וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החברה לישראל אספה מניות כי"ל בכחצי מיליארד שקל

שרון שפורר

16.4.2006 / 11:16

מהלכי החברה לישראל בחברת כי"ל מאותתים על עתיד המו"מ בין הסינים לפוטאש. דמי האפיקומן של יוסי רוזן - כ-24 מיליון ש'

האם ניתן ללמוד ממהלכי החברה לישראל בחברת כי"ל על העתיד? מתחילת חודש אפריל, ביצעה החברה רכישה של מניות בהיקף של כ-130 מיליון שקל בשלוש רכישות שונות, מהן שתיים ביום שלישי - ערב חג הפסח. כעת, מחזיקה החברה בכ-51.72% מכי"ל אחרי דילול מלא.

הרכישות בשבועיים שחלפו מתחילת החודש מצטרפות לכמה מהלכים נוספים להגדלת האחזקות בחברה, ובהם רכישת 17 מיליון מניות מעובדי החברה, 4.8 מיליון מניות מהם מהמנכ"ל עקיבא מוזס בראשית ינואר 2006 בתמורה כוללת של 322 מיליון שקל.

ברכישות שביצעה החברה ב-11 באפריל, היא שילמה 17.79 שקל על 2.27 מיליון מניות ו-18.37 שקל על 1.7 מיליון מניות. את האחרונות רכשה החברה לישראל מיוסי רוזן, מנכ"ל החברה לישראל ויו"ר כי"ל. רוזן המיר כתבי אופציות למניות תמורת 4.25 שקלים למניה ומכר לחברה לישראל את המניות ב-18.37 שקל, כך שהרוויח מהפעולה כ-24 מיליון שקל. קודם לכן, ב-5 באפריל, רכשה החברה 3.3 מיליון מניות כי"ל ב-17.97 שקל למניה ובתמורה כוללת של 59 מיליון שקל.

מניות כי"ל שב-2005 ניצבו במקום השלישי מקרב מניות המעו"ף עם תשואה שנתית של 82% (אחרי קבוצת דלק עם 95% והחברה האם - החברה לישראל עם 87%), סבלו מתחילת 2006 (אמצע ינואר עד סוף מארס) מסנטימנט שלילי שגרם להן לאבד 14%.

מתחילת אפריל, עלו מניות החברה ב-7%, בין היתר, בגלל הבעת האמון של החברה האם על ידי רכישת המניות, אבל חשוב מכך, עקב איתותים חיוביים לגבי המשא ומתן המתמשך בין חברות יבוא האשלג הסיניות לבין חברות היצוא המשותפת לחברות האשלג הרוסיות ולחברת היצוא המשותפת ליצרניות האשלג הקנדיות.

סין אחראית לרכישת כ-20% מתצרוכת האשלג העולמית. ענקית האשלג פוטאש אחראית על למעלה מ-20% מייצור האשלג בעולם.

פוטאש, ביחד עם חברות אשלג קנדיות וחברות רוסיות, מנהלת בימים אלו משא ומתן מול הסינים שמטרתו לקבוע את מחירי האשלג. יצרניות האשלג דורשות העלאה של 40-30 דולר לטונה בעוד צרכניות האשלג דורשות העלאה של 10 דולר לכל היותר.

העיכוב בחתימה על ההסכם גרם לדחיית רכישות של צרכני האשלג מה שהוביל להצטברות מלאי בקרב היצרניות והכביד על החברות בענף כמו גם על מניותיהן, וכך גם חוסר הוודאות הכללי סביב המשא ומתן. המגמה התהפכה כאשר בתחילת אפריל נפוצו ההערכות, כי ההליך מצוי על סף חתימה. ההערכות התבססו על החוזה שנחתם בין איגוד חברת יצואני הפוספט האמריקאי (PhosChem) וחברת הרכש של חקלאי סין (cnampgc) להפקת מיליון טונה של דשן הפוספט DAP עד למארס 2007.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully