וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבנק המרכזי של טורקיה נאלץ להעלות את הריבית ב-4% לאחר פיחות מהיר בלירה

דפנה מאור

16.7.2001 / 16:01

העלאה ראשונה מאז המשבר בפברואר, שהקפיץ את הריבית ל-6,200%; הריבית הנוכחית 67%

הבנק המרכזי של טורקיה העלה את ריבית הבסיס ב-4% במטרה לחזק את המטבע ולרסן את האינפלציה. היתה זו העלאת הריבית הראשונה מאז משבר המטבע בפברואר, שהקפיץ את הריבית ל-6,200%. שער הריבית הנוכחי הוא 67%. הלירה נפלה היום ב-2.3% לשער של 1.38 מיליון לירה לדולר - שפל היסטורי. מאז ה-25 במאי נפלה ב-20%.

ב-22 בפברואר, לאחר שמשקיעים משכו 4.5 מיליארד דולר מטורקיה תוך 3 ימים, הסירה ממשלת טורקיה את הגנותיה על הלירה, ובמטבע הטורקי החל פיחות מואץ. בעקבות המשבר החליטו קרן המטבע הבינ"ל והבנק העולמי להעניק לטורקיה סיוע חירום של כ-19 מיליארד דולר, בתמורה לרפורמות בכלכלה.

בשבועות האחרונים התעוררה מחלוקת פנימית בממשלת טורקיה, שהביאה לעיכוב במתן סיוע בסך 3.2 מיליארד דולר מהסכום המובטח. כלכלנים אומרים כי העלאת הריבית לא תסייע לתמוך במטבע כל עוד התככים הפוליטיים בטורקיה נמשכים והרפורמה בענף הבנקאות והטלקום מתעכבת. במקביל, גאו המחירים הסיטוניים בחודש יוני ל-62% לאחר שרשמו עלייה של 26.5% בפברואר.

בתחילת השבוע אישרו קרן המטבע והבנק העולמי את מתן ההלוואה על סך 3.2 מיליארד דולר לטורקיה.

משבר המטבע בטורקיה, ומשבר האג"ח בארגנטינה עוררו חששות לגבי יציבותם של השווקים המתפתחים, והובילו לפיחותים חדים במטבעות במזרח אירופה. היום פירסמה קרן המטבע דו"ח שנתי בנושא זרימת ההון בעולם, בו נאמר כי שוקי ההון בעולם חשופים לסכנה שבנפילה נוספת במניות בבורסות ארה"ב, ולנפילה פוטנציאלית בערכו של הדולר האמריקאי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully