וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההפסדים של פישמן: כ-1.4 מיליארד שקל

סוכנויות הידיעות

25.5.2006 / 14:48

ההפסדים בשל נפילת המטבע הטורקי. פישמן: "לאורך כל חיי העסקיים לא השארתי מעולם פצועים בשטח. מהמשקיע הפרטי ועד לבנקים"

היקף ההפסדים שספג איש העסקים אליעזר פישמן מהשקעות במטבעות, כתוצאה מהצניחה של הלירה הטורקית ונכסים אחרים בשווקים המתפתחים, עומד על כ-250 מיליון דולר - כ- 1.4 מיליארד שקל - כך מסרו גורמים במערכת הבנקאית. ההפסדים התרחשו בעיקר בחשובנותיו של פישמן בבנק הפועלים (יותר מ-100 מיליון דולר) ובבנק דיסקונט (כ-70 מיליון דולר).

גורמים מקבוצת פישמן אישרו הבוקר כי לאיש העסקים נגרמו הפסדים משמעותיים מפעילות במטבע חוץ, אך ביקשו שלא להגיב בכל הנוגע להיקפם. הגורמים מסרו כי איש העסקים העמיד לבנקים בטוחות נוספות כנגד ההפסדים שספג, בדמות אחזקות בחלק מהחברות הפרטיות שבשליטתו. החברות הפרטיות של פישמן כוללות רשתות קמעונאות כמו בסט ביי, הום סנטר, טויס אר.אס ומגה ספורט, "ידיעות אחרונות", חברת הכבלים ערוצי זהב, ויזה כאל, תנופורט ועיתון "גלובס".

במקביל, נרשמה היום התייצבות בלירה הטורקית, לאחר נפילה הממושכת שלה מול הדולר. המטבע מתחזק הבוקר ב-0.6% מול הדולר ל-1.5475 לירה לדולר. בשלושת השבועות האחרונים צנחה הלירה הטורקית בכ-19% מול הדולר. טורקיה, שסובלת בימים האחרונים - כמו שווקים מתעוררים אחרים ברחבי העולם - מבריחת משקיעים זרים, זכתה לנזיפה מקרן המטבע הבינלאומית (IMF), שקראה לממשלתה לצמצם את היקף ההוצאה הציבורית כדי לצמצם את הגירעון בחשבון השוטף.

בורסת המניות הטורקית מתאוששת במעט ועולה ב-0.8% לאחר שאתמול ירדה ב1.3% והשלימה ירידה של 20% מאז תחילת החודש. הנפילה היומית החדה ביותר זה שלוש שנים נרשמה ב-22 במאי - 8.3%. אתמול בשעות הערב שכר פישמן משרד יחסי ציבור ששיגר את התגובה הבאה: "במסגרת פעילות מט"ח של איש העסקים אליעזר פישמן נרשמו הפסדים. פישמן דאג לספק לבנקים הרלוונטיים את כל הביטחונות הנדרשים. ראוי להדגיש כי ההפסד שנוצר קטן באופן משמעותי מהשווי הכולל של הנכסים שבבעלותו של פישמן. באשר לחברות הציבוריות שבשליטתו, הרי פרט לאלה שהודיעו על כך, החברות האחרות אינן מעורבות בעסקות האמורות".

אתמול, סמוך לפרסום הידיעה באתר האינטרנט של TheMarker, החלו חברות שבשליטתו של פישמן לדווח לבורסה על הפסדיהן מהעסקות. כך דיווחה יצרנית הצמיגים אליאנס שבשליטתו כי הפסידה כ-9.5 מיליון דולר על עסקות מטבע שביצעה. מהדו"חות הכספיים של אליאנס עולה כי החברה התקשרה בעסקת מטבע בהיקף של 53 מיליון דולר, אשר תקפה עד אמצע ספטמבר 2006. אליאנס מדווחת כי לפי מחירי המטבע הנוכחיים נוצר הפסד של 6.2 מיליון דולר. בנוסף רשמה החברה, בזמן שעבר מסגירת הרבעון ועד עתה (כחודשיים), הפסד נוסף של 3.3 מיליון דולר בגין עסקות מטבע אחרות שהסתיימו. גם חברת דרבן שבשליטת פישמן דיווחה על הפסד מעסקות מט"ח.

הלירה הטורקית החלה את הצלילה ב-5 במאי, בד בבד עם תחילת הירידות הגדולות בשווקים המתעוררים ברחבי העולם בכלל. פרסום נתוני הגירעון של טורקיה לחודש מארס תרם גם הוא לתחילת הירידות.

ב-6 במאי המליץ בנק סיטיגרופ למכור מניות טורקיות מחשש להתחלה של אינפלציה. ב-15 במאי הודיעה ממשלת טורקיה, כי הבנק המרכזי לא יתערב בשערי החליפין כדי לעצור הפיחות בלירה הטורקית. שר האוצר הטורקי הודיע, כי אין לפחד מהירידה בבורסה והוסיף כי הממשלה מחויבת למשמעת פיננסית.

הירידה בשער הלירה הטורקית באה לצד הירידה בבורסה, ונובעת בין היתר מיציאת המשקיעים הזרים מהשקעותיהם בטורקיה. מעבר לבריחה הכללית מבורסות השווקים המתפתחים, בטורקיה קיימים חששות מפני התגברות האינפלציה במדינה, וכן מפני הגירעון המאיים בחשבון השוטף - 29 מיליארד דולר, או 6.5% מהתמ"ג (GDP) של טורקיה.

קרן המטבע הבינ"ל (IMF) קראה בתחילת השבוע לממשלת טורקיה לצמצם את היקף ההוצאה הציבורית כדי לצמצם את הגירעון החשבון השוטף, והזהירה את הבנק המרכזי של טורקיה כי עליו לנקוט מדיניות מטבע זהירה יותר. משלחת של הקרן נמצאת זה שבועיים בטורקיה, על רקע קביעת התנאים להלוואה בסך 10 מיליארד דולר שביקשה ממשלת טורקיה מהקרן.

אזהרות קרן המטבע הצטרפו לחששות המשקיעים כי נרשמת האטה ברפורמות מרחיקות לכת שמובילה ממשלת טורקיה בשלוש השנים האחרונות, בניסיון להתקבל כחברה באיחוד האירופי. אנליסטים העריכו, כי משקיעים זרים שהזרימו השקעות לנכסים בטורקיה בשנתיים האחרונות, יוצאים כעת מהשוק. לפי הערכות, משקיעים זרים משכו כ-9 מיליארד דולר מהבורסה הטורקית ב-3 השבועות האחרונים.


מערכת וואלה! עסקים מוסיפה:

פישמן הודיע בצעד חסר תקדים כי הוא יכסה מכספו הפרטי את כל ההפסדים שנוצרו בחברות הציבוריות שבשליטתו כתוצאה מעסקאות המט"ח.

סך ההפסדים שפישמן יכסה מכיסו הפרטי עומד על 40 מיליון שקל בחברות אליאנס ודרבן. יש לציין כי לא חלה על פישמן כל חובה לכסות חובות אלה. פישמן, בהתייחסות ראשונה לפרשה אמר כי "לאורך כל חיי העסקיים לא השארתי מעולם פצועים בשטח. גדול כקטן, מהמשקיע הפרטי ועד לבנקים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully