וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פישמן הפסיד מיליוני ש' מהימור על הלירה הטורקית

רם דגן

24.5.2006 / 16:32

פישמן התבקש על ידי הבנקים לספק ביטחונות נוספים ושיעבוד מניותיו בכמה מהחברות הריאליות שבשליטתו

איש העסקים אליעזר פישמן הפסיד מאות מיליוני שקלים מהימור על הלירה הטורקית. פישמן התבקש על ידי הבנקים לספק ביטחונות נוספים כנגד הפסדים אלה - ועשה זאת על ידי שיעבוד מניותיו בכמה מהחברות הריאליות שבשליטתו. כך נודע ל-TheMarker. עד לרגע זה לא הגיעה תגובה מאליעזר פישמן.

לפני מספר דקות דיווחה יצרנית הצמיגים אליאנס, שבשליטת אליעזר פישמן, כי הפסידה כ-9.5 מיליון דולר על עסקות מטבע שביצעה. מהדו"חות הכספיים של החברה עולה, כי החברה התקשרה בעסקת מטבע בהיקף של 53 מיליון דולר, אשר תקפה עד אמצע חודש ספטמבר השנה. החברה מדווחת, כי על פי מחירי המטבע הנוכחיים, נוצר הפסד של 6.2 מיליון דולר. בנוסף, רשמה החברה הפסד בזמן שעבר מסגירת הרבעון ועד עתה (כחודשים) הפסד נוסף של 3.3 מיליון דולר, בגין עסקות מטבע אחרות שהסתיימו.

היקף ההפסקים המדויק של פישמן אינו ידוע, מאחר שפישמן נוהג להשקיע במטבעות באמצעות כמה בנקים, בינהם דיסקונט, הפועלים, אגוד ולאומי. בנק דיסקונט נחשב לאחר המובילים בישראל בהספקת שירותי מסחר במטבעות כמו הלירה הטורקית, ולכן ההערכות הן כי חלק ניכר מההפסד של פישמן נרשם בבנק זה. בשוק מטבע החוץ אף העריכו כי חלק מהבנקים ייאלצו לפרסם הודעות לבורסה, כדי לדווח על אירוע זה, הנחשב למהותי. עוד נמסר, כי באחדים מהבנקים התקיימו ביומיים האחרונים ישיבות דירקטוריון, בכדי לדון על משמעות הפסדים אלה של פישמן ושל אנשי עסקים אחרים, וכדי לקבוע מדיניות בעניין.

בין החברות שאותן מחזיק פישמן נמנות כלכלית לירושלים, אליאנס, ויזה כאל, מבני תעשיה ומספר חברות נדל"ן נוספות. גורמים בשוק העריכו כי פישמן סיפק לבנקים ביטחונות על בסיס חלק מחברות אלה.

על פי הגורמים בשוק מטבע החוץ, פישמן, כמו מספר אנשי עסקים גדולים אחרים, הימרו על יציבותה של הלירה הטורקית, אם על ידי רכישת אופציות ואם על ידי עסקות "פורוורד" ממונפות. בכל המקרים, ההימור הינו על עלייה או יציבות של הלירה הטורקית, הימור שגם מספר למשקיע ריבית גבוהה - אלא שהלירה התמוטטה בשבוע האחרון בשיעור יוצא דופן של 15% בתוך ימים בודדים. תנודה זו יצרה למשקיעים בטורקיה הפסדים גדולים במיוחד, תוך תקופה קצרה.

הגורמים בשוק סירבו או לא ידעו לפרט האם אליעזר פישמן או אחרים סגרו את הפויזציה, כלומר הכירו בהפסד, או שהם ממשיכים לשמור על ההימור בתקווה כי הלירה הטורקית תתאושש ותעלה חזרה.

ההפסדים מעסקות המטבע עשויים לחולל שמות בדו"חות אליאנס, שעברה בשנים האחרונות לרווחיות מרשימה. אליאנס סיימה את הרבעון הראשון של 2006 ברווח נקי של מיליון וחצי דולר, בהמשך לרווח נקי של 16 מיליון דולר אותו השיגה החברה בשנה החולפת.



** השתתפו בהכנת הידיעה: סמי פרץ, רותם שטרקמן ואיתן אבריאל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully