וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהר יותר, גבוה יותר, ירוק יותר

הארץ

22.7.2001 / 10:24

ימי פגרת הקיץ בספורט, הם "הימים החמים" של עוה"ד

מאת בן-ציון ציטרין

באחד המערכונים הפחות מפורסמים של הגשש החיוור, מסרב שחקן כדורגל מצליח (גברי) להתלבש ולעלות למשחק מכריע של קבוצתו, לפני שייחתם עמו חוזה חדש שיבטיח לו הטבות מהטבות שונות. את המו"מ עם מאמן הקבוצה (פולי) מנהל בשם השחקן קרוב משפחתו (שייקה), שמסביר שהשחקן לא יוכל לעלות למגרש ולהפגין את יכולתו המשובחת עד שלא יקבל (בין היתר) מניה באגד.

הרבה כסף החליף ידיים מאז הימים שבהם נכתב המערכון היפה ההוא: את המשאים ומתנים עם שחקני הכדורגל מנהלים עכשיו לא בחדרי הלבשה, אלא בחדרי ישיבות מפוארים; השחקנים כבר לא מתרצים לשחק תמורת מניה באגד, אלא רק תמורת עשרות ולעתים מאות אלפי דולרים לעונה; והדיונים לא מתקיימים (בדרך כלל) בין בני משפחה ומאמנים, אלא בין טייקונים כלכליים לעורכי דין מלוטשים המתמחים בייצוג ספורטאים.

ימים אלה, ימי פגרת הקיץ ברוב ענפי הספורט, הם "הימים החמים" של עורכי הדין; "עונת המלפפונים", כפי שהיא מכונה בעיתוני הספורט, היא התקופה שבה מנהלים עורכי הדין של שחקני הכדורגל והכדורסל מו"מים מתישים עם בעלי הקבוצות, על חתימת חוזים או הארכתם: מדורי הספורט מלאים אז בשמות עורכי דין, במקום בשמות השחקנים, ואת תוצאות המשחקים מחליפים סכומי העתק שהם דורשים, ולעתים גם מקבלים.

המיתון הכלכלי הכלל עולמי בא לידי ביטוי גם בתחום הספורט. אם בשנים קודמות פיזרו אנשי העסקים שנכנסו לעולם הספורט (בעיקר לכדורגל) לא מעט כסף, השנה הם החליטו לחסוך, מה שעורר לא מעט בעיות מתוקשרות במו"מים עם השחקנים.

כך לדוגמה, סירובו של בעליה של קבוצת הכדורגל של מכבי חיפה, יעקב שחר, לפתוח את חוזהו של כוכב הקבוצה, יוסי בניון; או רצונם של אנשי העסקים רובי שפירא וגד זאבי לסיים את התקשרויותיהם עם קבוצות הכדורגל של הפועל חיפה ובית"ר ירושלים, בהתאמה.

אבל למרות נסיגה זו, קהילת העסקים בהחלט הפכה כיום למעורבת מאוד בעולם הספורט, וגורמת בו שינוי מבני, ערכי וכלכלי. "פעם זילזלו בספורט ובספורטאים", אומר עו"ד אייל יפה, מאחד המשרדים הגדולים והוותיקים בתחום. "אבל כיום ברור לכולם שזה עסק לכל דבר ועניין, ולנהל את מכבי חיפה זה לא פחות מורכב מלנהל את סוכנות מאיר, היבואנית של וולבו (גם היא בבעלות יעקב שחר, ב"צ)".

לדברי עו"ד ניר גלעד, ממשרד עוה"ד חנוך קינן, מדובר לא רק בייצוג השחקנים, אלא בשורה שלמה של נושאים שבהם מטפלים עורכי דין המתמחים בתחום, ובהם נדל"ן (המגרש עצמו), פרסום, חסויות, מו"מ עם גורמים בחו"ל ובוררויות. למרות זאת, מספר המשרדים ועורכי הדין המטפלים בתחום הספורט והספורטאים קטן באופן מפתיע.

שכר הטרחה שגובים עורכי דין העוסקים בתחום מגוון: לטיפול שוטף בהתאחדות או באגודה נהוג לגבות ריטיינר חודשי קבוע או תעריף מוזל לשעה; בבוררויות (ויש רבות כאלה) של שחקן מול האגודה ושל האגודה מול ההתאחדות נהוג לגבות לפי תיק או לפי דיונים. בדרך כלל מדובר במאות עד אלפי דולרים, תלוי בהיקף הדיונים.

אבל הכסף הגדול טמון בייצוג ספורטאי עד לחתימת חוזה. נהוג לגבות 10% מתמורת השחקן מהסוכן, או סכום שנקבע מראש, ואשר עשוי להיות אף גדול יותר מ-10%. וכאשר מדובר במאות אלפי דולרים לעסקה, הקופון שגוזר עורך הדין שמן במיוחד.

בין עורכי הדין הפעילים בתחום כיום ניתן למצוא לא מעט ספורטאים שלמדו משפטים ושילבו בין התחביב למקצוע (הכדורסלן שמואל זיסמן, הכדורגלן חן בוחניק). גם שדרי וכתבי ספורט שילבו בין השניים: חנוך קינן ועמי פזטל מהרדיו, או דן חי, כתב הספורט של ידיעות אחרונות שמככב בשנים האחרונות במדורי הספורט, הפעם כפרקליטם של כדורגלנים וכדורסלנים.

להלן רשימה חלקית אך מייצגת של משרדי עורכי דין המטפלים באגודות וגופי ספורט ובספורטאים, לא על פי סדר חשיבותם:

* גרוס, קלינהנדלר, חודק, הלוי, גרינברג ושות' - ירון הרמן, שותף במשרד, משמש כיועץ המשפטי לחברת החקירות מודיעין אזרחי, שהיא חברת החקירות בה מסתייעת ההתאחדות לכדורגל.

הרמן ליווה פרשיות רגישות, בהן חקירת הנבחרת הצעירה והנבחרת הבוגרת בעניין הבחורה הצעירה ונערות הליווי, וייעץ לחוקרים בעניינים שהתעוררו, דוגמת טענות לפגיעה בפרטיות, השימוש בבדיקות פוליגרף, ודרישת עורכי דין מטעם הנחקרים להיות נוכחים בחקירה.

* ד. מירקין, אפרימה, ברק, מילשטיין, בונה ושות' - במשרד קיימת מחלקה העוסקת בתחומי הספורט והספורטאים, בראשה עומד אפרים ברק, בעל ניסיון רב בתחום. ברק מטפל במכלול ההיבטים המשפטיים של טיפול בקבוצות ספורט, לרבות בהתקשרויות עם שחקנים בהסכמי רכש והשאלה.

הוא מרבה להופיע בבתי הדין של ההתאחדות לכדורגל ובמוסד לבוררות של ההתאחדות. למרות שהוא מוכר כעו"ד של מכבי תל אביב, הוא מייצג מעת לעת גם קבוצות ושחקנים אחרים. בין התיקים שבהם טיפל, פרשת האפדרין של מכבי תל אביב, והתיק שבו ניתן פסק דין עקרוני שחייב את השחקן יוסי אבוקסיס לשלם פיצוי נכבד למכבי תל אביב בגין הפרת הסכם.

* דן חי - השם הכי חם בתחום; כתב ספורט לשעבר ב"ידיעות אחרונות", וחבר של שחקנים שהכירו אותו כשבא לראיין אותם, הגיעו למשרדו וגרמו בהדרגה להפיכתו למשרד של ספורטאים.

חי מתמחה בייצוג ובטיפול בכדורגלנים וכדורסלנים, 12 שנה במקצוע, פגש באקראי בראשית דרכו כעו"ד עצמאי בקפטן מכבי תל אביב בכדורגל בעבר, מנשה שמעונוב, ששאל אותו "לאן הוא נעלם". חי הסביר שהפך לעו"ד, שמעונוב שאל אם יסכים לטפל במו"מ שלו מול מכבי, וחי נענה. כיום מטפל המשרד בשמות החמים בענף, ובראשם יוסי בניון.

* זיסמן, אהרוני, גייר - משרד מסחרי מהגדולים בישראל ומהמובילים בתחום הספורט; שמואל זיסמן, לשעבר שחקן כדורסל במכבי תל אביב ונבחרת ישראל, הקים את מחלקת הספורט במשרד. בראש המחלקה עומד יוסף גייר.

מחלקת הספורט של המשרד מייצגת ספורטאים בולטים בישראל בכל ענפי הספורט, ואף נותנת ייעוץ משפטי לגופים עסקיים שונים בתחום. זיסמן מייעץ לספורטאים בנושאים מסחריים ולגופים עסקיים בכל הנוגע להשקעות בתחום הספורט וזכויות שידור. בין היתר ייצג המשרד את עודד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully