וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תעודת עניות להיי-טק הישראלי

שירלי יום טוב

1.5.2006 / 15:13

שניים מבין המנהיגים של שלוש חברות ההיי-טק הגדולות בישראל התפטרו תוך פחות מחצי שנה לאחר שהעשירו את חשבון הבנק שלהם בכ-450 מיליון דולר בעשור האחרון. היה כדאי?


אמנון לנדן וקובי אלכסנדר - שניים מבין המנהיגים של שלוש חברות ההיי-טק הגדולות בישראל (מרקורי, קומברס ואמדוקס), נאלצים להתפטר תוך פחות מחצי שנה בגלל פרשת אופציות. איזו תעודת עניות זו עבור תעשיית ההיי-טק הישראלית, שידועה ומוערכת בכל העולם. לנדן ואלכסנדר, שניהם חלוצים טכנולוגיים: הם עמדו שנים ארוכות בראש חברות שפילסו לעצמן מסלול בדרך פתלתלה וקשה לעבר פסגת ההיי-טק העולמית. הם קיבלו פרסים יוקרתיים על טכנולוגיות מובילות, והובילו חברות בשווי מיליארדי דולרים. הם התראיינו באמצעי תקשורת רבים בעולם ולנדן, בל נשכח, אף זכה בתואר יזם השנה של מגזין "פורבס" לשנת 2004.


אבל כל נקודות הזכות האלה עומדות מול נקודה אחת שחורה גדולה ועיקשת הנזקפת לחובתם - בישול הדו"חות הכספיים של מרקורי וקומברס כדי להגדיל את הרווח הכספי שלהם ממימוש מיליוני אופציות שניתנו להם לאורך השנים.

אלכסנדר הוא יזם בנשמה. לפני 25 שנה הוא היה ממייסדי סטארט אפ, שהפך ברבות הימים לקומברס. הוא האיש שאחראי יותר מכל לצמיחתה של קומברס למעמדה האיתן בעולם התקשורת ולהיותה חברה גלובלית, המעסיקה כ-6,000 עובדים ומוכרת ביותר ממיליארד דולר בשנה.

בכירי קומברס עוד לא הואשמו באופן רשמי בשום סעיף הקשור בשערוריית האופציות. לנדן, לעומת זאת, נאלץ לעזוב את מרקורי בבושת פנים לאחר שוועדה פנימית שמינתה מרקורי קבעה כי היה לו חלק באופן אישי בפרשה וכי הוא ידע שמעשיו מגדילים את רווחיו ממימוש אופציות.

אבל בכל זאת, ההתפטרות של אלכסנדר, יחד עם דיויד קריינברג - סמנכ"ל הכספים של החברה, וההתפטרות של וויליאם סורין - דירקטור לשעבר ויועץ לחברה, אומרת כי יש כנראה דברים בגו. אפשר להעריך שאלכסנדר, קריינברג וסורין העדיפו להכריז על ההתפטרות שלהם לפני שהעסק הופך להיות מלוכלך ולא נעים, עם ועדות שמכריזות בקול רם על אחריות אישית והתערבות של ה-SEC בארה"ב בפרשה.

האם כל העסק המלוכלך הזה היה כדאי לאלכסנדר, ללנדן ולשאר פמליית הבכירים שסבבה אותם ונאלצת ליפול יחד אתם? כל בר דעת, לפחות ישר והגון, יגיד שלא. אבל בואו נחשוב לרגע על מיליוני הדולרים שזרמו מתחת לידיהם של אנשי הפמלייה הזו ישר לחשבונות הבנק שלהם.

אלכסנדר ולנדן מימשו אופציות ברווח של מאות מיליוני דולרים בעשור האחרון. הונו של אלכסנדר הוערך בשנה שעברה ב-250 מיליון דולר על ידי TheMarker ולנדן הוערך ב-200-100 מיליון דולר.

קשה לדעת בכמה צמחו הרווחים שלהם כתוצאה מהמשחק בתאריכי הענקת האופציות, אבל ברור שבסכומים עליהם עלינו מדברים, מדובר בהרבה כסף. אז אולי בכל זאת כל העסק היה כדאי?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully