וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אורכה של שבועיים בהגשת דו"חות חברת החשמל

שרון קדמי

4.6.2006 / 8:46

החברה חייבת למסור בדו"חותיה לרבעון הראשון של השנה דו"חות מתואמים על פי תקן 12 - מה שעשוי להסב לה הפסדים כבדים

חברת החשמל קיבלה בשבוע שעבר דחייה נוספת של שבועיים במועד הגשת הדו"חות הכספיים לרבעון הראשון של השנה. החברה חייבת למסור בדו"חותיה לרבעון הראשון של השנה דו"חות מתואמים על פי תקן 12 - דיווח המבוסס על נתונים נומינליים ללא הצמדה למדד, מה שעשוי להסב לה הפסדים חשבונאיים של מאות מיליוני שקלים ואולי אף יותר.

חברת החשמל פנתה בנושא גם לראש הממשלה, אוהד אולמרט, ופירטה את הנזקים הממשיים, לרבות ההשלכות האפשריות, הכרוכות בתחולת תקן 12 עליה. בנוסף, ציינה החברה, כי לאור החובה לדיווח כספי לפי כללי חשבונאות בינלאומיים החל מינואר 2008, ולאור השינוי המבני הצפוי בחברה ומעבר לדו"חות כספיים נפרדים למקטעי הפעילות השונים, ממילא צפויים שינויים חשבונאיים רבים.

בחברת החשמל טענו, כי אין זה רצוי שמדי שנה יחולו שינויים מהותיים בתוצאות הכספיות של החברה. לאור כך, ביקשה החברה כי החרגת החברה מתחולת תקן 12 תוארך בשנתיים נוספות עד סוף שנת 2007. בהודעה לבורסה בסוף השבוע ציינה החברה, כי רשות החברות הממשלתיות המליצה לשר האוצר לאפשר את בקשתה בכפוף לתנאים כפי שהוצעו על ידי רשות החברות.

רשות ניירות ערך, שייעודה לפי חוק הוא לשמור על ענייניו של ציבור המשקיעים בניירות ערך, והמוסד לתקינה חשבונאית הפועל תחת חסותה הגיעו למסקנה לפני מספר שנים, כי על חברת החשמל לדווח לציבור זה על בסיס נומינלי. בהתאם לתקן 12, כך עושות מתחילת שנת 2004 כל החברות המדווחת לציבור לפי כללי חשבונאות מקובלים בישראל, פרט לחברת החשמל. חברת החשמל חויבה בעבר להתחיל לדווח על פי תקן 12, אך הגזירה נדחתה פעם אחר פעם. שר שר האוצר לשעבר, בנימין נתניהו, אף השתמש בסמכותו בחוק ואיפשר לחברה לדחות את הדיווח, הנושא אף הגיע לפתחו של בית המשפט העליון שבסוף שנת 2003 דחה את בקשתה, אך זו כאמור נדחתה על ידי שר האוצר נתניהו, החרגה שהסתיימה בסוף 2005. ההחרגה ניתנה לחברת החשמל על פי סעיף 33 לחוק החברות הממשלתיות, המאפשר לשר האוצר לאשר החרגה מחיוב פרסום נתונים לפי נתונים נומינליים. זאת, אם יימצא כי פרסום דו"חות נומינליים עלול לגרום לחברה קשיים פיננסיים.

חברת החשמל אף ביקשה בעבר מרשות לשירותים ציבוריים חשמל להעלות את תעריפי החשמל עקב הגידול הצפוי בהוצאות להחזר הון שיהיו לחברה אשר לא יהיה להן פיצוי בשערוך מקביל של הנכסים. תקן 12 אינו מאפשר להמשיך לשערך את נכסי החברה על פי השינויים החלים במדד, כפי שהיה עד כה, בעוד שההתחייבויות להחזר הון של החברה ממשיכות להיות צמודות. בתנאי אינפלציה, מצב כזה מגדיל את ההוצאות להחזר הון של חברה ממונפת כחברת החשמל על אף שלגידול זה אין גידול מקביל בערך הנכסים והמשמעות היא רישום של הספי עתק על הנייר.

בחברת החשמל טענו לא פעם, כי הצגת דו"חות על בסיס נומינלי תחייב אותה בהצגת הפסדי עתק, תגרום להורדת דירוג האשראי של החברה ותביא לתביעת המשקיעים באג"ח שהנפיקה החברה לפירעון מיידי. חברת החשמל חייבת למשקיעים באג"ח בישראל ובחו"ל כ-5 מיליארד דולר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully