וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפתעה, ולא טובה: פדיונות גדולים בשקלים

אילן מוסנאים

19.7.2001 / 18:33

בימים שני-רביעי נפדו כמיליארד שקל מהקרנות השקליות

אחרי תקופה ארוכה של יציבות, סובל האפיק השקלי מפדיונות; על פי הערכות של חברת ההשקעות מיטב, המתמחה באיסוף נתוני הקרנות הישראליות, בימים שני עד רביעי נרשמו פדיונות של כמיליארד שקל מהקרנות השקליות, מזה כ-500 מיליון שקל אתמול.

היום, מעריכים במיטב, זרם הפדיונות הואט וניכר מעבר מהטווחים הארוכים לקצרים.

הפדיונות באפיקים השקליים, וגם קיצור הטווחים שנרשם היום, מעידים כנראה על ערעור מסוים בביטחון בחוסנו של השקל. בשבועות האחרונים התרחשו כמה אירועים שחלקם קשורים ביניהם ושאינם תומכים בשקל: ירידת ריבית, פיחות בשערו של השקל מול הדולר, הידרדרות במצב הבטחוני והסלמת היריבות בין האוצר לבנק ישראל.

גם העלייה של 0.3% במדד המחירים לצרכן ביוני, שהיתה בשיעור תלול מהתחזיות, לא סייעה בחיזוק השקל.

הצבירה המתמדת שנרשמה בשנים האחרונות באפיקים השקליים, שהוזנה בעיקר מפדיון תוכניות חיסכון מדדיות ובמידה מסוימת גם מפדיון בקופות גמל, נתפשה על ידי כמה משקיפים כעדות לביטחון ביציבות המחירים - היעד המרכזי שאליו בנק ישראל חותר מזה כמה שנים.

לפיכך, הפדיונות בקרנות השקליות עשויות להצביע, ולו באופן זמני, על ערעור מסוים בביטחון הזה.

מנכ"ל חברת ההשקעות די.בי.אם, רמי דרור, ציין כי אחרי תקופה ארוכה שבה נסחרו האג"ח הממשלתיות הלא-צמודות מסוג שחר בתשואות נמוכות, שנבעו מהגיוסים הבלתי פוסקים לקרנות השקליות (של 9.2 מיליארד שקל ב-1999 ו-13.2 מיליארד שקל השנה) והמרוץ אחרי השקל, נרשמה בימים האחרונים ירידה חזקה במחיריהן ועלייה בתשואות.

דרור ציין כי השחרים, שנסחרו רק לפני כשבועיים בתשואות שנעו סביב 6.2%, הגיעו אתמול, אחרי הירידות של הימים האחרונים, לתשואות של יותר מ-6.7%.

עוד ציין דרור את ההיפוך שחל בשבוע האחרון בעקום התשואות, שחזר להיות נורמלי - כלומר עולה משמאל לימין - ומשקף צפי לתשואה גבוהה יותר ככל שהאיגרת הנה לטווח ארוך יותר. עוד ציין דרור כי לראשונה מזה זמן רב התשואות של האג"ח השקליות גבוהות מהריבית המוניטרית של בנק ישראל.

ירידות חריגות בשחרים

דרור ציין כי בתחילת המסחר אתמול בבוקר נרשמה באפיק הסולידי מיני-פאניקה כשהאג"ח השקליות, ובעיקר מהסדרות הארוכות, נזרקו מכל הבא ליד. רק בהמשך היום, אמר, לנוכח התשואות האטרקטיוויות, נרשמה התאוששות בשחרים - שגם כך רשמו ירידות חריגות.

לדוגמה ניתן לציין את האג"ח מסוג שחר סדרה 2670 שנסגרה אתמול בירידה של 0.2% לאחר שבמהלך המסחר כבר איבדה 0.44%; את השחר מסדרה 2680 שנסגרה אתמול בירידה של 0.47% לאחר שבבוקר ירדה ב-0.87% ואת שחר סדרה 2666, שסגרה את המסחר בירידה של 0.16% לאחר שכבר ירדה ב-0.28%.

היום, אגב, נרשמה רגיעה בשוק הסולידי, והשחרים לעיל נסחרו ביציבות יחסית, כשהשחר מסדרה 2670 יורד ב-0.01%; השחר מסדרה 2680 יורד ב-0.1% והשחר מסדרה 2666 עולה ב-0.11%.

דרור ציין גם כי עוצמת הפדיונות ניכרה גם בכך שבמהלך המסחר נרשמה ירידה חדה גם במחירי הגילונים (אג"ח שקליות לא-צמודות ונושאות ריבית משתנה).

לכאורה, העובדה שהגילון הינו בעל ריבית משתנה אמורה להפוך אותו לפחות פגיע, אולם נראה שעוצמת הפדיונות היתה כזו שאילצה את הקרנות "למכור מה שאפשר", אמר דרור. פעילים אחרים שעימם דיברנו היו מעט פחות נחרצים לגבי המגמה בימים הבאים, והעריכו כי ברמות הנוכחיות השחרים צפויים להתייצב, לנוכח התשואות האטרקטיוויות שאליהן הגיעו.

עם זאת הפעילים הסכימו כי אם המתיחות הבטחונית תימשך והמטבע האמריקאי יוסיף להתחזק, הרי שאין ספק שהדבר יבוא על חשבון האפיק השקלי והפדיונות בקרנות המתמחות באפיק יימשכו.

הפעילים העריכו עוד, כי בשלב זה מוקדם לדבר על פגיעה מהותית או "חס וחלילה על התמוטטות" של הר השקלים. ואולם אם המגמה הנוכחית תימשך, ובהתחשב בכך שענף הקרנות נתון למגמות, הרי שלדבריהם אפשר שיווצר כאן כדור שלג.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully