וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראשי הבנקים: העמלות בשוק ההון יעלו

טל לוי

24.5.2006 / 11:54

בית ההשקעות תמיר פישמן: "אני לא מכיר אפילו צרכן אחד שמשלם יותר עבור קרנות הנאמנות, קופות הגמל וקופות ההשתלמות"

הפאנל שנערך הבוקר בכנס שוק ההון של "גלובס", הפך במהרה לשדה קרב בין ראשי הבנקים וחברות הביטוח - לברוקרים הפרטיים. במרכז הדיון עמדו מסקנות ועדת בכר, שהפרידו את קרנות הנאמנות וקופות הגמל מהבנקים.

מודל ההפצה שקיים בישראל בעקבות ועדת בכר, קיים אך ורק בישראל. "לא מריל לינץ' ולא שום גוף אחר יטרחו לבלבל לעצמם את המוח עבור שוק קטן ואיזוטרי כמו ישראל", אמר מנכ"ל בנק הפועלים, צבי זיו. "השאלה האם נוכל מחר למכור בבנק הפועלים קרנות של מריל לינץ', היא בסימן שאלה גדול - כי הם פשוט לא רוצים להיכנס לכאן".

זיו תקף את ההחלטה המחייבת את יועצי ההשקעות להציע ללקוח יעוץ הוגן, ובכלל זה להציג בפניו את כל המוצרים הפיננסיים הקיימים: "אם אנחנו צריכים לקיים דרישה שאומרת שכל הקרנות צריכות להיות על המדף כדי לתת יעוץ הוגן - המשמעות היא שכל יועץ צריך לראות מול עיניו עשרות אלפי קרנות מכל העולם. לא ניתן לנהל הסכמים עם 50 אלף קרנות, ולא ניתן להעמיד על המדף כל כך הרבה קרנות. גם התיקון שהאוצר יעביר, שמאפשר למכור קרנות חו"ל ללא תשקיף - לא יעזור" אמר.

יו"ר הפניקס, אריה עובדיה, ציין כי גם לדעתו הצרכן הישראלי ישלם יותר בסופו של דבר. "לא ברור מה זה יעוץ יותר אובייקטיווי. רק לאחר שבעיות הייעוץ ייפתרו - נגיע לגלובליזציה אמיתית".

יו"ר חברת הביטוח הראל, יאיר המבורגר, ציין אף הוא כי הצרכן הישראלי ישלם יותר בשל בעיית הריכוזיות. "הריכוזיות של מערך ההפצה עוברת לבנקים, וכמו שהריכוזיות בחיסכון לטווח ארוך היתה אצל הבנקים והדבר שונה בידי ועדת בכר - כך יש לבחון מחדש את המנגנון הנוכחי של ריכוזיות בהפצת הקרנות".

יו"ר בנק דיסקונט, שלמה זהר, אמנם ציין כי הצרכן הישראלי ישלם יותר - אולם סייג את הדברים באמרו כי זה לא בהכרח דבר רע, אם הצרכן יקבל בתמורה מוצר טוב יותר.

ואולם, זהר תקף חזיתית את הברוקרים הפרטיים, המפיצים מוצרים כמו קרנות נאמנות באמצעות הבנקים. "מי שצריך לשלם את המחיר הזה הוא היצרן (כלומר - הברוקר הפרטי, ט"ל), שמתלבש על מערכת ההפצה של הבנק מבלי לשלם על זה. יש כאן עודף רגולציה".

הברוקר הפרטי היחיד שנכח בפאנל, מנכ"ל משותף בבית ההשקעות תמיר-פישמן, דני פישמן, דווקא התנגד לדברי ראשי הבנקים וחברות הביטוח. "אין ספק שהצרכן ישלם פחות", אמר פישמן. "יש תחרות בשוק והיא תיתן את אותותיה. אני לא מכיר מישהו שמשלם יותר דמי ניהול על קופת הגמל שלו ועל קרן ההשתלמות שלו. הכניסה של קרנות זרות מורידה עמלות ומגבירה תחרות, והצרכנים רק נהנים מזה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully