וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תשובה במו"מ לרכישת כור

שלומי גולובינסקי

27.4.2006 / 16:24

אם העסקה תצא לפועל, תשובה יהפוך לגורם הכלכלי-פרטי הגדול בארץ. העסקה בהיקף של 400 מיליון דולר - לא דרך קבוצת דלק

איש העסקים יצחק תשובה הוא ככל הנראה המשקיע הישראלי הגדול ביותר מעבר לים. כעת הוא מאיים להפוך למשקיע הגדול ביותר בישראל - תשובה מנה"ל מו"מ לרכישת מניות השליטה בקונצרן כור מידי קבוצת קלארידג' של צארלס ברונפמן ומידי חברת אנפילד שבבעלות יונתן קולבר.

תשובה מחזיק במניות השליטה בקבוצת דלק בשווי של כ-5.6 מיליארד שקל. בשנים האחרונות השלים תשובה כמה רכישות גדולות בשוק המקומי - הוא רכש את מניות השליטה בחברת הכבלים מתב, דבר שעתיד להפוך אותו לאחד מבעלי המניות הגדולים בחברת הכבלים הממוזגת; הוא רכש את השליטה בחברת הנדל"ן דנקנר השקעות ונכנס כשותף בשתי חברות ביטוח - מנורה, בה הוא מחזיק ב-10% מהמניות ובאופציה להגדיל את החזקתו, ובחברת הפניקס, בה הוא מחזיק ב-25% מהמניות.

קונצרן כור מחזיק במניות השליטה בחברת מכתשים אגן, בחברת התקשורת ECI וברשת בתי המלון שרתון ישראל. כן מחזיקה כור ב-7.7% ממניות חברת אלביט מערכות, שבעקבות סדרה של מיזוגים (אלישרא ותדיראן קשר) נסחרת כיום בשווי של כמיליארד דולר.

ההשקעה במניות כור לא הסבה לברונפמן את קולבר נחת מרובה. שווי השוק של הקונצרן כיום עומד על כמיליארד דולר, עדיין נמוך משמעותית ביחס למחיר אותו שילמו השנים בעת רכישתו לפני כעשור. בתחילת 2001 נקלעה כור למשבר חמור, כתוצאה מהימור כושל על יצרנית ציוד התקשורת אי.סי.איי והפסדים שהניבו הפעילויות הטכנולוגיות האחרות בקבוצה, ובראשן טלרד ועסקי ההון סיכון. כור דיווחה על הפסדי ענק של מיליארדי שקלים, כשלא אחת עלה חשש באשר ליציבתו הפיננסית של הקונצרן שמימן את ההשקעה הכבדה באי.סי.איי באשראים. עם זאת, התהפכות המגמה בשוקי הטלקום, לצד פעולות התייעלות מקיפות וכן השיפור החד בפעילותה של מכתשים אגן הביאו את כור למצב פיננסי משופר לאין ערוך.

במהלך השנים מימשה כור נתחים ממכתשים אגן בהיקף של מאות מיליוני שקלים, שסייעו לה להקטין את מצבת החובות שלה. מהלך אחר שעזר לשפר את מבנה ההון של כור היה מכירה של 30% ממניות אלישרא לתעשייה האווירית ב-100 מיליון דולר - במהלך שעורר לא מעט ביקורת.

גם כיום עומד הקונצרן בפני אפשרות לאקזיט נאה באי.סי.איי, במסגרת גיוס הון של החברה. עם זאת, מחיר מניית אי.סי.איי כיום - כ-11 דולר - נמוך בעשרות אחוזים מהמחיר אותו שילמה כור, כ-30 דולר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully