וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרן פורטוויו: 50% מה-carry לוועדה המייעצת

צורי דאר

17.7.2001 / 16:56

הקרן, שהיקפה 61 מ' ד', השקיעה בסרגון ובפאקטלייט

בכל הקשור לחלוקת רווחים מתשואה, נראה כי משתלם מאוד להיות חבר בוועדה המייעצת של קרן ההון סיכון פורטוויו קומיוניקיישנס פרטנרס (Communications Partners Portview).

בשיחה עם TheMarker.com גילתה שותפה מנהלת בקרן, רובין הקה, כי בניגוד לנהוג בתעשיית ההון סיכון, מקצה הנהלת הקרן 10% מהתשואה על ההשקעה (Carried interest) מתוך 20% בסך הכל, ליועציה, תמורת התחייבותם לסייע לקרן בייעוץ למשך 4 שנים.

לדברי הקה, ההיגיון פשוט: "יש לנו יועצים בעלי שם, אותם חשוב לנו לטפח עבור ההשקעות שלנו. אנו מאמינים שצריך להמשיך ולתמרץ ולעניין אותם, כדי שימשיכו לייעץ לנו בצורה הטובה ביותר".

אולם לא רק גישה זו מייחדת את הקרן. בנוף המצ'ואיסטי משהו של תעשיית ההון סיכון הישראלית, המונהגת על ידי טייסי קרב בדימוס ויוצאי 8200, בולטת קרן פורטוויו בהובלה הנשית דווקא. הקרן נוסדה על ידי רובין הקה וג'ולי קונסטלר, שכיהנו בעשור האחרון כמנהלות, כחברות דירקטוריון, כמשקיעות וכיועצות ב-110 חברות היי-טק.

הקה וקונסטלר מנהלות את HK Catalyst, שהיתה בעבר חברת ייעוץ אסטרטגי שפעלה בתחום ההיי-טק וסיפקה שירותים לחברות כגילת , ווקלטק ו-TTI , בראשית דרכן. ההתחככות המתמדת עם משקיעים ויזמים עזרה להן לפתח חושים מחודדים להשקעות בטכנולוגיות מתפתחות. עובדה זו הובילה אותן לפתוח ב-1997 את הקרן הראשונה שלהן, קטליסט, שניהלה הון בהיקף צנוע של 11 מיליון דולר.

קטליסט השקיעה בין השאר בחברות הישראליות טי.די. סופט קומיוניקיישנס וב-TTI ופלאוור הנסחרות בנסדא"ק, וכן באינטראלינקס האמריקאית וברידג'ווי הבריטית.

פורטוויו, שהוקמה במאי 2000, היא קרן ההמשך לקטליסט. גיוס הקרן, בסך 61 מיליון דולר, הושלם בספטמבר 2000 והשתתפו בו החברות הנדרסון אסט מנג'מנט, סימנס, EDF, CD -(חברת החשמל הצרפתית) ו-DASO.

לקרן יש ועדה מייעצת, בה חברים 7 יועצים בעלי ניסיון רב בתחומי טכנולוגיות תקשורת, בהם בטסי ברנרד, ששימשה כמנכ"לית חטיבת הצרכנים הביתיים ב-AT&T וכסגנית נשיא ב-Qwest; איאן קלארק, לשעבר מנהל קבוצת הטלקום בג'יי.פי מורגן; ופיטר קוקריין, שכיהן כמנהל הטכנולוגיות של בריטיש טלקום.

הנהלת פורטוויו, בה חבר גם סנדי רוסקס, שמנהל את פעילות הקרן בארה"ב, מוותרת כאמור על מחצית מהתשואה על ההשקעה (Carried interest) לטובת יועציה, תמורת התחייבותם לסייע לקרן בייעוץ למשך 4 שנים.

כפי שניתן להבין משמה של הקרן, היא מיועדת להשקעה בטכנולוגיות שיהוו את הלב של הדור הבא של רשתות התקשורת. מדיניות הקרן היא להשקיע במספר מצומצם של חברות מארה"ב, ישראל, שוודיה, פינלנד ובריטניה, העוסקות בפיתוח טכנולוגיות לרשתות אופטיות, תקשורת אלחוטית, תוכנה לתקשורת, פס רחב ושירותי ערך מוסף, ונמצאות בשלב מוקדם של חייהן העסקיים.

השקעות בישראל

פורטוויו השקיעה מאז הקמתה בחמש חברות. הבולטת שבהם היא סרגון נטוורקס , מקבוצת רד, שהונפקה בנאסד"ק באוגוסט 2000. סרגון מפתחת טכנולוגיה המאפשרת העברת נתונים, וידיאו וקול בטווח אלחוטי עבור תשתית התקשורת והאינטרנט העירונית.

בתחילת השבוע עזב סמנכ"ל הכספים של החברה, שמעון גל, את תפקידו - ככל הנראה על רקע חילוקי דעות הנוגעים למדיניות האשראי והמלאי של החברה ולמבנה ההוצאות שלה. חילוקי הדעות התעצמו במיוחד במהלך הרבעון הראשון, בו הודיעה החברה על מחיקות מלאי בגובה של 13.6 מיליון דולר, שגל סבר שניתן היה למזער אותן.

בינתיים, אנליסטים מותירים למניית סרגון המלצת "תשואת שוק", ומעריכים כי תדווח ברבעון השני על הכנסות של 6.2 מיליון דולר ועל הפסד של 4.59 מיליון דולר או 22 סנט למניה.

פורטוויו אף השקיעה, לצד פיטנגו ו-ADC Telecommunications, בפאקטלייט נטוורקס, המפתחת מערכות רישות לדור הבא, המיועדות לשוק המטרו. החברה, שנוסדה ב-2000, גייסה עד כה 29 מיליון דולר בשני סבבים.

בינואר אף שורבב שמה של הקרן לגיוס הון בסך 10 מיליון דולר של חברת Followap, אותו הובילה כרמל ונצ'רס. פורטוויו היתה אמורה להשתתף בסיבוב והיתה מעורבת בכל שלביו, אולם קיבלה "רגליים קרות" בדקה האחרונה ונסוגה מההשקעה לטובת קרן סטאר.

השקעות בארה"ב

מחוץ לישראל מושקעת פורטוויו גם בשתי חברות אמריקאיות - קואקטיב נטוורקס, המפתחת טכנולוגיה לשליטה מרחוק במכשירים ביתיים, וקוויקסילבר טכנולוג'י, המפתחת טכנולוגיית מעגלים חשמליים.

אולם הבולטת בין השקעותיה בארה"ב היא דווקא חברה עם אוריינטציה ישראלית. בדצמבר 2000 השתתפה פורטוויו יחד עם קרן סטאר (Star Ventures) בגיוס סיד ענק בסך 26 מיליון דולר של הסטארט אפ האמריקאי מינטרה.

חברת מינטרה נוסדה על ידי הישראלי לשעבר מנחם אברהם, החתום על הצלחות כצ'יפקום שנמכרה ל-3Com ופרומיננט שנמכרה לסיסקו . מינטרה עוסקת בפיתוח פתרונות תעבורה אופטיים בצורת תת מערכת בסדר גודל של כרטיס, שאמורה להשתלב במערכות האופטיות השלמות של היצרנים המובילים. היצרנים אמורים להרוויח מהשימוש במוצרי מינטרה בעיקר בקיצור הזמן לשוק (time-to-market) של מוצריהם.

הקשר בין אברהם לבין סטאר ופורטוויו נולד בעקבות היכרות אישית, לאחר שישב בתור דירקטור חיצוני במועצת המנהלים של חברת פלאוור הישראלית, לצד מאיר בראל מסטאר ורובין הקה מפורטוויו.

רובין הקה אומרת שהשקעת הסיד העצומה היתה בלתי נמנעת: "העלויות של בניית תשתית למעבדת מחקר של חברה כמו מינטרה הן עצומות. כמחצית מהסכום יועד רק למכשור והשאר לשאר ענייני החברה".

בפורטוויו מגששים אחר הטכנולוגיות שהתעשייה תצרוך בדור הבא, ולא מתרגשים מהדשדוש העכשווי בתחום ההשקעות. "שוק ההון סיכון נמצא במחזוריות של עלייה וירידה בטווחים של 7-10 שנים. זו תופעה מוכרת בתעשיית ה-VC בארה"ב, שהיא תעשייה ותיקה. בישראל, בה התעשייה צעירה יחסית, התופעה עדיין לא מוכרת", אומרת הקה.

בברושור של הקרן לא מאבדים חוש ההומור ומציינים, עם קריצה לתעשיית ה-buzzwords: "הפוקוס שלנו ברור - אנו משקיעים ב-TCB - Things Carriers Buy".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully