וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

150-100 חברות עלולות להימחק מהבורסה

אסף רותם

30.4.2006 / 13:41

איגוד החברות: הפניקס והכשרת הישוב - בין החברות שעלולות להימחק מהמסחר בשל החמרת כללי השימור

איגוד החברות הציבוריות פנה בימים אלה להנהלת הבורסה בתביעה להשעות את השינויים הצפויים בכללי השימור, בטענה כי אלה מפליגים עוד יותר בחומרתם מעבר להחלטות שהתקבלו ביולי אשתקד. על פי כללי השימור הנוכחיים שקבעה הבורסה, השווי המינימלי של החזקות הציבור בחברה ציבורית יוכפל מ-2.4 מיליון שקל ל-5 מיליון שקל והשיעור המינימלי של אחזקות הציבור בה יוכפל מ-7.5% ל-15%. תנאים אלה ייכנסו לתוקף בהדרגה עד מאי 2007.

בכל העולם יש תנאים מינימליים למסחר, ואלה של תל אביב, 15% באחזקות ציבור או 5 מיליון שקל, לא נראים יוצאי דופן, מה גם שיש כשנה עד לכניסת התנאים החדשים לתוקף. אז על מה המהומה? "ישומן של החלטות אלו עלול למחוק מרשימת החברות בבורסה כ-150-100 חברות, כחמישית מכלל החברות הנסחרות", אומר מנכ"ל איגוד החברות, גד סואן. בין החברות שלא עומדות כיום בתנאים ניתן למצוא לא רק חברות חברות קטנטנות, אלא גם חברות מוכרות יותר, כגון הפניקס, ישפרו והכשרת הישוב ובעלי העניין בחברות אלה ייאלצו למכור חלק מאחזקותיהם.

עוד הוסיף סואן, "השינוי בכללי הבורסה מהווה פגיעה חמורה בזכות הקניין של ציבור גדול של בעלי מניות. זאת, מבלי שהוצגה סיבה כלשהי לשינויים ובלי שהתקיים על כך דיון ציבורי ראוי". באיגוד מוכנים להסיר את התנגדותם תמורת הקלות בתנאי הצעת רכש, שיאפשרו לחברות הקטנות להירכש ביתר קלות וכך להיעלם ממסחר, אך רק לאחר שבעלי המניות פוצו - הרוב שהסכים והמיעוט שלא נכח או שהתנגד. לחלופין, טוענים באיגוד החברות, כי יש לשקול רשימת שימור קבועה, בדומה לבורסות בארה"ב ובאירופה, המחזיקות אפיקים מיוחדים לחברות בינוניות וקטנות, שם חברה יכולה לעבור מרשימה אחת לרשימה נחותה יותר אבל עדיין היא יכולה להיסחר.

בתגובה לטענות לפיהן החברות הקטנות ודלות הסחירות חשופות יותר מאחרות למניפולציה, אומר סואן: "אפילו ועדת האוזר, שמונתה בשעתו על ידי הרשות לניירות ערך, לבדיקת נושא המניפולציות בניירות ערך, לא הצביעה על קשר מובהק בין היעדר סחירות לבין מניפולציות אלא רק על "פוטנציאל" למניפולציות". באיגוד החברות הציבוריות מציינים, כי בשנה החולפת הוגשו רק שלושה כתבי אישום כלפי חברות, בטענה כי בוצעו בניירותיהן מניפולציות. עד כה לא ברור אם הם נגעו למניות דלות סחירות. כמו כן הובע החשש, כי בעלי מניות מהציבור יהיו הראשונים להיפגע מהחמרת כללי השימור. בעלי מניות אלו "ייתקעו" עם מניות בלתי סחירות ללא יכולת למכור אותן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully