וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפולת? עדיין לא

אלוני מדר

22.5.2006 / 16:29

הנה מגיעים ימים של ירידות חדות בעולם, ומצב הרוח השתנה גם אצלנו. הבורסה נופלת. הגיע הזמן להגיד "אמרתי לכם" ולרענן את חליפת הנבואה


שערי שיא בבורסה מטבעם מזמינים כותרות; הבורסה הופכת לשיחת היום, השכן הרוויח, הבן דוד שעזב מקום עבודה לטובת המקצוע החדש שלו --סוחר בניירות ערך - נהיה לכוכב המשפחה, קרנות והנפקות חדשות לבקרים. דומה שכולם נמצאים בעולם המרתק הזה.

עיון בטבלת שערי הבורסה מלמד שמרבית מניות תל אביב 25 נסחרות קרוב לרמות השיא שלהן, חגיגה בכל המניות ובכל הענפים, אין סלקטיוויות - לכאורה עדות להתפתחותה של בועה.

שתי מניות בלבד מפגרות משמעותית אחרי המדד: פריגו וטבע, שתיהן רחוקות ב 20%-15% מרמות השיא שלהן. משקלה של טבע במדדים כה גדול, שלולא הירידות האחרונות במניה הרי שמדד המעוף היה עומד על 920.

בארצות הברית עליית מדד המחירים השפיעה על המסחר יותר מהירידה במחירי הנפט, הדאו והנסדאק ירדו מחשש לעלייה נוספת בריבית, השווקים בעולם הגיבו בהתאם, ואפילו בתל אביב הזדהו הסוחרים עם החששות ושלחו את המדדים דרומה. כפר אחד גלובלי - עולם קטן.

אז הנה מגיע שבוע שכזה, ימים של ירידות חדות בעולם, ומצב הרוח השתנה גם אצלנו. הבורסה נופלת והגיע הזמן להגיד אמרתי לכם - זה הזמן לרענן את חליפת הנבואה.

נכון שבארצות הברית תיתכן עליית ריבית, ואולי מכאן קצרה הדרך לעלייה גם אצלנו, אבל החששות ממפולת כרגע מוגזמים, לפחות אצלנו, והדגש על כרגע.

לא נעים לכתוב את זה, אבל מצבו של המשק הישראלי טוב מהמצב בארצות הברית, הרבה יותר טוב, כל כך טוב שהוא יכול לחיות עם פערי ריבית אפסיים ואף ללא פערים כאלה. זו אולי ההזדמנות להימנע מהעלאת הריבית כאן, לכל היותר המטבע האמריקאי יתחזק מעט, לא יותר מזה, התחזקות שתועיל לכלכלה הישראלית יותר משתועיל לו העלאת הריבית.

מאופוריה לנבואות שחורות


לפני שבועיים היינו באופוריה מכניסתו של וורן באפט לישראל, רכישת הענק של ישקר העלתה את מדד המעוף ל-2000 והורידה את הדולר ל-4 שקלים, או כך לפחות הייתה התחושה מקריאת הכותרות.

והיום? הכותרות מספרות רק את סיפורי הירידות, אלה שהיו ואלה שאולי עוד תהיינה. בשעת כתיבת הטור עומד מדד ת"א 25 על 882. למודאגים שביננו כדאי להירגע - בינתיים לא קרה כלום, המדדים המובילים נמצאים במרחק נגיעה מרמות השיא, ומי שחושב ורגיל לבורסה שרק עולה - נבהל מירידות ורואה צל הרים כהרים.

המשק הישראלי נמצא במצב טוב ויציב עד כדי כך שהוא עשוי להוות חלופה למשקים אחרים. זוהי חלופה למשקיעים ממדינות אחרות, שימצאו משק צומח במדינה שהם יודעים להגות את שמה, חברות רווחיות עם מכפילי רווח והון שפויים, רווחיות שעוד תגדל ומכפילים שילכו וירדו בהתאמה.

אז למי שרץ כרגע לערוך רשימת קניות, כדאי לא למהר; יש מספיק סחורה על המדפים, ולכן יש לברור היטב במה משקיעים. ימים כאלה מעידים על איכות הסחורה: מניות ואופציות הצונחות ללא דורש הן עדות לניירות שאליהן אסור להתקרב, גם ובעיקר אם שמן עובר מפה לאוזן. אלה הן המניות המוציאות שם רע לבורסה והן אלה שישאירו אתכם בסופו של יום רק עם ניירות חסרי ערך.

הירידות הנוכחיות לא חייבות להיות הזדמנות קנייה, אך באותה מידה הן אינן סיבה למכירת חיסול.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully