וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עליות בוול סטריט למרות הירידות בשוקי העולם

אסף רותם

18.5.2006 / 23:05

נאסד"ק מטפס ב-0.7%. התשואה על האג"ח יורדת. נייס עולה ב-2.5%. טאואר טיפסה בכ-20% בשלושה ימים - מתממשת ב-1.8%


לאחר שבעה ימים רצופים של ירידות בנאסד"ק, פתחו המדדים בוול סטריט את המסחר בעליות נאות. מדד נאסד"ק מוסיף 0.7%, מדד דאו ג'ונס מטפס ב-0.3%.

אולם, השבוע האחרון היה קשה במיוחד בכל העולם. שוק המניות האמריקאי זכה מתחילת השנה לתמחור נדיב, עקב תחזיות אופטימיות מדי בנוגע לאינפלציה הצפויה בארה"ב ודרך הטיפול בה מצד הבנק הפדרלי המרכזי - כך הסביר אתמול את גל הירידות האחרון, מנהל השקעות בכיר בוול סטריט, לאתר MarketWatch.

בחודשים האחרונים חיו המשקיעים האמריקאים בתחושה, כי הבנק הפדרלי המרכזי נמצא רגע לפני הודעה על הפסקה של גל העלאות הריבית בארה"ב, אשר החל ביוני 2004. גם לאחר ההעלאה ה-16 במספר של הריבית בשבוע שעבר לרמה של 5%, נותרה הדעה הרווחת כי בסוף יוני יעשה הפד הפסקה ויותיר את הריבית ללא שינוי, לראשונה מזה שנתיים. דעה זו באה לידי ביטוי בסבירות של 36% בלבד להעלאת ריבית בחודש הבא, ששיקפו החוזים העתידיים על הריבית (fed funds futures) בבורסת שיקאגו. עם זאת, אותם חוזים גם שיקפו סבירות גבוהה של 68%, לכך שהפד יחזור להעלות את הריבית בתחילת אוגוסט.

אולם, יום לאחר מכן זינקו מחירי הסחורות ועל הבורסות עבר יום של ירידות שערים חדות. לפתע, הדברים שאמר הפד בנוגע ללחצים אינפלציוניים העלולים להתגבר בעקבות "גידול אפשרי בניצול משאבים, תוך שילוב עליית מחירי האנרגיה וסחורות אחרות", זכו לתשומת לב משמעותית יותר. עם זאת, בחוזים על הריבית נרשמו תנודות נמוכות למדי.

בערב שבת העדיפו המשקיעים "לנקות את השולחן" לקראת סוף השבוע, והמדדים המשיכו להיחלש. את שבוע המסחר החדש, הם פתחו במגמה מעורבת לקראת פרסום נתוני האינפלציה לאפריל. ביום שלישי, אמנם דווח על עלייה גבוהה מהצפוי של 0.9% במדד המחירים ליצרן, אולם נטרול השפעתם של מחירי המזון והאנרגיה, דווקא הצביע על מדד ליבה נמוך מהצפוי של 0.1%, והמדדים סגרו בירידות מתונות בלבד. אולם מהנתונים שפורסמו אתמול, לפיהם עלה מדד המחירים לצרכן ב-0.6% ומדד הליבה עלה ב-0.3%, כבר לא יכלו המשקיעים להתעלם. הנתונים היו גבוהים מהצפוי והחזירו לקדמת הבמה את החששות מפני אינפלציה ואת האפשרות להעלאת הריבית כבר ביוני. לאחר הפרסום כבר הצביעו החוזים בשיקאגו על סבירות של 50% שכך אכן יקרה.

בתגובה לנתונים, רשמו המדדים המובילים ירידות של 2%-1% והתשואות על האג"ח הממשלתיות ל-10 שנים טיפסו לרמה של 5.153%. מדד נאסד"ק מחק את העליות של 2006 וסגר מתחת ל-2,200 נקודות, לראשונה מזה כחצי שנה. מדד נאסד"ק 100 נפל אל מתחת לרמה של 1,600 נקודות - לראשונה מתחילת נובמבר. דאו ג'ונס ירד לשפל של חודש, לאחר שהתקרב לפני שבוע לשיא כל הזמנים, ואילו מדד S&P 500 נמצא בשפל של שלושה חודשים.

היום כאמור, מתחלפת המגמה, והעליות בשוקי המניות מתואמות עם עלייה של כמעט 1% במחירי איגרות החוב הממשלתיות ל-10 שנים, מה שמוריד את התשואה עליהן ל-5.109%.

בגזרה המקרו כלכלית, עלה מספר תביעות האבטלה הראשונות בארה"ב בשבוע שעבר ב-42 אלף ל-367 אלף, הרמה הגבוהה ביותר מאז נתוני אוקטובר, שכללו את אובדן המשרות לאחר עונת ההוריקנים.

מניית רשת ההמבורגרים השנייה בגודלה בארה"ב, ברגר קינג, צפויה להתחיל להיסחר היום בבורסת ניו יורק תחת הסימול BKC, לאחר שהרשת השלימה אתמול הנפקה ראשונה לציבור לפי שווי של 2.25 מיליארד דולר. ברגר קינג מכרה בהנפקה 25 מיליון מניות במחיר של 17 דולר וגייסה סכום ברוטו של 425 מיליון דולר.

טאואר עלתה אתמול בעוד 1.8% והשלימה זינוק תלת-יומי של כ-20%, לאחר שהחברה דיווחה על הכנסות שיא של 36 מיליון דולר ברבעון הראשון ועל צמצום ההפסד הנקי. בנוסף, אישרה החברה את השמועות על הסדר חובות של 527 מיליון דולר עם הבנקים והשקעה של 100 מיליון דולר על ידי האחים עופר. כמו כן הודיעה על תוכנית להרחבת כושר הייצור במפעל השבבים החדש שלה - FAB 2. היום מתממשת החברה ב-1.8% ל-1.68 דולר.

לאחר זינוק של כ-150%, שרשמה מניית נייס בשנה וחצי האחרונות, הודיעה היום החברה על כוונתה לבצע פיצול מניות ביחס של אחד לשניים, באמצעות חלוקת דיווידנד בעין. במסגרת המהלך, יזכו בעלי המניות של נייס, למניה נוספת עבור כל מניה שברשותם ומחיר המניה בשוק יחולק לשניים. היום הקובע לחלוקת המניות הנוספות נקבע ל-30 במאי 2006, ולמחרת יחלו המניות להיסחר בהתאם למחיר החדש. נייס מוסיפה היום 2.5% נוספים, ל-55.2 דולר.

סימטרון (סימול: CIMT) מזנקת ב-16.5% ל-1.33 דולר, לאחר שדיווחה ביום חמישי על הכנסות של 5.4 מיליון דולר ברבעון הראשון, ירידה קלה לעומת הרבעון המקביל. אולם, לאחר כמעט שנתיים של הפסדים, רשמה החברה רווח תפעולי סמלי של 230 אלף דולר ורווח נקי של 220 אלף דולר. סימטרון מתמחה בפתרונות תוכנה (CAD/CAM) המשמשים בתהליך ייצור בתעשיית התבניות. החברה נמצאת בימים אלה בסיום תהליך מפנה, שכלל החלפת כל הצמרת הניהולית, פיטורים של 30% מכוח האדם והשלמת מעבר לטכנולוגיה עדכנית.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully