וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלאכים על גשר הזהב

הארץ

17.7.2001 / 10:00

ישראלים הקימו קואופרטיב השקעה בעמק הסיליקון ומחפשים הזדמנויות במולדתם

מאת יורם גביזון

בימים אלה עורך גדי בכר, איש עסקים ישראלי מעמק הסיליקון, סדרת פגישות עם חברות היי-טק ישראליות.

מה שהחל כחופשת מולדת הפך לרצף פגישות עם חברות סטארט אפ, שרוצות לעניין את הגוף שהקים בכר: קבוצה של כמה עשרות ישראלים, הממלאים תפקידים בכירים בתעשיית ההיי-טק בארה"ב, והתאגדו כדי לבצע השקעות משותפות בחברות מתחילות.

הקבוצה, שהחלה להתארגן ב-99', מורכבת מ-62 משקיעים פרטיים (אנג'לים) הפועלים כמעין גוף קואופרטיווי בשם SilicomVentures.

מאחורי ההתארגנות עומד בכר, שהגיע לתחום כמעט במקרה. הוא עזב את ישראל לפני 20 שנה לחופשת שחרור מהצבא, שם שירת כמכונאי מטוסים. החלום שלו, סיפר, היה לעבוד בחברת מקדונלד דגלאס, יצרנית מטוס הפאנטום.

אך במקום לייצר מטוסים, החל לעשות עסקים בתחומי הנדל"ן והחשמל בקליפורניה. לפני שלוש שנים אירח בביתו 8 חברים מישראל שהיו מעורבים בהקמת חברות סטארט אפ בעמק הסיליקון.

השיחה התגלגלה להשקעות בנאסד"ק וכל משתתפיה החליטו להופכה לפורום דיונים קבוע. הם נפגשו פעם בשבוע, דנו בחברות שונות והחליטו במשותף באיזה מהן להשקיע. לדברי בכר, הוא גילה את הפוטנציאל העסקי הטמון בקבוצת משקיעים כזו, והחליט להובילה לתחום ההשקעות הפרטיות.

בין חבריה: ד"ר עמוס ברזילאי, מנהל שותף בקבוצת ההשקעות וולדן; כרמל איש שלום, לשעבר מנהל באינטל ; אמציה בן ארצי, נשיא ומנכ"ל Net Post; מוטי בק, לשעבר נשיא באטרפליי; יצחק לבנון, מייסד FlyOver; ואחרים.

בתחילה היו חבריה נפגשים בבתיהם הפרטיים. ב-2000 היא החלה להתמסד ולשתף פעולה עם פירמות ראיית החשבון הגדולות. הסניף של KPMG בעמק הסיליקון מעניק חסות למפגשי הקבוצה ולהצגת חברות סטארט אפ בפניה; כך גם פירמת עורכי הדין גריי-קארי, המתמחה בחברות היי-טק.

אלא שלא כל אחד יכול להצטרף לקבוצה: החברים צריכים להיות בעלי יכולת טכנולוגית, כסף וניסיון ניהולי. "בגלל המצב כיום, חשוב מאוד לעזור לחברות הסטארט אפ ורצוי שחברי הקבוצה יבואו מעולם ההיי-טק", אומר בכר.

משקיעים עד 2 מיליון דולר

חברי הקבוצה משלמים לבכר דמי חבר שנתיים של 300-1,000 דולר, לצורך טיפול שוטף בעניינה. בנוסף, הוא מקבל 3% מכל השקעה שהקבוצה מבצעת, בכסף או במניות. סכומי ההשקעה בחברות סטארט אפ נעים בין 300 אלף דולר ל-2 מיליון דולר, כשכל חבר רשאי להשקיע באופן פרטי או כחלק מקבוצה המתארגנת בתוך פורום האנג'לים.

עד כה השקיעה הקבוצה 8 מיליון דולר ב-9 חברות. אחת מהן היא חברת WebAppoint, שהוקמה על ידי הישראלי אודי פדרו ונמכרה למיקרוסופט תמורת 10 מיליון דולר.

"סכום ההשקעות אמנם נראה קטן, אבל אנחנו נזהרים בהשקעותינו ובוחנים כל חברה בצורה יסודית", אמר בכר. לדבריו, באחרונה קיבלה הקבוצה פניות רבות, במיוחד מצד חברות סטארט אפ ישראליות.

כל הצעה שמגיעה לסיליקום ונצ'רס נבדקת על ידי החברים הפועלים באותו תחום. התחומים שבהם משקיעה הקבוצה הם, בעיקר, תקשורת אלחוטית, תוכנה, חומרה, טכנולוגיות אינטרנט ושירותי אינטרנט.

לדברי בכר, מתוך כ-50 חברות הנבדקות מדי חודש נבחרות 3-4 חברות להצגה במפגש החודשי בפני כלל החברים. במפגש זה החברות מציגות עצמן בפני הקבוצה שמחליטה במשותף אם להשקיע בה או לא. "אנחנו מחליטים מיד", אומר בכר. "ומרגע קבלת ההחלטה הכסף מגיע לחברה בתוך 24 שעות".

"המשבר בישראל מורגש יותר"

אלא שבתעשיית ההיי-טק גם 24 שעות הן לעתים זמן רב; בכר: "בתחילת השנה קיבלנו בקשה להשקעה מחברת סטארט אפ בעמק הסיליקון שרצתה לגייס 40 מיליון דולר לפי שווי של 400 מיליון. החלטנו להשקיע בה 2 מיליון דולר, ולהעביר את הכסף בתוך 24 שעות. אבל כעבור 12 שעות הם ביטלו את הגיוס, משום שרצו הערכת שווי של 800 מיליון דולר. כיום הם על סף קריסה".

לדעת בכר, למרות המשבר, עדיין כדאי להשקיע בהיי-טק: "בישראל המשבר מורגש עוד יותר מאשר בעמק הסיליקון, מכיוון שגם המצב הביטחוני מדכא את המשקיעים. בעמק דווקא עכשיו רבים משקיעים בחברות, אבל לא מספרים על כך כמו בעבר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully