וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צפויה התייקרות של עשרות אחוזים בביטוח אסונות טבע

הארץ

22.7.2001 / 9:03

מאת שלומי שפר

חברת ביטוח המשנה אינדיפנדט שקרסה באחרונה, היא האחרונה בינתיים ברשימה של מבטחי משנה בעולם שביטחו חברות ביטוח בישראל ושקרסו; בין החברות שקרסו קבוצת HIH האוסטרלית, חברת ריליינס האמריקאית-בריטית וחברת

NRG ההולנדית. קריסת החברות לביטוח משנה תביא להעלאת הפרמיות, ולדברי בכיר בענף, תעריפי הפרמיות בענפי הרכוש, התעשייה והחבויות יתייקרו בכ-50%.

העלייה בתעריפים היא כלל עולמית, וכמו בפעמים רבות היא תגולגל על ציבור המבוטחים. בישראל המגמה תתבטא בעיקר בתחום הביטוח מפני אסונות טבע ורעידות אדמה. באחרונה פירסם משרד האוצר רשימה של חברות הנמצאות בקשיים, וביקש מחברות הביטוח לפרט בפניו מה מידת חשיפתן לחברות אלה.

הפיקוח על הביטוח באוצר אינו מגביל את חברות הביטוח בישראל בהתקשרות עם מבטחי משנה. הוא גם אינו מגביל את מידת החשיפה לכל אחת מהחברות. כיוון שאחת משתי המטרות הראשיות של הפיקוח היא יציבותן של חברות הביטוח, הרי שהזנחת בדיקת ביטוחי המשנה של הענף עלולה להביא להחטאת מטרה זו. אמנם לא ניתן למנוע קריסה של מבטחות משנה, אך ניתן להגביל את ההתקשרות עם המבטחות הפחות יציבות. באוצר כבר שוקלים להגביר את רמת הדיווח של חברות הביטוח בתחום זה.

השפעת מבטחי המשנה על חברות הביטוח

האנליסטית שירי פרנקס, מחברת מעלות לדירוג ניירות ערך, כתבה לפני כמה ימים דו"ח על ההשפעה של מבטחי המשנה על חברות הביטוח. אחת השיטות של חברות הביטוח להקטין את הסיכון הכרוך בפעילותן היא העברת סיכונים (בחלקם או בשלמותם) למבטחי משנה. משמעות ביטוח משנה היא העברת חלק מהפרמיה אשר קיבל המבטח ממבוטחיו אל מבטח אחר. חלקה של הפרמייה הנותר אצל חברת הביטוח נקרא שייר. תמורת העברת חלק מהפרמיות למבטח המשנה, מעביר המבטח חלק מסכום התביעה, או שיעור מוסכם ממנו, לחברת הביטוח.

פרנקס מציינת כי זכויות המבוטחים בחברת הביטוח אמורות שלא להיפגע, גם במקרה של אי יכולת תשלום של מבטח המשנה לחברת הביטוח. במקרה כזה, תשלם חברת הביטוח את התביעות ממקורותיה הכספיים. בשל כך דואגות חברות הביטוח לפזר את הסיכונים על פני כמה מבטחי משנה, כך שבמקרה ואחת קורסת הפגיעה אינה קריטית. עם זאת, חברה שלא מפזרת נכון את סיכוניה עלולה לקרוס יחד עם מבטח המשנה שלה - בפרט אם הוא נושא בחלק גדול. למידת החוזק הפיננסי של מבטח המשנה, יש אם כן השפעה רבה על יציבות חברת הביטוח.

התקשרות עם יותר מבטחי משנה מאפשרת לחברת הביטוח להגדיל את פיזור הסיכונים, ותורמת ליציבותה. זאת כמובן בתנאי שההתקשרות נעשתה עם מבטחי משנה איתנים. התקשרות עם כמה מבטחי משנה מאפשרת לחברת הביטוח להגדיל את ההתחייבויות שהיא לוקחת על עצמה.

לדברי פרנקס, מידת החשיפה למבטחי משנה נקבעת על ידי הנהלת חברת הביטוח. באפשרותה להעביר למבטח המשנה 100% מהסיכון, כאילו היתה סוכנות ביטוח, או אף לקחת את כל הסיכון על עצמה. במקרה זה השייר שלה יהיה 100%. ככל שרמת השייר גבוהה יותר, כך נוטלת החברה סיכון גבוה יותר ועליה לצבור עתודות והון בהיקף גבוה יותר - על מנת שתוכל לעמוד בתביעות.

יש כמה דרכים להתקשר עם מבטחי משנה: חוזה פקולטטיווי - נעשה באופן פרטני עבור פוליסות בעלות סיכון מיוחד. חוזה יחסי - בו נקבע מראש אחוז הסיכון שיועבר למבטח המשנה, והוא מתחייב לקבל כל פוליסה שתועבר לו ע"י חברת הביטוח.

בחוזה יחסי מתחייבת חברת הביטוח להעביר למבטח המשנה כל פוליסה - כך שחלקה היחסי של מבטחת המשנה זהה לתיק הביטוח של חברת הביטוח. חוזה יחסי נערך בנפרד לכל ענף. דרך התקשרות אחרת היא באמצעות חוזה הפסד יתר, שבו מבטחי המשנה מתחייבים לשפות את חברת הביטוח רק על נזק החל מסכום שנקבע מראש. הפרמיה למבטח המשנה תלויה ברמת הסיכון ובאופיו של תיק הפוליסות.

הנפילות בשוק ההון פגעו במבטחי המשנה

חלק ממבטחי המשנה שקרסו בשנים האחרונות וכמה מהנמצאים בסיכון הם חדשים יחסית בענף. גופים שחפצו להרוויח כסף החליטו לפני כמה שנים להקים חברות ביטוח, בכדי להשקיע את הכספים בשוק ההון. כך צצו חברות ביטוח משנה חדשות.

חברות אלו קמו ללא כל ניסיון, אך החלו לפעול במהירות. הן היו מוכנות לקחת על עצמן סיכונים גבוהים במיוחד בענפים בהם הסיכון רב. כך למשל בענף החבויות, הכולל ביטוח רכב חובה, חבות מעבידים, אחריות מקצועית וביטוחי דירקטורים ונושאי משרה.

מכיוון שהן לקחו על עצמן סיכונים רבים ובתעריפים נמוכים, המרווחים שלהן היו קטנים וחלקן אף הפסידו מעסקי הביטוח. עם זאת, ריווחי ההון שלהן היו עצומים. ברגע שהחלה הנפילה בשוק ההון הן נפגעו ולא יכלו עוד לשלם עבור התביעות.

לפי ההערכה, חברת אינדיפנדנט לא תוכל לשלם יותר מ-10% מסך התביעות נגדה. לדברי בכיר בענף הביטוח, חברות ביטוח רבות מישראל עבדו בעבר עם אינדיפנדנט. לדבריו, קריסתה תפגע בחברות הקשורות עמה בהיקפים של עשרות מיליוני דולרים.

מעבר לקריסת מבטח משנה, על חברת הביטוח למצוא מבטח אלטרנטיווי. אלא שעל חברת הביטוח מוטלת החובה למצוא מבטח לפוליסות, ואלה מסתיימות בסוף השנה. מבטח משנה חלופי ידרוש בשל כך תעריף גבוה במיוחד, כך שחברות הביטוח נפגעות פעמיים. לדברי פרנקס, התקשרות עם ביטוח משנה שכיחה יותר בענף הביטוח הכללי מאשר בביטוח החיים, וזאת מכיוון שבביטוח כללי הסיכון גבוה יותר.

גם בביטוח כללי יש תחומים המסוכנים יותר והמסוכנים פחות. לגבי אובדן רכוש מעבירות חברות הביטוח בישראל למבטחי המשנה כ-75% מהפרמיות בממוצע. בענף החבויות הן מעבירות כ-35% בממוצע, ובענף רכב רכוש רק כ-10% מועבר למבטחי משנה. חברת הביטוח מעוניינת להעביר למבטח המשנה אחוזים גבוהים יותר בענפים מסוכנים. מבטחי המשנה, באופן טבעי, רוצים להקטין את חלקם בענפים מסוכנים. ענף החבויות, למשל, נחשב לאחד הענפים המסוכנים בביטוח הכללי.

בבדיקה שנערכה על ידי חברת מעלות נבדקה תקופת ההתקשרות עם מבטח המשנה וחוסנו הפיננסי. כמו כן נבדק כיצד מפזרת חברת הביטוח את הסיכון, בפרט בפוליסות בעלות סיכון גבוה כמו בביטוח רעידות אדמה. נבדק גם כיצד נעשית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully