וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ספר הבז': כלכלת ארה"ב מתרחבת, חוץ מאזור ניו יורק שרושם נסיגה קלה

TheMarker

26.4.2006 / 22:47

למרות מחירי אנרגיה גבוהים שגורמים להוצאות גבוהות לחברות, מראה ספר הבז' על צמיחה - יציבה, מתונה או ממוצעת



כלכלת ארה"ב מתחזקת ב-11 מתוך 12 הבנקים הפדרליים שמרכיבים את המרחב הכלכלי האמריקאי וכפופים לבנק הפדרלי המרכזי. ספר הבז' של הבנק הפדרלי האמריקאי מראה כי הכלכלה מתרחבת, למרות מחירי אנרגיה גבוהים ושוק עבודה לא יציב. נתוני המקרו שסופקו בימים האחרונים על כלכלת ארה"ב מראים כי הצרכנים, החברות והמשקיעים מאמינים בכלכלה. שלושה בנקים פדרליים דיווחו על צמיחה "מוצקה" בכלכלה אזורם. השאר דיווחו על "התרחבות מתונה, ממוצעת או יציבה".



עוד עולה מספר הבז' כי השוק לעובדים מיומנים ומקצועיים נשאר "צמוד", כלומר עדיין הביקוש מאוד קרוב להיצע, עובדה שגורמת לתחרות קשה ולכושר מיקוח לא גבוה לעובדים חדשים. החברות מצידן מתקשות להעלות את המחירים של תוצרתם, בעיקר בגלל תחרות מיבוא זול מצד המדינות המתפתחות.



מחירי האנרגיה הגבוהים היוו פקטור חשוב בחודשים האחרונים והיוו נטל על מאזני החברות. ניסיונן של החברות להעלות מחירים בעקבות ההוצאות המאמירות נחל הצלחה חלקית בלבד. מי ששילם את המחיר היו העובדים, במשכורות נמוכות או בפיטורים. מן הצד השני, השקעות והתרחבות של חברות גרמו לגיוס עובדים חדשים.



הבנק הפדרלי צופה כי מחירי האנרגיה הגבוהים ובעיקר מחיר הנפט תידלקו את האינפלציה. פרסום נתוני המקרו בשבוע האחרון מחזקים את הטענה על התפתחות אינפלציונית בארה"ב. היום פורסם על עלייה של 6.1% בהזמנות למוצרים בני קיימא, מעל התחזיות. התשואה לאג"ח ממשלתית אמריקאית עלתה לשיא של ארבע שנים. הבנק צפוי להעלות את הריבית בישיבתו ב-10 למאי ל-5% וייתכן שיעלה גם פעם נוספת בישיבתו ביוני ל-5.25%.



מספר הבז' עולה כי רמת הריבית הגבוהה מורגשת בעלות אשראי גבוהה, שגורמת לנסיגה בדרישה למשכנתאות חדשות. היום פורסם על עלייה של 13.8% בהתחלות בנייה חדשות אבל על ירידה במחירי הבתים.



ספר הבז' מתפרסם 8 פעמים בשנה, בדרך כלל לפני ישיבת ריבית של הבנק הפדרלי.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully