב עולה כי האזרחים סבורים כי מדיניות הממשל נותנת עדיפות לחברות הנפט הגדולות על חשבון איכות הסביבה. עתה אומרים אף הנציגים הרפובליקאים בקונגרס כי סיכוייה של התוכנית לעבור לאחר ירידת מחירי הנפט הצטמצמו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully