וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנכ"ל טבע: "לצעד של מרק תהיה השפעה מוגבלת"

יורם גביזון

22.6.2006 / 14:22

ישראל מקוב: "תמיד צדקתי כשאמרתי שהמניה תתנהג בטווח הארוך לפי התוצאות. זה עבד בעבר וזה תמיד יעבוד"


מניית טבע איבדה אתמול 9.5% במחזור ענק לאחר שחברת מרק הכריזה על מלחמת מחירים בגירסה הגנרית למוצר Zocor - יומיים לפני שטבע עומדת להשיק אותה. השקת הזוקור אמורה להיות ההשקה הגדולה בהיסטוריה של התעשייה הגנרית.

מנהלי טבע אמנם אמרו כי החברה תעמוד בתחזיות למכירות ולרווח משיווק התרופה, אולם המסר המרגיע לא נקלט בשוק. בראיון ל-TheMarker מעריך ישראל מקוב, מנכ"ל חברת טבע, שלאירוע שגרם לתגובה הקשה בשוק תהיה השפעה קטנה על עסקיה של החברה. לדבריו, לא תיווצר תגובת שרשרת של חברות ביטוח אחרות.

האם משמעות ההסכם בין מרק ל-United Health אינה שטבע, כחברה גנרית, איבדה את היתרון היחיד שהיה לה מול הצרכן הסופי?

"זה לא ממש נכון. מרק חתמה על הסכם עם חברת הביטוח הרפואי יונייטד הלת' ושילמה לה בדרך זו או אחרת כדי שתהפוך את סדרי הטבע: המוצר המקורי שלה יהיה היקר והזול שלנו יהיה יקר. לדעתנו זו רוב מהומה על כמעט מאומה משום שההשפעה של הצעד תהיה מוגבלת. יונייטד הלת' מבטחת 5% מהשוק ויש גם את רשתות הפארם, שלא בטוח שיגיבו בדרך שרצויה למרק.

להן יש הסדרים משלהם עם הצרכנים, חלקן מממן חלק מההשתפות העצמית של המבוטח בעלות התרופה משום שהרווח שלהן על התרופה הגנרית הוא עצום".

הצעד המפתיע של חברת מרק מעורר את השאלה האם חברת הענק פייזר תנהג בדרך דומה גם כאשר טבע תשיק בסוף יולי את הגירסה הגנרית לתרופה Zoloft נגד דיכאון וחרדה שמכירותיה 3.3 מיליארד דולר?

"אני לא חושב שפייזר יעשו את זה, משום שאני לא רואה את ההצדקה הכלכלית לכך בשורה התחתונה. צריך לזכור שכאשר מתחיל השיווק של גירסה גנרית, החברה שפיתחה את התרופה המקורית לא מאבדת את השוק לגמרי אלא נשארת עם נתח שוק קטן ועליו היא מרויחה הרבה מאוד, כי היא מפסיקה את קידום המכירות.

לאחרונה החברות האינובטיוויות חותמות על הסכמים עם חברות גנריות לשיווק גירסה באישור וגם מזה יש להן הכנסה כלשהי. מה שעשתה מרק עם זוקור הוא ניסיון שהשימוש בו יתרחב ולא יצטצמם כפי שקורה בדרך כלל כאשר יש מוצר גנרי שמחליף את המוצר המקורי.

אנחנו מעריכים שתהיה תחלופה - יהיה מעבר מ-Lipitor של פייזר להפחתת כולסטרול לזוקור. התחלופה הזו יכולה להיות בסדרי גודל משמעותיים וזה יכול לפצות את מרק כי כאשר השוק לתרופה גדל, גם השארית שנותרת לחברה שפיתחה את החברה המקורית גדלה.

זהו מקרה מיוחד ואני בספק אם החשבון הכלכלי מביא לרווח ומעריך שזה לא יהיה הסדר גורף עם כל חברות הביטוח הרפואי. אני גם לא בטוח שכל המבטחים יסכימו להסדר דומה".

חברת Well Point הודיעה לא מכבר על הסכם דומה. למה שכל חברות הביטוח לא יסכימו להסדר שגורם למבוטחים לשלם פחות עבור תרופת המקור?

"וול פוינט היא חברה קטנה שמשווקת את התרופות בדואר ונוטה לשווק מותגים. לחברות הביטוח הרפואי יש עניין שיהיו תחליפים גנריים לתרופות המקוריות היקרות, משום שהפער בין עלות התרופות הגנריות שמהוות 55% מהמרשמים, אך רק 10% מהעלות הכספית של התרופות בארה"ב,היא עצומה.

לכן יש לחברות הביטוח הרפואי אינטרס בקיומה של תעשייה גנרית ובמתן תמריצים לחברות הגנריות ולא שבאמצעות הנחות יהפכו את המוצר היקר לזול ולהיפך. איפה נשמע שתשלם יותר על תרופה גנרית? מסיבה זו פנה הסנטור הדמוקרטי צ'רלס שומר לרשות ההגבלים העסקיים האמריקיאית וביקש שתחקור אם ההתנהגות של מרק אינה פוגעת בתחרות".

המהלך של מרק הפתיע אתכם?

"אנחנו חיים בסביבה תחרותית. אתה יכול להבין שפעולות השווק של סימווסטטין לא יתחילו מחר. כשנתנו את התחזית לקחנו בחשבון שתתפתח תחרות. נתנו תחזית לגידול ברווח למניה אם נקבל בלעדיות בשווק Zocor ולא שינינו אותה משום שלהערכתנו לצעד של מרק תהיה השפעה מוגבלת שלא תסכן את התחזית".

זוהי אמירה די חזקה. איך אתה מסביר שהשוק ולא בפעם הראשונה לא משתכנע מהמסרים המרגיעים שלכם?

"לא ניסינו להרגיע אלא הגבנו בצורה עניינית לשאלות. אני משוכנע שאנשים יחשבו בעתיד שהתגובה שלנו היתה נכונה. המניה יכולה לרדת בחוזקה ויכולה לעלות בחוזקה. תמיד צדקתי כשאמרתי שהמניה תתנהג בטווח הארוך לפי התוצאות. זה עבד בעבר וזה תמיד יעבוד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully