וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מראני: מכירת בית הזיקוק באשדוד תהיה חזקה ולוהטת

שרון קדמי

8.5.2006 / 11:31

לדברי יו"ר בתי הזיקוק, אוהד מראני, חברות הדלק הגדולות בישראל ימשיכו ברכישת בתי זיקוק בחו"ל בשל הרווחיות שלהם

"מכירת בית הזיקוק באשדוד צפויה להיות מכירה חזקה ולוהטת, מאחר שזו ההזדמנות האחרונה של חברות הדלק להתמודד על בית זיקוק בישראל, כיוון שנאסר עליהם להתמודד על בית הזיקוק בחיפה" - כך אומר היום יו"ר בתי הזיקוק, אוהד מראני, בוועידת האנרגיה 2006. לדברי מראני, בעולם המערבי לא נבנים כיום בתי זיקוק חדשים, על כן מרווחי הזיקוק צפויים לשמור על רמה גבוהה, ומכאן הרווחיות הרבה של בתי הזיקוק. המטרה של המהלך, ציין מראני, היא להגיע לשוק משוחרר וליברלי.

להערכתו, לאחר השלמת פיצול והפרטת בתי הזיקוק, יתחרו במשק הדלק 3 תשלובות גדולות. שתיים מהן יחזיקו בבית זיקוק אחד לכל אחת, והשלישית תתבסס על יבוא דלקים מחו"ל. החברות הקטנות ייכנסו ויצאו מהשוק על פי תנאי השוק השונים. מראני העריך עוד כי חברות הדלק הגדולות בישראל ימשיכו ברכישת בתי זיקוק בחו"ל בשל הרווחיות הרבה שלהם. "שתי חברות כבר ביצעו רכישות גדולות (דלק ודור אלון ? ש.ק.), וסביר להניח שכבר החזירו את השקעתם בתוספת רווחים נאים", ציין.

לעומתו, מנכ"ל חברת פז, מודי בן ש"ך, ציין כי צריך לבחון היטב השקעות בבתי זיקוק בעולם בכלל ובישראל בפרט. לדבריו, שוק הדלק העולמי מחזורי וכיום הוא נמצא בשיא, ולראיה - מרווחי הזיקוק האסטרונומיים של בתי הזיקוק. מרווחים אלה, לדבריו, צפויים להצטמצם. "צריך להניח הנחות שמרניות מאוד. מרווחי הזיקוק ילכו וירדו, וכתוצאה מזה - השקעה בבתי זיקוק צריכה להיבחן היטב. לתהליכים בעולם יש חשיבות רבה: התהליך הוא מחזורי ואנו מצווים להסתכל אחורה על מנת ללמוד את ההווה והעתיד".

בן ש"ך אמר עוד כי על מנת שמשק הדלק ישתכלל עוד יותר, יש להוריד את הרגולציה לחלוטין. לדבריו, אין היגיון בהסרת הפיקוח ממחיר בתי הזיקוק ולהמשיך ולפקח על מחיר חברות השיווק. "הדבר יביא לפגיעה קשה בחברות אלה", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully