וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כיצד לעמוד בקלות בכללי השימור של הבורסה

הארץ

18.7.2001 / 9:09

החברות שהיו מועמדות למחיקה עקב אי עמידה בכללי השימור של הבורסה לא נבהלו מהאיום; מספר עסקות בסכומים זעומים סידרו את העניינים

מאת אורי וינברגר

הבורסה הודיעה אתמול על ישיבת דירקטוריון שתתכנס בראשית אוגוסט, אשר במסגרתה תדון הבורסה בהשעיה ממסחר של כמה חברות בורסאיות שאינן עומדות בכללי השימור של הבורסה.

עניין כללי השימור עלה לפני שלושה חודשים כשפירסמה הבורסה את רשימת החברות שאינן עומדות בכללים אלו. הבורסה אף התריעה בפני החברות כי אם לא יתבצעו השינויים המתבקשים, כדוגמת הגדלת שווי אחזקות הציבור במניות החברה או עמידה בדרישת ההון העצמי של 1.6 מיליון שקל, עלולות החברות להיגרע מן המסחר בבורסה.

לבעלי החברות יש אינטרס רב שהחברה שבבעלותם תמשיך להיות בורסאית. זאת, משום שחברה ציבורית משאירה לעצמה את האפשרויות לגייס הון מהציבור בתקופות טובות יותר, לגייס חוב או להנפיק מניות לבעלי שליטה ולחלק אופציות לעובדים ומנהלים.

בשלושת החודשים שבהם העניקה הבורסה ארכה לחברות כדי שינקטו פעולות שיאפשרו להן להמשיך ולהיסחר בבורסה, הגיעו מדי יום הודעות על עסקות שביצעו בעלי העניין בחברות שבבעלותם; בד"כ היו אלה עסקות קטנות וזניחות, שנועדו להגדיל את החזקות הציבור (בדרך של פיזור מניות) או להגדיל את ההון העצמי בכמה אלפי שקלים כדי לשחרר את בעלי העניין מעול כללי השימור.

דנאל גרופ פירסמה אתמול הודעת המשך להודעה שפירסמה בעבר בעניין עמידה בכללי השימור. בתחילת אפריל, כשהבינו בחברה כי היא עלולה להיות מורחקת ממסכי המסחר, פירסמה דנאל את הערכותיה למניעת ההשעיה של המניה ממסחר. בסוף 2000 היה לחברה הון שלילי של 1.6 מיליון שקל. יום לפני סוף הרבעון הראשון של 2001 הגיעה החברה להסכם, ולפיו ניתנו לחברה ביטחונות לכיסוי תשלומים שאותם חייבות החברות השותפות עם דנאל בפרויקט פארק הפולו באילת.

בהתאם לכך ערך רואה החשבון של דנאל, קוסט פורר את גבאי, תחזית להון עצמי משוער לסוף הרבעון הראשון של 2001, אשר תאפשר לחברה לעמוד בכללי השימור. החשבון היה פשוט: להון השלילי של החברה (1.6 מיליון שקל) הוסיף רואה החשבון 3.8 מיליון שקל הנובעים מהסכמים לגביית חובות מסופקים, הפחית 0.2 מיליון שקל בגין הפסד משוער לרבעון הראשון של 2001. התוצאה - 2 מיליון שקל, סכום שעומד בכללי השימור של הבורסה.

אתמול פירסמה דנאל הודעה נוספת. מסתבר כי תחזית רואה החשבון לא תאמה את המציאות, והונה העצמי של דנאל הסתכם ברבעון הראשון של 2001 ב-0.8 מיליון שקל בלבד - נמוך עדיין מדרישות הבורסה (החברה הכירה בהכנסה בגין חוב שנרשם כמסופק בסך 2.7 מיליון שקל בלבד, ולא כפי שתוכנן תחילה).

ואולם בכך לא הסתיים המאמץ של משפחת נתנאל במירוץ אחר שמירת הכללים; בהודעה אתמול דיווחה דנאל כי החברה הפרטית אשר בשליטתו של אריה נתנאל (בעל השליטה בדנאל), שהודיעה בעבר על העברת סכום של 1.10 מיליון שקל מתוך כספי הלוואות שהועמדו לה על ידי דנאל כתקבולים על חשבון הון מניות, תגדיל את הסכום ל-1.157 מיליון שקל; זאת, כדי שההון העצמי של דנאל יהיה 2 מיליון שקל בהתאם לכללי השימור של הבורסה. תחזית ההכנסות של רואה החשבון אמנם לא התממשה, אולם, גם את זה הצליח נתנאל לפתור - שכן 57 אלף שקל, הסכום שהפריד בין דנאל כחברה בורסאית לדנאל כחברה פרטית, פתר את הבעיה.

עסקה נוספת לעמידה בכללי השימור של הבורסה התבצעה בשבוע שעבר בחברת בית הזהב. החברה נתקלה בבעיית הפיזור המזערי - אחזקות הציבור היו נמוכות מדרישות הבורסה. לצורך עמידה בכלל שימור זה חתמה החברה על הסכם למכירת מניות, ולפיו מכר מרדכי רובינשטיין (בעל השליטה בחברה) ליואב רובינשטיין 276 אלף מניות רגילות, שהן 1.7% מהון המניות המונפק של החברה, בתמורה ל-897 אלף שקל.

מרדכי רובינשטיין, השולט ב-54% מהון החברה, מכר בעסקה זו 1.7% מהון המניות לבן אחר במשפחת רובינשטיין. זאת, בהנחה משמעותית של 40% ממחיר המניה בבורסה ובתנאי שהוא לא ימכור את המניות ב-12 החודשים הקרובים. הגבלת המכירה לתקופה של 12 חודשים היא משמעותית, ואולם מתן מניות לבן משפחה אחר כחלק מעמידה בכללי השימור הקפדניים של הבורסה ובהנחה של 40% - תמוה.

חברת רבינטקס דיווחה אתמול כי במסגרת שמירה על כללי שימור ההון של הבורסה בתל אביב, בחרה רבינטקס בבית ההשקעות IBI כדי שיפיץ את מניותיה.

שווי החזקות הציבור של רבינטקס נמוך כיום משווי ההחזקות המינימלי הקבוע בכללי שימור ההון של הבורסה. עקב כך פנו בעלי השליטה בחברה - זאב רבינוביץ, אלון כהן ומירה גומר - ל-IBI לצורך פיזור מניות החברה בקרב הציבור; זאת, כדי להגדיל את שווי החזקות הציבור בחברה ל-1.6 מיליון שקל כדרישת כללי השימור.

בהתאם להוראות הסדר הפיזור, הפקידו בעלי השליטה בידי IBI - מתוך המניות שבבעלותם ובחלוקה יחסית לשיעור החזקותיהם במניות החברה - כ-212 אלף מניות. מחיר מניית רבינטקס היה אתמול 2.14 שקלים למניה, כלומר סך כל ההפצה מסתכם בכ-450 אלף שקל בלבד - סכום זניח, שיאפשר לרבינטקס להמשיך ולהיסחר בבורסה בתל אביב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully