וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התוכנית האמריקאית: מתקפה פיננסית על איראן

שלמה שמיר

24.4.2006 / 8:27

היעד הראשון הוא חשבונות שאיראן מחזיקה בבנקים באירופה, והקשיית פעילותם של מוסדות פיננסיים בבעלות איראנית

ארה"ב ובעלות בריתה האירופיות מתכננות "מתקפה פיננסית" על איראן אם זו לא תשוב לשתף פעולה עם הקהילה הבינ"ל ותפסיק את הפעולות להעשרת אורניום - כך פורסם אתמול בתקשורת האמריקאית. ביום שישי הקרוב יפוג האולטימטום שהציבה מועצת הביטחון לטהראן בעניין הקפאת תוכנית האטום שלה, אך כבר אתמול הבהיר משרד החוץ של איראן כי טהראן דוחה את האולטימטום. "תוכנית הגרעין האיראנית אינה הפיכה", אמר דובר המשרד.

לדברי השבועון "טיים" - הידוע במקורותיו הטובים בוואשינגטון - צמרת הממשל האמריקאי החליטה ליזום חבילת עיצומים נגד איראן, שתתמקד באמצעי עונשין בתחום הכלכלי והפיננסי. ארה"ב מתכוונת להגיש את הצעת ההחלטה בישיבת מועצת הביטחון ביום שישי. היעד הראשון של ה"מתקפה הפיננסית", כפי שהיא מכונה, הם חשבונות שאיראן מחזיקה בבנקים באירופה, והקשיית פעילותם של מוסדות פיננסיים בבעלות איראנית.

השבועון גם חושף כי שרת החוץ של ארה"ב, קונדוליסה רייס, קיימה בשבוע שעבר דיונים חשאיים עם שרי האוצר של בריטניה וגרמניה - שבתחומיהן פועלים סניפי בנקים ומוסדות פיננסיים בבעלות איראנית שעוסקים ברווחי יצוא הנפט של טהראן. ארה"ב גם תדרוש כי בנקים אירופיים יחדלו להגיש שירותים למוסדות פיננסיים איראניים. השבועון מצטט בכיר אמריקאי המעורב בניסוח הצעת ההחלטה, שאמר כי "מדובר במאמץ לשכנע מוסדות פיננסיים לא לשתף פעולה עם ה'חבר'ה הרעים', תוך ניצול רגישותם של המוסדות האלה למוניטין שלהם".

כמו כן, בתגובה לדיווחים כי איראן העבירה באחרונה חשבונות לבנקים בארצות המפרץ הפרסי כדי לעקוף מראש עיצומים כלכליים - הממשל שלח לאחרונה את תת שרת החוץ, רוברט ג'וזף, לסבב ביקורים בארצות המפרץ הפרסי. הבכיר האמריקאי ביקש ממקביליו בארצות המפרץ להשתלב בעיצומים הכלכליים נגד איראן.

השבועון גם טוען כי הממשל שוקל הפעלת חרם פיננסי נגד טהראן, בדומה לצעדים הכלכליים שננקטו בעבר נגד מדיניות האפרטהייד של ממשלת דרום אפריקה. גם אם רוסיה וסין - שתי החברות הקבועות של מועצת הביטחון שמתנגדות להטלת סנקציות על איראן - יתנגדו להצעה, אומרים בממשל, ארה"ב יכולה לפעול באופן עצמאי.

הד לגישה זו ניתן למצוא בדבריו של בכיר משרד החוץ האמריקאי, ניקולס ברנס, שאמר בסוף השבוע כי "מוטב שמדינות המקיימות קשרי סחר עם איראן יתחילו לבחון מחדש יחסים אלה".

מנגד, בטהראן המשיך אתמול המשטר לשדר אווירה של חוסר חשש. "העשרת האורניום ופעולות המחקר והפיתוח בתחום הגרעיני הן בלתי הפיכות", אמר דובר משרד החוץ, חמיד רזה אספי, במסיבת עיתונאים שבועית. "אם דו"ח סבא"א (שיוגש בשישי למועצת הביטחון) יכלול רק הערכת מומחים, לא יהיה מקום לדאגה. אך אם פרסום הדו"ח יביא להפעלת לחצים על איראן או ינקוט שפה של איומים - ברור כי איראן לא תוותר על זכויותיה. היא מוכנה לכל האפשרויות וכבר התכוננה לקראתן", אמר.

אספי גם ביקש לסתור את הטענה כי טהראן משתמשת בצנטריפוגות מתקדמות מסוג P-2, שיכולות להעשיר אורניום מהר יותר מצנטריפוגות P-1 שבידיה. "עד עתה לא השתמשנו בצנטריפוגות P-2 אלא P-1. הודענו על כך לסבא"א", אמר אספי. לדבריו, איראן עדיין שוקלת את התוכנית הרוסית להעשיר אורניום על אדמת רוסיה. "התוכנית הרוסית עדיין על השולחן, אך יש להכשיר את הקרקע ליישומה. אנו נבחן את התוכנית הזאת ותוכניות אחרות שישמרו על זכויותינו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully