וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית הדין להגבלים אישר מיזוג סונול ודור-אלון

אורה קורן ושרון קדמי

9.4.2006 / 9:05

רונית קן: "מדובר בהחלטה תמוהה ביותר שמימושה יפגע בתחרות ובצרכנים". ויסמן: קן חסרת נסיון וללא רקע משפטי

אושר מיזוג דור-אלון וסונול. בית הדין להגבלים עסקיים קיבל לפני דקות אחדות את הערעור של דור-אלון וסונול על החלטת הרשות להגבלים שלא לאשר את המיזוג; בית הדין קבע שאסור לחברה הממוזגת להתמודד על בית הזיקוק באשדוד ועליה לשחרר 25 תחנות. בכך תהפוך החברה הממוזגת לחברה הגדולה בישראל עם כ-330 תחנות. אחריה - פז עם כ-260 תחנות, ודלק עם 220 תחנות.

רשות ההגבלים העסקיים החליטה לערער בהקדם האפשרי על החלטת בית הדין להגבלים עסקיים, כך אמרה רונית קן ל-TheMarker. לדבריה מדובר בהחלטה תמוהה ביותר של בית הדין שמימושה יפגע באופן ברור בתחרות ובצרכנים.

קן הוסיפה כי בית הדין התבסס בהחלטתו על תחרות עתידית שתתפתח בארץ כתוצאה מהפרטת בז"ן. עם זאת, על פי הערכת הרשות, כדי שתתרחב התחרות וייכנס עוד מפעיל ארצי לתחנות הדלק, דרושות עשר שנים, ובינתיים הריכוזיות רק תיגבר. קן הביעה תמיהה גם על ההחלטה לשחרר רק 25 תחנות דלק כפי שהציע בית הדין. לדבריה, סונול ודור אלון הציעו מיוזמתן לשחרר 50 תחנות והרשות סברה שזה לא מספיק.

בתגובה לדברי קן אמר נשיא דור אלון, דודי ויסמן, כי "ההתבטאות של רונית קן, כפי שהופיעה, הינה שערורייתית וחסרת תקדים. תמוה, שרשות מוסמכת שכפופה לפיקוחו של בית דין מקצועי בהרכב שיפוטי מקצועי, תגיב כך. אב בית הדין, כב' השופטת מזרחי, שימשה בעברה יועצת משפטית במשרד הממונה על ההגבלים. לעומתה, הממונה רונית קן, שזה אך נכנסה לתפקידה ומשתלחת בבית משפט מוסמך, היא חסרת נסיון ואיננה בעלת רקע משפטי. אנו מייחסים זאת לנסיונה הקצר, לחסר המשפטי בנסיונה, ומאחלים לה להתעשת ולמצוא בעתיד את מקומה כממונה על ההגבלים".

בתגובה להחלטת בית הדין, אמר ויסמן, כי הצדדים החלו את מהלך המיזוג בקבלת הסכמה ברורה מראש שאינה משתמעת לשני פנים מדרור שטרום, הממונה על ההגבלים העסקיים לשעבר. "אינני רוצה להרחיב על המהלכים שקדמו לחזרתו מהסכמתו, למרות שיש מקום ורצוי לבדוק את 'מפעילי הקשרים' למיניהם, אך גם את חזרתו מההסכמה ובהודעתו בדבר התנגדותו למיזוג".

"נהוג בעולם כולו, כי אין למנוע מיזוגים שהינם חלק אינטגרלי מצמיחתן של חברות אלה", מוסיף ויסמן, "נראה כי במקרה שלנו ההתגייסות היתה לשמור את פז כמספר אחת, תוך מתן הגנה לפז ומניעת זכותם של מתחרים בשוק כלכלי חופשי לצמוח ולהדיח את פז ממעמדה המונופוליסטי המתנגד לכל תחרות חופשית. אין חמור מכך. כניסתם של שני מתחרים חדשים לתחום השיווק, בז"ן אשדוד ובז"ן חיפה, מהווה תשתית לדאופול. ללא המיזוג ויצירת גושים גדולים ובעלי יכולת כלכלית וגודל ליבוא דלקים - יבוא אשר יהווה נקודת ייחוס למחירי הדלקים של בז"ן, אשר הפיקוח עליהם יפסק מיד לאחר ההפרטה - חוששני שתיגרם עלייה חדה במחירי הדלקים על חשבון הצרכנים".

"רק יבוא מסיבי ישמור על שפיות מחירים, כנקודת ייחוס למחירי בז"ן. יש לפעול שתינתן לחברות ישראליות אפשרות צמיחה והתפתחות גם בתוך ישראל, תוך קביעת כללים תומכי תחרות. ולגבי בז"ן אשדוד, אמנם ישנם באגן הים התיכון בתי זיקוק למכירה שבוודאי מהווים תחליף הולם לבז"ן אשדוד, אך הקביעה כי דור אלון סונול איננה יכולה להשתתף, בגלל גודלה, ברכישת בז"ן מחייבת את הממונה על ההגבלים למנוע גם את השתתפות פז".

ההסכם לרכישת סונול שבבעלות משפחת בורוביץ וחברת גלנקור על ידי דור אלון, שבבעלות דודי ויסמן ושרגא בירן, נחתם בספטמבר 2005. על פי ההסכם, תרכוש דור אלון תמורת 155 מיליון דולר את תחנות הדלק של סונול וכן את הבעלות בחברה לשמנים וכימיקלים ואת אחזקות גרנית - החברה האם של סונול - בפי גלילות ובחברה נוספת לשמנים.

בחודשים האחרונים התנהל מאבק עיקש בעניין המיזוג. ויסמן ובורוביץ טענו כי העסקה נחתמה לאחר שקיבלו הבהרה בעל פה מהממונה על ההגבלים העסקיים הקודם, דרור שטרום, כי ההסכם יאושר. שטרום הכחיש כי אישר בעל פה את ההסכם. לפני פרישתו מרשות ההגבלים העסקיים הסתיימה בדיקה של המחלקה הכלכלית של הרשות, שבה הובהר כי צפויה פגיעה משמעותית בתחרות אם המיזוג יאושר. כתוצאה מכך דחה שטרום את המיזוג.

דור אלון וסונול עירערו על החלטת בית הדין להגבלים עסקיים. בעקבות חילופי הממונים על רשות ההגבלים העסקיים נבחנה הסוגייה מחדש, אבל גם הממונה החדשה, רונית קן, החליטה להתנגד למיזוג. בית הדין להגבלים ביקש מהצדדים לנסות להגיע לפשרה, אך המגעים ביניהם לא הובילו להסכמה. כתוצאה מכך הוחזר העניין להכרעת בית הדין להגבלים עסקיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully