וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תוכנית בתמ"ס להאצת החזר תמלוגי מו"פ לחברות גדולות

הארץ

16.7.2001 / 9:54

על פי הנוסחה יחושב חוב התמלוגים של חברה שתהיה מעוניינת בהסדר והיא תוכל לשלם אותו בשנה אחת או בפריסה קצרה, ככל הנראה עד שלוש שנים

מאת אורה קורן

המדען הראשי במשרד התעשייה והמסחר, כרמל ורניה, וראשי אגף התקציבים במשרד האוצר גיבשו נוסחה שתאפשר לחברות הגדולות להשתחרר מחובותיהן ע"י תשלום תמלוגים מתמשכים למדען הראשי. על פי הנוסחה יחושב חוב התמלוגים של חברה שתהיה מעוניינת בהסדר והיא תוכל לשלם אותו בשנה אחת או בפריסה קצרה, ככל הנראה עד שלוש שנים.

גורמים המקורבים לדיונים העריכו כי הצטרפות להסדר תזכה בהנחה בתשלום התמלוגים. לאחר השלמת חלקה בהסדר תוכל החברה לקבל מענקי מו"פ בתנאים חדשים. על פי ההערכות כתוצאה מההסדר צפוי לתקציב המדען הראשי החזר כולל שיעלה על חצי מיליארד דולר, לעומת ההחזר השנתי ללא ההסדר המוצע, שמגיע לכ-150 מיליון דולר בממוצע.

בשל משבר ההיי-טק הוחלט לאפשר לחברות להחזיר את חובותיהן על פני 3 שנים ולא בשנה אחת כפי שתוכנן תחילה. בגיבוש הצעת ההסדר השתתפו נציגי משרדי רואי חשבון מובילים ונציגי החברות מוטורולה, אי.סי.איי טלקום, טבע, אלביט-אל אופ, קומברס, בריזקום וגילת. חלק מהחברות קיבלו את ההצעה וחלקן טענו כי אינה מספקת. ביום חמישי צפוי ורניה להציג את ההצעה בפני נציגי החברות הגדולות. ההצטרפות להסדר תהיה, ככל הנראה, אופציונלית.

החברות הגדולות קיבלו לאורך השנים מלשכת המדען הראשי את מענקי המו"פ הגדולים. עם חברות אלה נמנות אי.סי.איי טלקום, קומברס, מוטורולה, טבע, אפלייד מטריאלס, טלרד, אלביט-אל אופ, סאיטקס ורד מחשבים. על פי נתוני המדען הראשי, החזר התמלוגים של כ-25 מהחברות הגדולות יגיע ב-2001 ל-120 מיליון דולר.

ההסדר נדרש מכיוון שהחברות הגדולות התלוננו על היעדר יכולת להשתחרר מ"מעגל הקסמים" - בקשת מענקי מו"פ מהממשלה והחזר התמלוגים בגינם. חברות המקבלות מענק מו"פ לפרויקטים המניבים מכירות, מתחייבות בהחזר תמלוגים מהמכירות עד גובה המענק בתוספת ריבית לייבור. לדוגמה, חברה שיודעת כי תצטרך להחזיר בשנה מסוימת 50 מיליון שקל תמלוגים, תבקש מהמדען הראשי באותה שנה מענקים ב-60 מיליון שקל לפחות.

ללא ההסדר המוצע צפויות החברות שקיבלו מענקי מו"פ להישאר ב"מעגל הקסמים" לטווח ארוך, כלומר במלכוד שיחייב אותן לבקש בכל שנה מענקים בהיקפים גדולים מהחזר התמלוגים הצפוי שלהן, וזאת כדי שלא ייווצר הפסד בדו"חות הכספיים שלהן בשל החזרי המענקים. לדברי ורניה, במצב הקיים חברות שבנסיבות רגילות עשויות שלא להזקק בשנה מסוימת למענק ממשלתי, מבקשות את המענק כדי לכסות את הוצאותיהן על החזרי התמלוגים ממענקים קודמים לאותה שנה. ורניה העריך הסדר שיאפשר לחברות אלה לשלם את חוב התמלוגים שלהן בתשלום אחד, יפחית את הביקוש למענקים מצידן וכתוצאה מכך ייוותר יותר תקציב לתמיכה בחברות קטנות ובינוניות.

כדי לעודד חברות גדולות להכנס להסדר המוצע גובשו צעדי המשך שאמורים לאפשר לחברות המצטרפות מסלול משופר בקבלת מענקי מו"פ חדשים. על פי חלק מהמקורבים למגעים, יוצע לחברות הגדולות מסלול מו"פ ללא החזר תמלוגים.

כתחלופה להחזר התמלוגים יתחייבו החברות להשקיע שיעור קבוע מהמכירות שמקורן במענק הממשלתי - במו"פ פנימי. על פי אחת ההצעות שנבחנה בעבר, יתחייבו החברות להשקיע את הכספים בהקמת חממות פנימיות לחברות סטארט-אפ שיתפצלו מפעילות החברות הגדולות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully