וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדד ביג מק: השקל נסחר ב-10% מעל שוויו ההוגן

דפנה מאור

29.5.2006 / 11:03

המטבע ה"זול" ביותר בהתבסס על מדד מחירה של הקציצה הוא היואן. ה"יקר" ביותר הוא הפרנק השווייצי

מדד ביג מק של "אקונומיסט" מראה כי השקל נסחר ב-10% מעל שוויו ההוגן מול הדולר, ואילו היואן הסיני נסחר ב-58% מתחת לערכו ההוגן מול הדולר, כך עולה מחישוב שנערך בהתבסס על מודל ביג מק. מדד ביג מק של "אקונומיסט" מבוסס על התיאוריה של שיוויון כוח קנייה (PPP), אשר טוען כי בטווח הארוך, שערי חליפין נעים לרמות אשר ישוו בין מחיריהם של סלים זהים של מוצרים ושירותים בשתי מדינות - במקרה זה מחירה של קציצת ביג מק של חברת מקדונלד'ס, הנמכרת במאות ארצות בעולם.

ישראל איננה מופיעה בדירוג של "אקונומיסט", שכן קציצת הביג מק לא נמכרת בכל סניפי הרשת בישראל, אולם בהתבסס על מחיר של 15.90 שקל, כוח הקנייה של הדולר בישראל ירוד ב-10% בהתבסס על מחיר הקנייה של הביג מק בהשוואה לכוח הקנייה בארה"ב.

ביג מק עולה בסין 10.5 יואן (1.31 דולר), לעומת 3.10 דולרים (מחיר ממוצע של הביג מק בארבע ערים גדולות בארה"ב). כדי שמחירו ישתווה למחיר בארה"ב, נדרש שער חליפין של 3.39 יואן לדולר, לעומת 8.03 יואן לדולר בפועל. במלים אחרות, היואן נסחר ב-58% מתחת לערכו האמיתי מול הדולר לפי התיאוריה - והוא הזול ביותר בטבלה המצורפת.

בניגוד לכך, היורו והליש"ט נסחרים מעל ערכם מול הדולר - בשיעור של 22% ו-18% בהתאמה. הפרנק השווייצי נסחר ב-68% מעל ערכו ההוגן, טוען "אקונומיסט". הין, למרות העלייה שרשם לאחרונה, נסחר ב-28% מתחת לערכו, עם PPP ששקול ל-81 ין לדולר. משמעות הדבר היא, שמדד ביג מק חוזה שהין ימשיך להתחזק. רוב מטבעות השווקים המתפתחים מדוכאים בשערם לעומת הדולר.

מדד הביג מק לא נועד להיות חוזה מדויק של תנודות מט"ח, אלא מדריך מהיר לאמידת רמה לטווח ארוך של שערי מטבעות. עם זאת, בטווח הארוך המדד הוכיח עצמו לעתים כאמצעי חיזוי לכיוון שערי מטבע: מטבעות שנראים כמופרזים בערכם נוטים להיחלש בשנים שאחרי כן. יש לזכור את מגבלות המדד: המבורגרים אינם נסחרים בין גבולות ומחיריהם מעוותים בשל הבדלים במסים ועלות של תשומות בלתי סחירות, כמו דמי שכירות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully