וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפחות 6 חברות בארה"ב נמצאות תחת חקירה פלילית

שירלי יום-טוב

22.5.2006 / 15:48

הוול סטריט ג'ורנל מדווח שניתן לזהות תבנית חשודה בכל הקשור בתאריכי הענקת אופציות אצל החברות

קומברס ומרקורי הן החברות היחידות בעלות הקשר הישראלי שהתגלו אצלן עד כה אי סדרים הקשורים באופציות, עם זאת, מדיווחים בכלי התקשורת הפיננסיים בארה"ב עולה כי תופעת המשחק בתאריכי הענקת האופציות מתרחבת עם כל יום שעובר. ביום שבת דיווח הוול סטריט ג'ורנל שהרשות לניירות ערך בארה"ב (SEC) החלה בחקירתן של החברות American Tower ו-RSA Security. האחרונה מוכרת כמתחרתה הגדולה של חברת פתרונות האבטחה הישראלית, אלדין. חברה נוספת, Nyfix, ספקית טכנולוגיות למסחר פיננסי, הודיעה כי קיבלה צו זימון ממשרד התובע בעיר ניו יורק, עם בקשה להציג מסמכים הקשורים בהענקת אופציות החל משנת 2000. גם קומברס נמצאת באותו מצב, לאחר שקיבלה לפני שבועיים בקשה למתן עדות בפני צוות משרד התובע בניו יורק.

בוול סטריט ג'ורנל ציינו בשבת כי לפחות שש חברות, ובכללן קומברס, נחקרות בשלב זה חקירה פלילית לכל דבר, ביחס לנושאים הקשורים באופציות. לאלו מצטרפות חברות שהודיעו במהלך החודש האחרון כי קיימות בעיות בפרקטיקה שבה הן נהגו בחלוקת אופציות לעובדים ולמנהלים. בין אלו נמצאות חברת שירותי הבריאות, UnitedHealth Group ו-Affiliated Computer Services, שכמו קומברס, הוזכרו אף הן במאמר של ה"וול סטריט ג'ורנל" שפורסם בחודש מארס, בנוגע לאופציות.

היום פורסם בוול סטריט ג'ורנל מאמר נוסף, לפיו ניתן לזהות תבנית חשודה בכל הקשור בתאריכי הענקת אופציות אצל חמש חברות נוספות - ביניהן יצרנית ציוד השבבים KLA-Tencor. על פי המאמר, יו"ר החברה זכה ב-2001 לשתי הקצאות של אופציות, האחת במחיר השפל של המניה במחצית הראשונה של השנה, והשנייה במחיר שפל של המחצית השנייה.

אופציות הן דרך תגמול פופולרית עבור עובדים ומנהלים בחברות ציבוריות. הן מקנות למקבל אותן את הזכות לרכוש מניה במחיר קבוע (מחיר מימוש). אם מחיר המניה עולה מעבר למחיר המימוש, נוצר רווח. ברור, כי הענקת אופציה במחיר מימוש נמוך ככל האפשר מגדילה את הפוטנציאל להגדלת הרווח.

קומברס נאלצה להראות את הדלת לשלושה בכירים שלה בתחילת החודש - קובי אלכסנדר, המייסד ויו"ר הקבוצה; דיויד קריינברג, סמנכ"ל הכספים; ודיוויד סורין, מזכיר החברה, נאלצו לעזוב את החברה והתפטרו מתפקידיהם. אבל קומברס לא לבד גם בעניין זה - חברת Vitesse Semiconductor נהגה בדרך זהה ופיטרה שלושה בכירים שלה בשל חשדות לניהול לא תקין של מסמכי החברה, בכל הקשור באופציות.

ברוב החברות הדפוס חוזר על עצמו ובא לידי ביטוי בהקצאות בעייתיות של אופציות החל מאמצע שנות ה-90 ועד מחצית 2002, אז החל להישמע בוול סטריט צמד המילים המאיים "סרביינס-אוקסלי". מדובר בסט של חוקים שהביטוי שלהם הוא הגדלת רמת הפיקוח הרגולטורי על חברות ציבוריות בוול סטריט.

קומברס ומרקורי כבר הודו כי התאריכים בהם הוענקו אופציות היו שונים מהתאריכים שנרשמו באופן פורמלי, מה שאומר שמישהו דאג לשנות את התאריכים כדי להפיק מכך את המקסימום. התפתחות נוספת בפרשה בכל הקשור למרקורי הגיעה בסוף השבוע - במסמך שהגישה החברה ל-SEC נכתב כי אמנון לנדן, מנכ"ל מרקורי עד תחילת נובמבר האחרון, לא זכאי לקבל פיצויי פיטורים ממרקורי, מאחר שהוא הפר את חובותיו כמנכ"ל. אילו היה נמצא שלנדן זכאי לפיצויים, הוא היה מקבל 75% משכרו האחרון, שעמד על 750 אלף דולר לשנה, כיסוי לביטוח בריאות למשך 36 חודשים והאצה של שנתיים בהבשלת האופציות שברשותו.

ומה קורה למניות החברות הללו? מניית RSA (סימול RSAS) צנחה ב-28% מתחילת השנה, ומניית UnitedHealth (סימול: UNH) איבדה 24% מתחילת מארס האחרון. מניית Affiliated Computer Services(סימול: ACS) ירדה ב-18%, ומניית Vitesse (סימול: VTSS) שבכיריה נאלצו להתפטר, צנחה ב-44%. קומברס איבדה 25% מאז תחילת הפרשה באמצע חודש מארס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully