וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פורסטר: בזק תהיה נפגעת גדולה מיישום ניידות מספרים

ערן גבאי

11.4.2006 / 12:28

בישראל כ-14% ממשקי הבית אינם מחזיקים קו נייח כלל. המתנתק הממוצע הוא גבר רווק, בן פחות מ-35 שנה

יותר ויותר אמריקאים מתנתקים מטלפון קווי, בין היתר בעקבות תוכנית ניידות מספרים בסלולר, כך עולה ממחקר של חברת המחקר והייעוץ הבינלאומית פורסטר ריסרץ'. בהקשר זה אומר מרלין שחם, מנכ"ל פורסטר ישראל, כי בזק עשויה להיות נפגעת פוטנציאלית גדולה, כתוצאה מיישום ניידות מספרים בסלולרי בישראל.


לאחרונה דיווחנו שבזק משקיעה כ-35 מיליון דולר בשדרוג המערכות שלה לצורך ההיערכות להשלמת תוכנית ניידות המספרים, בהתאם להוראות הרגולציה של משרד התקשורת. השקעה זו של בזק עשויה לייצר מעבר נוח יותר של מנויים מבזק לכבלים, ולהקשות על בזק להקטין את השחיקה בהכנסותיה משירותי התקשורת הנייחת, שנפגעו בשנים האחרונות מחדירת הסלולר ומתחילת התחרות בשוק הטלפוניה הפנים ארצית במהלך 2005.

מהמחקר של פורסטר עולה, כי אחוז הצרכנים שהתנתקו לחלוטין מקווי טלפון נייחים בארה"ב עלה בשנה האחרונה ל-8% מכלל בתי האב שבבעלותם מכשיר טלפון סלולרי, וזאת לעומת 5% מבעלי הטלפונים הסלולריים ב-2004. העלייה מיוחסת לכך שיותר ויותר אמריקאים מחליטים שאפשר לסמוך בלעדית על הטלפון הסלולרי, ולהתנתק לחלוטין מהטלפון הקווי. 8% מכלל בתי האב הם במספרים מוחלטים - יותר מ-6 מיליון בתי אב בארה"ב, או כ-6% מכלל האוכלוסייה, שמסתמכת כיום בלעדית על טלפונים סלולריים.

בישראל סובלת בזק מנטישת הקו הנייח לטובת הסלולר. כ-14% ממשקי הבית בישראל אינם מחזיקים קו נייח כלל, זאת לעומת כ-5% בלבד לפני כעשור. ההכנסות של בזק משירותי טלפוניה הסתכמו ב-2005 בכ-3.09 מיליארד שקל, שהיוו כ-65% מסך ההכנסות של בזק. זאת, לעומת כ-3.22 מיליארד שקל ב-2004 וכ-3.46 מיליארד שקל ב-2003. בזק הפסידה בשנתיים האחרונות הכנסות משירותי הטלפוניה בכ-370 מיליון שקל, שקוזזו בחלקן באמצעות גידול בהכנסות מאינטרנט שגדלו בשנתיים האחרונות בכ-110 מיליון שקל ל-550 מיליון שקל, שהם כ-12% מההכנסות. שיעור חדירת קווי בזק ירד לראשונה אל מתחת לרף 90% בתחילת 2003, כשבסוף אותה שנה הסתכם מספר הקווים של בזק בכ-2.935 מיליון. כיום, מסתכם מספר קווי בזק למנויים פעילים בכ-2.85 מיליון - כך שבזק איבדה בשנתיים האחרונות כ-80 אלף קווים, מספר נמוך בהרבה מקצב נטישת הקווים בשנים 2003-2002, אז הוא הגיע אף לכ-30 אלף קווים ברבעון.

בזק אומנם צימצמה את מספר הקווים הננטשים, אך ההכנסה החודשית הממוצעת של בזק לקו טלפון ממשיכה להישחק והיא נאמדת כיום בכ-102 שקל - ירידה של 9 שקלים במהלך השנתיים האחרונות. גם במונחי סך דקות השימוש נשחקת בזק, כשאלה מסתכמות בכ-21.4 מיליארד דקות ב-2005, לעומת כ-23.2 מיליארד דקות ב-2004 וכ-28.8 מיליארד דקות ב-2003.

שחם מציינת, כי "בארה"ב אימצו תוכנית ניידות מספרים בטלפונים ניידים, הדומה לזו המוצעת גם בישראל. הכוונה היא לכך שכל לקוח יכול לעבור מחברה סלולרית אחת לשנייה, ולשמור את המספר הסלולרי שלו - דבר אשר מפחית את מחסומי המעבר מספק סלולרי אחד לאחר. המחקר מלמד כי תוכנית ניידות מספרים זו, בטלפונים הסלולריים, האיצה את ההתנתקות מהטלפונים הקוויים. צרכנים חששו עד כה לנתק את הטלפון הקווי, כי באמצעותו אפשר להשיגם כל הזמן, גם אם החליפו ספק סלולרי וכתוצאה מכך השתנה מספר הטלפון הנייד שלהם. כיום, כאשר ניתן לשמור על המספר הסלולרי, סיבה זו אינה קיימת עוד".

על פי המחקר, למתנתקים מהטלפונים הקוויים בארה"ב יש כמה מאפיינים: המתנתק הממוצע הוא גבר רווק, בן פחות מ-35 שנה, ובדרך כלל הוא מרוויח פחות מהממוצע לכלל קבוצת בעלי הטלפונים הסלולריים, וגם רמת ההשכלה שלו נמוכה מהממוצע של קבוצה זו. בפורסטר מציינים, כי ככל שהצרכן שבבעלותו טלפון נייד הוא צעיר יותר, כך גדל הסיכוי שהוא התנתק מהטלפון הקווי. בקרב קבוצת גילאי 24-18 התנתקו כבר מהטלפון הקווי כ-25% מבעלי הטלפונים הניידים, ובקבוצת גילאי 34-25 התנתקו כבר מהטלפון הקווי כ-15% מבעלי הניידים. ככל שעולים בקבוצת הגילאים, כך אחוז המתנתקים יורד.

משרד התקשורת נוטה להיענות בחיוב ללחצים ולדרישות של חברות התקשורת, בעיקר בזק וחברות הסלולר, ולהאריך את המועד ליישום תוכנית ניידות המספרים בכחצי שנה נוספת - לאמצע 2007.

ניידות המספרים תחייב את החברות להיערך למצב בו כל מנוי תקשורת יוכל לעבור בין ספק שירות אחד לספק שירות מתחרה, מבלי שיחליף את מספר הטלפון שלו. כיום, חסמי המעבר בחלק מתחומי התחרות בשוק התקשורת גבוהים וכרוכים בהשקעה לא קטנה מצד הצרכן, ועל כן משרתים לא פעם את החברות בביצור תופעת ה"לקוחות השבויים" (לקוחות שבוחרים להישאר אצל ספק שירות רק מאחר שחסמי המעבר לספק אחר נתפשים בעיניהם כגבוהים יותר).


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully