וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרנות הפנסיה הטעו את האוצר, והפיצוי לגמלאים הופסק

הארץ

23.7.2001 / 9:10

מאת חיים ביאור

קרן הגמלאות של עובדי ההסתדרות (קג"מ) והקרנות מקפת ומבטחים יפסיקו ב-1 באוגוסט את תשלום הפיצוי לו זכאים אלפי גמלאים שהפנסיה שלהם מחושבת לפי שיטת "ממוצעי השכר", על פי הוראת האוצר. באוגוסט היו הקרנות אמורות להתחיל לשלם לגמלאים אלה גם פיצוי רטרואקטיווית מיוני 98', אך ביצוע התשלום יושעה.

הסיבה להפסקת התשלום הוא חשש באגף שוק ההון באוצר מכך שקרנות הפנסיה, כולן או חלקן, העבירו לידיו נתונים בלתי מדויקים בנוגע להיקפי המשרה והיקפי המשכורת המבוטחת לפנסיה של הגמלאים בעת שהיו עובדים פעילים. נתונים אלה משמשים בסיס לחישוב הפיצוי לו זכאי כל גמלאי. חששות האוצר מסתמכים על מעקב שערכו ועדות מטעמו שכללו רואי חשבון אשר בדקו את אמינות הדיווחים של הקרנות.

בסוף ינואר השנה סיכמו יו"ר ההסתדרות, ח"כ עמיר פרץ, ושר האוצר לשעבר, אברהם שוחט, על תשלום מקדמה בשיעור 80% משיעור הפיצוי המגיע לגמלאים לכל גמלאי שהפנסיה שלו מחושבת עפ"י שיטת "ממוצעי השכר". יתרת הפיצוי אמורה להיות משולמת רק לאחר שקרנות הפנסיה יעבירו לידי האוצר את מלוא הנתונים על היקפי המשרות בהם עבדו הגמלאים בעת שהיו עובדים פעילים.

הסיכום שהושג השנה הוא ביצוע חלקי של הסכם ממאי 96' בין פרץ לשוחט, המפצה אלפי גמלאים שהפנסיה שלהם מחושבת על פי שיטת "ממוצעי השכר". אותו הסכם, שכונה "הסכם הפתק הצהוב", קבע כי גמלאים אלה יקבלו פיצוי בשיעור 60% מהפער המתקבל בין חישוב הפנסיה בשיטת "ממוצעי השכר" לבין חישובה בשיטת "שלוש השנים האחרונות" הנחשבת למועדפת בתנאי המשק כיום.

הפיצוי שנקבע הוא עד תקרה של 650 שקל בחודש (750 שקל כיום). לפיצוי זכאים כל גמלאי קג"מ ומקפת וחלק קטן מגמלאי מבטחים.

גילוי הנתונים הבלתי אמינים עורר מבוכה בקרנות הפנסיה. מנהלי הקרנות ננזפו בשבוע שעבר על ידי ראשי ההסתדרות בשל פרשה זו. מנהלת אגף הפנסיה בקג"מ, אילנה גולדרינג, החליטה לפרוש מתפקידה, ומקורות בקרן מסרו כי היא מבקשת להביע בכך את מחאתה על הניסיון להטיל על קג"מ אחריות על הפרשה.

סגנית השר לשעבר מאשה לובלסקי, דרשה בימים אלה מפרץ ומיו"ר הסתדרות הגמלאים, גדעון בן ישראל, לפעול לכך שקרנות הפנסיה יציגו נתונים אמינים, כדי לא לפגוע בהמשך תשלום הפיצוי לגמלאים.

סגן בכיר לממונה על שוק ההון באוצר, רמי דיין, אמר אמש בתגובה: "הפסקת התשלום של מקדמת הפיצוי ב-1 באוגוסט תואמת את ההסכם בינינו לבין ההסתדרות, הקובע שעד לאותו מועד ייאספו הנתונים המגיעים מהקרנות בנוגע לגמלאים ותיבדק אמינותם. אם הנתונים יתבררו כמהימנים, נמשיך בתשלום הפיצוי. אם לא - ניכנס למו"מ מחודש עם ההסתדרות בעניין התנאים להמשך התשלום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully