וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מריל לינץ' על מצב המשק הישראלי: "הכי טוב שיש"

שרון שפורר

9.5.2006 / 10:36

בסקירה שפירסם אסטרטג השווקים המתעוררים מהמט סימסק תחת הכותרת "הבעת אמון חזקה" הוא צופה צמיחה של 4.5% בתמ"ג

ימים ספורים אחרי פרסומה של סקירת מורגן סטנלי, לפיה מצב הכלכלה הישראלי כמעט מושלם - וזה עוד טרם הידיעה על הרכישה של ישקר בידי וורן באפט - פירסם אתמול בנק ההשקעות מריל לינץ' סקירה שאחת מכותרות המשנה שלה היא "הכי טוב שיש".

הסקירה כולה, מאת האסטרטג של מריל לינץ' לענייני שווקים מתעוררים, מהמט סימסק, נושאת את הכותרת "הבעת אמון חזקה" וחלקה הראשון, איך לא מתייחס לרכישת ישקר על ידי ענק ההשקעות וורן באפט.

בעיני מהמט לרכישה יש השפעות חיוביות רחבות היקף על הכלכלה הישראלית ממספר סיבות:

ראשית, זו הרכישה הראשונה של ברקשייר האת'ווי מחוץ לגבולות ארה"ב והיא עתידה להגביר את אמון המשקיעים הזרים והמקומיים כאחד במשק המקומי. יחד עם זאת, בבנק ההשקעות סבורים כי הפוקוס לא צריך להיות על כך שמדובר ברכישה הראשונה של באפט מעבר לים כמו על ההשלכות הכלכליות שלה. זאת, שכן באפט לא השקיע כאן מתוך אידאולוגיה לדעתם אלא בשל היותו משקיע ערך השקיע בישקר בשל הערך שהוא מוצא בה.

וכך, הסיבה המהותית יותר להשפעה החיובית על המשק הישראלי היא הכנסות של מיליארד דולר ממסים ותרומתם לתמ"ג שמגיעה ל-0.8%. בעקבות זאת, מעריך מהמט סימסק, כי המחויבות של הממשלה למשמעת פיסקאלית תביא לכך שישראל עשויה לסיים את השנה עם תקציב מאוזן או במלים אחרות - עדיין לא בפלוס אבל גם ללא גרעון תקציבי. זה, כותב סימסק, יהיה הישג משמעותי, כשהיעד לגרעון השנתי עומד כיום על 17.2 מיליארד דולר או 3% מהתוצר.

לבסוף, מפנה מהמט סימסק את תשומת הלב לכך שהיקפה של העסקה שקול ל-60% מהעסקות בכל 2005 ומהווה שיעור של 3.1% מהתמ"ג. סימסק מוסיף כי התחזית לכלכלה הישראלית היא חיובית והתמ"ג הריאלי צפוי להיוותר חזק ולהשיג צמיחה של 4.5% במהלך השנה.

הקואליציה החדשה, בהובלת ראש הממשלה אהוד אולמרט צפויה לדעתו להפגין חוזק ויציבות, כשהיא מחזיקה רוב בכנסת. ההופעה הפיסקאלית אמורה לאפשר להערכתו לממשלה להפחית מסים ולהחזיר חובות, מה שיתמוך בתמחור הנכסים בישראל.

באשר לשוק המט"ח, צופים במריל לינץ' כי המדיניות המוניטרית המצמצמת - כלומר - העלאות הריבית - קרבה לקיצה וכי בסוף השנה תגיע הריבית לגובה של 5.5% - כלומר, 0.25% יותר משיעורה כיום.

בנק ישראל פועל בסביבה של כלכלה חזקה - מה שיאפשר לו, לדעת מריל לינץ', להסתפק במרווח ריביות של 0.25% לטובת השקל אל מול מרווח של 0.5% עליו היה צריך לשמור עד כה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully