וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שרון ושלום מתכננים הגדלה ניכרת של תקציבי החינוך והתשתיות ב-2002

הארץ

20.7.2001 / 8:08

בין האפשרויות הנבחנות: רישום לאוניברסיטאות ללא בגרות, הגדלת מספר הלומדים בפנימיות ב-50 אלף וגידול של מיליארד ש' בהשקעה בתשתיות

מאת מוטי בסוק

"בימים הקרובים תתבשרו על מהלכים כלכליים וחברתיים מרחיקי לכת" - כך אמר אתמול ראש הממשלה, אריאל שרון, בכנס של פעילי ליכוד במצודת זאב בתל אביב; באוצר מעריכים כי שרון התכוון לשינויים בתקציב המדינה ל-2002, ובעיקר להגדלת התקציבים להשקעות בתשתיות, בחינוך, וכן לשורה של שינויים מבניים.

עם זאת, באוצר הדגישו כי לא מדובר במהלכים כלכליים מרחיקי לכת, שכן עקב המיתון במשק והגבייה הנמוכה של שני אגפי המסים, אפשרויות התמרון של האוצר בתקציב 2002 נמוכות.

באוצר אמרו כי שלשום הציג שר האוצר, סילבן שלום, את עיקרי התוכנית הכלכלית שלו בפני שרון. לפי התוכנית, תקציב 2002 יכלול השקעות בתשתית הגדולות פי 2 מההשקעות ב-2001. פירוש הדבר, גידול של כמיליארד שקל. בנוסף, האוצר מתכוון לרתום גם את הסקטור הפרטי להשקעות ענק בתשתיות, בשיטות ה-PFI וה-BOT.

התוכנית שהציג שלום בפני שרון, כוללת גם השקעות גדולות בחינוך. בין השאר מדובר על הגדלת מספר תלמידי הפנימיות ב-50 אלף, ומתן אפשרות להירשם לאוניברסיטאות גם לחסרי תעודת בגרות. ביום ראשון הקרוב תקיים צמרת האוצר ישיבה על תקציב 2002 בראשות השר שלום. הממשלה אמורה לקיים דיון שני בתקציב בעוד כשבוע וחצי.

במקביל, פירסם אתמול בית ההשקעות האמריקאי, מורגן סטנלי, ניתוח עדכני של מצב המשק הישראלי והערכות לגבי ביצועיו ב-2001. מורגן סטנלי, מגדולי בתי ההשקעות בעולם, נתן דירוג חיובי לכלכלת ישראל.

המסמך של מורגן סטנלי תומך בעמדות שר האוצר ובמאבקו המתמשך עם נגיד בנק ישראל, ד"ר דוד קליין. כך למשל נקבע כי לנוכח הפחתות הריבית המואצות בארה"ב, יכול בנק ישראל להגדיל את הפחתות הריבית הנומינלית. לדעת מורגן סטנלי, בהתחשב במיתון בכלכלה העולמית, המדיניות המוניטרית של בנק ישראל אינה אגרסיווית מספיק.

להערכת בנק ההשקעות, הריבית במשק הישראלי, ששיעורה כיום 6.5%, תרד עד סוף 2001 ל-6%. הצמיחה במשק הישראלי תסתכם, לדברי הבנק, ב-1.6% - ב-0.6% יותר מאשר התחזית המעודכנת של האוצר, ו-0.8% פחות מאשר צמיחת הכלכלה העולמית.

להערכת הבנק, האינפלציה בישראל תהיה השנה 1.8%, פחות מיעד האינפלציה של הממשלה, ששיעורו 2.5%-3.5%. ביחס לגירעון בתקציב, מורגן סטנלי קובע כי אין חשש מחריגה מתמשכת מיעדי הגירעון של הממשלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully